Veletrh Cersaie patří mezi evropské top akce v oblasti koupelnového vybavení, to potvrdil i letošní 41. ročník. Na výstavišti v Boloni se konal od 23. do 27. září a zahrnoval 15 plně obsazených hal s celkovou podlahovou plochou 145 000 metrů čtverečních, vystavovalo zde celkem 606 společností a během pěti dnů jej navštívilo přes 95 tisíc lidí. I když je to velmi pěkné číslo co do návštěvnosti, dočteme se v závěrečné zprávě, že celkový počet návštěvníků oproti loňskému roku klesl o 4 %. Je to snad poprvé, kdy čtu od organizátorů, že byla návštěvnost menší. Znamená to, že se děje něco na trhu? Mnohé napadá, že je tu krize. Je tady opravdu a jaká je to tentokrát? Ať tu krize je, přichází, nebo odchází, musíme fungovat dál a v tomto módu jede většina značek.

Jak to vypadá v reálu? Popravdě jistá stagnace byla znát. Neobjevily se žádné zásadní a převratné novinky, které by se daly charakterizovat jako výrazné trendy. Barevnost se do jisté míry zklidnila, stejně jako vzory na obkladech. Neznamená to však, že by přišla opět šedobílá paleta na scénu. Odstíny jsou ještě více lomené a vypadají „sepraně“. Barevná paleta stále kopíruje roky minulé, tzn. oblíbené jsou červené, oranžové, terakotové, z teplých odstínů jsou stále vidět i pudrové barvy. Z chladných se pak hodně objevuje výrazná petrolejová, různé lomené odstíny zelené, jako je například hodně oblíbená šalvějová nebo i výraznější smaragdová. Používá se také modrá, buď baby blue, nebo holubí modř.

S tématem vývoje vzorů je situace dost obdobná. Motiv kamene v různém provedení je a v určité podobě stále bude aktuální. Také teraco je stále na scéně ve všech možných odstínech a provedeních, s extra malými i obřími střepy. Stejně jako loni se mnoho těchto vzorů objevilo v různém výrazném barevném provedení, jako je modrá, zelená, dokonce bordó či terakotová. Co doslova zmizelo, to byly velké motivy květin. Motiv listů zcela nezmizel, ale rozhodně nebyl tak častý jako roky předchozí. Na scénu přišla pestrost v téměř nepopsatelných vzorech, které vypadají buď jako slévaní barev, nebo jsou inspirovány historií.

Zmínit je třeba také povrch. K vidění jsou matné i lesklé varianty, mnoho novinek má však povrch hodně reliéfní. Někdy jde jen o lehký náznak, jindy je to opravdu velice plastická záležitost, kterou mohou klienti odmítat kvůli nepraktické údržbě.

Inspirace historií

Jak už bylo zmíněno, mnoho nových vzorů, které se objevovaly, ale i těch, které známe z let předchozích, je inspirováno různými historickými obdobími nebo je mají připomínat díky patině.

Sem patří samozřejmě již zmíněné teraco a motivy kamene, ale také mozaiky i různé vzory, jež se mozaikou inspirují. Malé formáty soutěží o pozornost s extra velkými, historické motivy se graficky upravují do moderní podoby.

Sem můžeme zařadit i plastické obklady, které často připomínají antiku. Inspirace v historii jde však napříč různými obdobími, ať těmi před mnoha stovkami let, nebo jen minulým stoletím.

Jestliže se podíváme na koupelnový nábytek, tak zjistíme, že je to „jako přes kopírák“. Oblé tvary se stále používají, už nejsou tak masivně prosazovány a rozhodně tolik nepřekvapí. Totéž platí o vodorovném nebo horizontálním drážkování, ať už na nábytku, nebo sanitě (umyvadla i vany).

Barevnost zůstala prakticky stejná, k žádné velké změně oproti loňským kolekcím nedošlo.

U umyvadel se začalo více hledět na praktickou stránku. Téměř většina má dobrou hloubku, ta extra plochá zcela zmizela. Hojně se také na umyvadla přidávají různé odkládací plochy, což hodnotíme kladně.

Dost výrobců se zaměřuje kromě luxusně velkých koupelen i na malé prostory. Takových řešení bylo k vidění celkem dost a musíme konstatovat, že velká řada byla velmi dobře vymyšlena, jak po stránce funkčnosti, tak i estetiky.

Co nás opravdu zaujalo, byly speciální nábytkové nástěnné systémy, jež umožňují instalaci umyvadla i toalety. Jedná se v podstatě o hlubší obklad, nebo chceteli mělkou skříňku podél celé stěny koupelny. Může jít jen o nižší variantu, k vidění bylo i řešení téměř až do stropu. Tam, kde není instalována sanita, se nachází dostatek úložného prostoru na malé předměty, jako jsou lahvičky s kosmetikou nebo čisticí prostředky. Díky malé hloubce je můžete vyskládat jeden vedle druhého a vše je přehledně uloženo.

Nebylo to poprvé, co jsme tento systém viděli, ale tentokrát jej prezentovalo ve větším měřítku více značek.

Nějaké zajímavosti? Určitě ano. Mezi ně patří netradiční tvary obkladů, ze kterých nebude mít obkladač vůbec radost, stejně jako různé hravé sestavy s motivy nebo spárovací hmotou a její barevností.

Zajímavostí byla také expozice značky Sicis, která je známa díky svým mozaikám. Ty ale ve stánku nebyly! Firma představila různé typy umyvadel a van vyrobených z dekorativního skla, jež byly prosvícené LED diodami. Díky šeru v expozici tyto produkty maximálně vynikly a vytvořily kýžený wow efekt.

A kdo za mě vyhrál nejlepší expozici veletrhu?

Tentokrát to byla značka Artceram. její expozice se skládala ze dvou sekcí. První klasická, kde stály černé pulty na produkty, a druhá vytvořená z kartonových krabic. Z nich byly sestaveny tři tubusy, jejichž vchod i podlaha měly výraznou oranžovou barvu. Dekorace i logo ve stejné barevnosti dotvářely celý koncept.

Foto: Iva Bastlová a archiv uvedených firem