Veletrh Maison&Objet letos oslavil kulaté 30. jubileum. V českých designérských kruzích možná není tolik na výsluní jako jiné veletrhy. Neprávem. Zářijový veletrh přilákal téměř 54 000 návštěvníků ze 152 zemí, kteří měli příležitost seznámit se s produkty více než 2300 značek, a to nejen francouzských. Více než polovina vystavovatelů přijela ze zahraničí, nejčastěji z Itálie, Belgie, Nizozemska, Německa a Španělska.

Široká škála vystavovatelů, která nabízí dobrý přehled o produktech a trendech, však není jediným důvodem, proč byste tento veletrh měli zařadit do svých pracovních cestovních plánů.

Velmi inspirativní jsou kurátorské instalace What’s New? In Retail a What’s New? In Design, které připravují přední odborníci na trendy. Lákadlem je také instalace vytvořená designérem roku, který je každoročně jmenován právě při příležitosti veletrhu. Sekce PATTERN LAB, kde firmy představují originální tapety a látky, sekce FUTURE ON STAGE, oceňující mladé inovativní designéry, a mnoho dalších doprovodných akcí.

Každý veletrh se nese v duchu společného tématu. Tím letošním zářijovým byl TERRA COSMOS. Poradenská agentura Peclers Paris, která tento trend definovala, o něm říká, že jde o koncept kombinující futuristické vize a inspiraci vesmírem s uzemněným přístupem k materiálům a designu. V praxi to znamená, že designéři a umělci čerpají inspiraci z vesmírných těles, hvězd a kosmických jevů, zároveň však kladou důraz na pozemské materiály, udržitelnost a funkčnost.

What’s New? In Retail a What’s New? In Design
TERRA COSMOS

V současnosti roste také poptávka po produktech, které souvisejí se spiritualitou a pomáhají lidem najít spojení se sebou samými a vesmírem. „To zahrnuje celý svět well-beingu, stejně jako svět magie a ezoteriky. Litoterapie (léčba pomocí drahých kamenů) a astrologie jsou skutečnými trendy na trhu,“ říká Mélanie Leroy, generální ředitelka Maison&Objet.

Používané materiály jsou surové, autentické a neopracované, evokující měsíční či marťanskou krajinu. Důraz je kladen na texturu a záměrnou nedokonalost. Hlavní roli hrají kov, kámen a sklo, zatímco dřeva je zde méně. Tvary jsou organické a sochařské. Barevná paleta je inspirována vesmírnými tělesy – šedá, hnědá, černá a bílá v kombinaci se zářivými odstíny modré, oranžové, zlaté a stříbrné. Velkou roli hraje osvětlení, které dokáže vytvořit tu správnou atmosféru. Často jsou využívány i skleněné prvky a krystaly různých tvarů a velikostí. Tento trend je úzce spjat s duchovnem – hledáme vnitřní klid, harmonii a prostor pro meditaci, relaxaci a únik z reality.

Zhmotněním trendu jsou dvě tradiční instalace na veletrhu: What’s New? In Retail a What’s New? In Design. Obě instalace sestávají z nových výrobků přímo od výrobců vystavujících na veletrhu, což nabízí ucelený pohled na nabídku na trhu.

François Delclaux připravil pro expozici What’s New? In Retail tři sekce: Moon, Mars a Neptune. Zážitek z procházení expozicí nebyl jen vizuální – zapojit jste mohli i další smysly jako sluch a čich. Instalaci doplňovaly interiérové vůně a autentická hudba, která působila, jako by přicházela z vesmíru.

Elisabeth Leriche připravila imerzivní instalaci, jejímž středem byl kruh s keramickými výrobky připomínající povrch Marsu. Kolem tohoto „orbitu“ pak vytvořila pět kapslí s názvy Full Moon, Dune, Meteorite, Solar a Futurist vybavených nábytkem a doplňky od vystavovatelů.

Dobrým místem pro sledování trendů je také sekce MOM VILLAGE, kde se představují nejoblíbenější produkty z online platformy veletrhu zvané MOM. I když expozice ladila do růžových tónů, které nekorespondovaly s hlavním vesmírným trendem, samotné produkty tuto estetiku často naplňovaly.

Za zmínku stojí například křeslo s názvem Galatea od portugalské značky Malabar, inspirované obrazem Sférická Galatea Salvadora Dalího – opět tedy tematika planet.

Co se týče barevných trendů, je zřejmé, že nám letos vládne planeta Mars. Při procházce mezi stánky vystavovatelů bylo patrné, že dominují různé odstíny oranžové, která byla doslova všude. Viděli jsme také fialovou, byť v menší míře. Fialová je barvou spirituality, a proto není divu, že po ní spotřebitelé, kteří touží po propojení se sebou samými a vesmírem, sáhnou – i když je to v interiéru odvážná volba.

Objevují se také doplňky v burgundské červené, která byla velkým trendem na letošním milánském veletrhu. Neutrální přírodní odstíny jsou stále oblíbené, i když pozor – skandinávské značky překvapily záplavou barev, což je pro ně nezvyklé. Skandinávské interiéry už zdaleka nejsou (jen) bílé, šedé a béžové…

 

Foto: archvi autorky, Maison&Objet