V jaké fázi je ideální, aby se všichni sešli nad projektem? Do jakých detailů je potřeba zajít, aby spolupráce byla snadná, efektivní a výsledek klienta nadchl? Hrají v celkovém konceptu roli i takové detaily, jako je design vypínačů a zásuvek? Na to jsme se zeptali designérky Ivy Bastlové a architekta Tomáše Podrázského. Výsledkem je zajímavý úhel pohledu každého z aktérů.

Jak velkou roli hrají vypínače, zásuvky a další prvky elektroinstalace v projektu architekta? Jak velkou roli vypínače hrají nebo by měly hrát v interiérovém designu?

Tomáš Podrázský

Pokud se bavíme o architektonické studii, tak v této fázi asi žádnou. Vypínače, zásuvky v tu chvíli neřešíme. Snažíme se ale jít do větší hloubky, třeba co se týče konceptu osvětlení – polohy svítidel, charakter osvětlení. Když pak přistupujeme k návrhu interiéru, tak jsou vypínače a zásuvky určitě důležitými detaily.

Iva Bastlová

Vypínač je celkem malý předmět, vizuální, na který pravidelně saháme, dotýkáme se ho, takže u něj jde i o haptický dojem. Nicméně nehraje nějakou primární roli, jako třeba materiály podlahy, dveře, výmalba, nábytek. Ale ve finální fázi na detailech samozřejmě také záleží. Aby i vypínače konceptuálně ladily se stylem a barevností interiéru.

Co jsou podle vás takové největší prohřešky a nezdary v interiérovém designu? Ať po stránce praktičnosti, funkčnosti, dispozičního řešení, nebo i designu.

Tomáš Podrázský

Základním problémem je, že se stavby a jejich interiéry často realizují na základě projektu pro stavební povolení, kde je elektroinstalace navržena jen velmi nahrubo. A pak až třeba na stavbě najednou klienti začnou vymýšlet, že chtějí podsvícené skříně, ledkové lišty, čtyři okruhy osvětlení v obýváku, nástěnné lampičky v ložnici…

Ale ta stavba s tím nepočítá. Takže se to řeší až dodatečně, což je pozdě. Nejlepší je, když projekt interiéru předchází technické dokumentaci.

V jaké fázi projektu nebo návrhu se vybírají vypínače a zásuvky?

Tomáš Podrázský

Tak ideálně v projektu interiéru. Nejlépe ještě před projektem pro stavební povolení. Je skutečně dobré si na toto udělat čas a přípravu elektroinstalace nepodcenit.

Jak by to mělo ideálně fungovat mezi architektem, designérem a klientem, aby byl výsledek povedený? O čem by měl investor nejvíce přemýšlet?

Tomáš Podrázský

Ať už na projektu pracuje kdokoliv, měl by určitě ctít nějaký ucelený designový koncept, a to se týká jak architekta, tak po něm designéra, klienta nebo i realizátora stavby. Prostě všichni se musí držet konceptu, protože ten někdo vymyslel, všechno to dal dohromady a nekoncepčními zásahy, zejména improvizačními nápady na stavbě, se dá dílo dost zkazit. Klient, pokud chce, aby vše dopadlo podle jeho představ, nesmí během procesu přípravy a realizace nikam ustoupit, musí si prostě tu kvalitu sám držet a ohlídat si, aby koncepty navazovaly, aby všichni zúčastnění lidé a profese spolupracovali.

Iva Bastlová

Investor by měl přemýšlet hlavně o svých potřebách a o svých financích. Všichni by měli vědět, jaký je rozpočet, držet se ho a pak by měli respektovat přání klienta a netlačit tam své ego. Ať už se jedná o řemeslníka, architekta, nebo designéra, všichni by se měli držet pevně stanoveného konceptu a neměnit ho, protože i drobná změna může způsobit v podstatě velkou bolístku na celém projektu. U nás v České republice není běžné, aby si klient najal architekta a projektanta a následně interiérového designéra, který by kooperoval s architektem. Varianta, za mě velice častá, je, že klient má pouze projektanta, který tvoří projektovou dokumentaci pro stavební povolení, a následně pak až oslovuje designéra. Bohužel často až v té fázi, kdy dům už stojí, když jsou hotové rozvody, někdy jsou i hotové podlahové krytiny, interiérové dveře, parapety. Vlastně designéra oslovuje ve chvíli, kdy jsou všechny prvky vybrané a dispozice je třeba nevhodná. A najednou tam přijde interiérový designér. Ale ten už s tím nemůže nic moc udělat. Když je všechno naprojektované od začátku až do konce, architekt, projektant, designér a klient pracují na projektu ruku v ruce, dříve, než začne samotná realizace, pak se jedná o ideální řešení. Tím klient ušetří spoustu peněz, času a projekt se dá „vymazlit“ do maximálního detailu.

Jak vy vybíráte vypínače a zásuvky do konkrétních projektů?

Tomáš Podrázský

Většinou si vystačíme s bílou nebo s černou.

Iva Bastlová

Já vypínače vybírám hlavně podle barevnosti, protože se barvám věnuji intenzivně. Můj rukopis je barvami dosti ovlivněný. Nejsem designér, který by tvořil bílošedé interiéry. Mám ráda, když k sobě vše určitým způsobem ladí, souvisí, hraje a výsledek tvoří něco originálního. Takže pro mě je konkrétní barevnost důležitá. Nebojím se experimentovat, nemám problém použít do různých místností různé barvy a hrát si i s barvou rámečku vypínačů a zásuvek a s dalšími detaily.

Tento rozdílný pohled na výběr barevnosti vypínačů a zásuvek mezi mnou a Tomášem potvrzuje, jak je důležité, abychom na projektu spolupracovali všichni společně od začátku.

Jaký máte názor na kombinování různých barev v rámci jedné designové řady vypínačů a zásuvek a jednoho domu nebo bytu?

Tomáš Podrázský

V rámci domu mohou být místnosti, které mají specifickou atmosféru, specifický design a nádech, takže se tam může design vypínačů lišit třeba barevností nebo i materiálem. Na druhou stranu by ta budova, stavba měla mít určité jednotící prvky. Tím myslím například jednu designovou řadu vypínačů.

Iva Bastlová

Já se určitě nebojím kombinování barev a také bych se přikláněla k tomu, aby vypínače a zásuvky tvarově reagovaly na celkový koncept. A toho se držet v celém objektu. Takže jedna designová řada a různé barvy i materiály jsou cestou.

Jak vidíte současné trendy ve vzhledu a designu vypínačů?

Iva Bastlová

Současnými trendy jsou hodně zaoblené prvky. Poslední dva roky jsou na scéně kulaté a zaoblené organické tvary. Zvyšuje se zájem o barevnější interiéry, kdy lidé přestávají chtít bílé a šedé a začínají používat i trošku chromatičtější odstíny. Také klienti mnohem více řeší udržitelnost a ekologické materiály.

Tomáš Podrázský

Já za sebe nevnímám nějaký výrazný designový trend. Je určitě super, že vznikají nové materiály, nové povrchy, nové barvy. Takže dnes si opravdu každý vybere, co do konceptu svého interiéru potřebuje.

Foto: Daniel Molin