U nábytku a interiérových doplňků si získává mimořádnou oblibu designové značení, které musí dokonale ladit s celkovým vzhledem moderních bytů či kanceláří a být decentní, aby na sebe nepoutalo hlavní pozornost. Načerpejte inspiraci pro svůj projekt u výrobků z české produkce.
Materiál štítku: Je lepší kov, nebo plast?
Mnoho designérů si klade otázku, jaké značení si nechat vyrobit, aby co nejlépe ladilo k vlastnímu produktu. K přírodním materiálům z masivu se daleko více hodí kovové štítky, zatímco u různých doplňků z kompozitu je vhodnější zvolit decentní plastový emblém. Zásadní rovněž je místo připevnění. Bude to designová lampička, regál, nebo interiérové dveře? Má štítek působit moderně, nebo klasicky? Tímto základním výběrem by měl zájemce o značení provést odborník.
Každý materiál má totiž svá specifika. Oblíbené hliníkové štítky jsou díky dodatečnému povrchovému zušlechtění opravdu elegantní. Ať už si pro svůj label vyberete embosování, kartáčování, diamantové broušení či mikrotisk, tak výsledný trojrozměrný vzhled bude zákazníka fascinovat. Příkladem může být velmi vkusný a s materiálem nábytku dokonale splývající label firmy Conversion. Ten disponuje raženým logem v barvě dřeva a černé pozadí štítku zase perfektně ladí s černou kovovou konstrukcí. Důležitým benefitem značení z hliníku je možnost jeho výroby v konvexním tvaru, aby skvěle padnul na zakřivené povrchy. Aktuálně velmi žádanou alternativou je produkt Aluminium Label. Je vyroben z 0,3 mm tenkého hliníku, který lze po nalepení vytvarovat podle zakřivení produktu. Avšak bez nutnosti použití strojového předohnutí, jak je tomu u běžných hliníkových štítků. I přes relativní tenkost tohoto materiálu je možné na něj razit jemné detaily. Pokud má být znační vystaveno skutečně náročným podmínkám kuchyní či koupelen, tak je lepší spolehnout se na štítky z nerezové oceli.
Nejen štítky, ale i nápisy
Zkušený designér ví, že masivní a přeplácaný štítek je rušivým elementem. Důležitá je lehkost a nadčasovost návrhu. Do interiéru se rozhodně nehodí levné řešení fóliovými etiketami, které u drahého nábytku budí dojem laciné průmyslové výroby. Nevtíravou, nepřehlédnutelnou a rovněž neoddělitelnou komponentu výrobku může tvořit i volný nápis z malých písmen. Nejjemnější detaily, ostré rohy, zajímavá struktura a výběr ze široké palety metalických barev. Pouhých 0,05 mm tenký chromovaný kov z kategorie značení Finochrom® ocení především výrobci interiérových doplňků. Příkladem mohou být designové svíce Cubba, kde byl použit matně stříbrný nápis.
Na co si dát pozor?
Zejména u designového nábytku by měl výrobce ke značení přistoupit jako k neoddělitelné součásti výrobku. Pokud něco vzniká až následně coby povinná, vynucená část, tak je to hodně vidět a působí to uměle.
U miniaturních nápisů a log má převládat decentnost. Jako v případě leskle stříbrného nápisu firmy LeBon. Přílišné detaily by nebyly viditelné, a zapadne tak leckdy zajímavý nápad, hodící se spíše na větší štítek.
Mnoho firem se při navrhování značení drží hodně při zemi s kombinací barev, využíváním zušlechtění povrchu a vlastního tvaru, kde se kreativita nemusí omezit jen na obdélníky a kolečka. Špatný je i opačný extrém se snahou umístit na jeden štítek téměř vše, co je u zušlechtění možné. Takový label pak působí přeplácaně. Důležitá je zkrátka vyváženost.
Kromě vizuální stránky má designový štítek připomínat svému uživateli, kde nábytek pořídil. Ať už je to doma v obýváku, v oblíbené kavárně nebo třeba v kanceláři, mělo by značení vydržet po celou dobu životnosti nábytku, aby fungovalo v případě spokojenosti jako vodítko pro příští nákup.
„Co se estetiky týče, záleží výběr materiálu na klientovi. My mu volbu usnadníme pomocí desítek vzorků, díky kterým si lépe představí, jak bude výsledek vypadat,“ dodává Martin Uhrinec ze společnosti RATHGEBER, která vám dokáže takové značení nejen navrhnout, ale též vyrobit.
www.rathgeber.cz
Foto: archiv firmy