Trendy jsou pro výrobce i designéry speciální téma. Někdo je sleduje s velkou bedlivostí, jiný je zcela odmítá, respektive se domnívá, že jej při tvorbě vůbec neovlivňují. Co to trend vlastně je? Na to jsme se zeptali tří světových odborníků, jejichž hlavní náplní práce je trendy sledovat a také vyhodnocovat.
Kuchyně navržená v trendové paletě NCS Colours dle Stefana Nilssona pro finského výrobce kuchyní Puustelli.
Stefan Nilsson
Populární skandinávský trend hunter a designér
Co je to trend?
Trend je změna. Je to něco, co děláme a co je nové nebo co jsme už dlouho nedělali. I nová technologie může být trendem, stejně jako nové chování jako je například „vintage hunting“.
Když se tím řídí hodně lidí, je trend velký a naopak, když se tak chová jen úzká skupina lidí, je trend úzce profilovaný.
Mým úkolem jako lovce trendů neboli trend huntera – specialisty na trendy, je shromáždit tato nová chování a pokusit se zjistit, zda mají společné vlákno. Mým úkolem je také předvídat, kdy se toto nové chování prosadí a stane se komerčním, aby značky, respektive firmy mohly pracovat s trendy.
Jak jste se k oblasti trendů dostal?
Vždy mě zajímalo chování lidí a jejich rozhodování. Proč se nám něco „líbí“. Na začátku své kariéry jsem byl na večeři s jednou dámou. Povídali jsme si o životě a o tom, jak zvláštní je náš svět. Řekla: „Musíš přijít do mé práce“ a to bylo náhodou švédské státní rádio. Jednou týdně jsme seděli a mluvili o vybraném tématu. Takže jsem v podstatě prozkoumával svět trendů zároveň s tím, jak jsem se o něm učil mluvit před publikem. Mnoho trendových expertů, kteří začali pracovat kolem roku 2000 (jako já), se dotklo této oblasti. Někdo má třeba na pozadí oblast fashion.
Když jsem šel na univerzitu, studoval jsem historii a politologii. Po práci ve švédském státním rádiu jsem začal pracovat ve Švédské společnosti řemesel a designu „Svensk Form“. Měl jsem na starosti galerii designu, dělal jsem žurnalistiku atd.
Judith van Vliet
Specialistka na barvy a trendy známá pod značkou „The color authority“
Co je to trend?
Trend lze označit jako specifický pohyb nebo změnu chování v určité skupině lidí, na konkrétním trhu nebo v odvětví. Je možné jej charakterizovat také jako přednost před konkrétním produktem, službou nebo v mém případě před konkrétní barevností. Trendy jsou vždy spojené s potřebou nebo hodnotou této skupiny spotřebitelů a jsou silně ovlivněny vnějšími faktory. Trendy lze rozdělit také dle různých časových úseků a důležitosti na mega trend (nad 10 let) makro (5–10 let) nebo mikro (od 1 do 5 let).
Jak jste se k oblasti trendů dostala?
Měla jsem velmi zajímavou a nečekanou cestu k barvám. Pracovala jsem na pozici „product planning“ ve společnosti Kawasaki Motors Europe v Nizozemsku. V rámci této práce jsem se zúčastnila evropské konference Color Marketing Group v Berlíně v roce 2007. To byl okamžik, kdy jsem „potkala“ barvy v plném měřítku a věděla jsem, že se chci naučit vše o této oblasti.
Anja Bisgaard Gaede
Dánská expertka na trendy a zakladatelka agentury Spott
Co je to trend?
Jednoduše řečeno – trendy jsou zrcadlení společnosti.
Jak jste se k oblasti trendů dostala?
Móda a spotřebitelské chování mě vždy zajímaly. Nemůžu si pomoct a pozoruji lidi a jejich chování. Vystudovala jsem tedy komunikaci a mám magisterský titul v tomto oboru, kde jsem se specializovala na spotřebitelské chování v maloobchodě. To se stalo mou vstupenkou do práce v dánské trendové agentuře, kde jsem přes 7 let získávala jakousi mistrovskou výuku v předpovídání trendů.