Od 7. do 12. června se po dvouleté pauze konal veletrh Salone del Mobile v Miláně a rovnou se jednalo o 60. výročí „svátku desi gnu“. Obavy z množství vystavovatelů, kvality prezentací a počtu návštěvníků byly zcela zbytečné. Tato světově významná akce v oboru interiérového designu se vrátila v plné síle, navíc bez „green passů“, roušek a jiných omezení.
Celkem zde vystavovalo 2175 značek a akci navštívilo přes 262 tisíc návštěvníků ze 173 zemí světa. Celé výstaviště o 24 halách bylo rozděleno na několik sekcí. Kromě nábytku v sekc ích „design“ a „xLux“ byly dvě plné haly kuchyňského vybaven í, „Eurocucina“ a „FT K“ (spotřebiče), dále dvě haly zaměřené na vybavení koupelen: „Salone del Bagno “, a také dvě haly se studentským designem: „SaloneSatellite“.
Stejně jako v ročnících předcovidových i nyní nestačily na prohlídku výstaviště ani dva dny a prohlídka se rovnala sportovnímu výkonu.
Jaké trendy a novinky globálně přinesl letošní jubilejní ročník?
Jednoznačně lze hovořit o zaoblení. Ostré hrany se eliminují u každého kusu nábytku, u každého detailu. Zaoblené jsou komody, noční, odkládací i konferenční stolky i jejich podnože, rohy polic i pracovních desek. Jednoznačně jsou oblé i jídelní stoly a všechny části čalouněného nábytku. Organické tvary však nebyly jen na nábytku, ale i na expozicích jako takových. Řada z nich měla instalovan é různé oblouky nebo kruhové otvory sloužící jako průzory do expozic.
Trend v používání úchytek pokračuje. Tento detail se stává dost často ústředním bodem, kdy se úchytky mění na výrazné dekorativní prvky. V tomto případě už nehovoříme o klasických úchytkách, ale přídavných tvarovaných deskách, které je nahrazují. To platí hlavně u komod a solitérních kusů.
V září na speciálním ročníku „Supersalone“ bylo k vidění několik kusů nábytku s vertikálním frézováním dvířek nebo sestavených z latěk. Tento styl se rozjel na plné obrátky a byl nyní vidět velmi často v různých podobách, jak ve světlém, tak tmavém provedení a z různých druhů materiálu.
Co se týče barevnosti, tak jednoznačně hrají prim teplé, lomené odstíny. Jedná se o různé odstíny oranžové a červené. Také se používají zastřené zelené tóny, občas je k vidění i klasické modrá, kterou dost často doplňuje matná zlatá. Stálicí již řadu let je pudrově růžová. Stále se hojně používá tmavý dekor dřeva, ale pestrost v dekorech je větší než před několika lety. Celkově je barevnost uvolněnější, hravější a útulnější. Bílé chladné interiéry v minimalistickém stylu byly k vidění minimálně, spíše u nevýznamných značek. Z kovových povrchů se stále objevuje matná zlatá, znovu se vrací měděná – často v kombinaci s oranžovým nebo růžovým podkladem, ale i antracitová, které dříve tolik nebylo.
Z materiálů je třeba zmínit časté použití pravého dřeva a dýhy, dále supermatných laminátů (FENIX), pravého kamene a hlavně i skla. Sklo se používá v různých podobách od čirého přes matné, drátosklo až po typ s digitálním potiskem.
Určitě je třeba zmínit, že mnohé značky se snaží nabízet komplexní řešení interiéru, tzn. mají kompletní kolekce nábytku, doplňků, svítidel, ale i tapet nebo koberců. Nejde však o unifikované a jednotně vypadající řady se stejným dekorem, ale jednotlivé solitéry z různých materiálů, které jsou sofistikovaně sladěné. Takové expozice jsou maximálně inspirativní – posuďte sami na dalších stránkách…