Interiérová designérka, která nezůstala jen u návrhů, ale šla dál a zaměřila se na specializaci. Jejím současným povoláním jsou hlavně barvy, vzory a trendy. Je mezinárodně uznávaná, vyhledávaná i oceňovaná. Jaká byla její cesta, co ji baví a jak pracuje?

Na tyto a mnoho dalších otázek najdete odpovědi na následujících řádcích.

Kdy jste se začala zajímat o trendy?

O trendy v interiérovém designu se zajímám už od puberty. Sbírala jsem výstřižky z časopisů a katalogů, nápady na styling i nábytek. Je dobré brát to i jako inspiraci z předchozích desetiletí nebo století, protože mě také zajímají dobré příklady z historie designu. Ačkoli je mým cílem plně porozumět aktuálním trendům, je pro mě velmi důležitý také osobní styl a konzistentní práce se značkou vs. s aktuálními trendy.

Jaká byla Vaše profesní cesta k tomu, stát se trend specialistou?

Moje kreativní cesta začala ve 14 letech, kdy jsem si vybrala školu v Rakousku, která nabízela design i všeobecné vzdělání. Po absolvování jsem získala zkušenosti v poradenství v oblasti interiérového designu, prodeje nábytku a bytových doplňků, vizuálního merchandisingu, stylingu akcí a analýzy barevných typů. Mezitím jsem se věnovala studiu barevného a povrchového designu na HAWK University of Applied Sciences a umění v Německu. Tam jsem se zaměřila na předpovědi trendů pro domácnost a interiéry, psychologii barev a užitý design. Během studia jsem působila jako designový konzultant, vedoucí i trend výzkumník na IIT Institute International Trendscouting na HAWK.

Poté jsem se přestěhovala do Velké Británie, kde jsem získala práci pro agenturu Trend Bible. Zde jsem byla zodpovědná za obsah a vzhled jejich knihy o životním stylu Home & Interiors, které se prodávají ve více než 30 zemích světa.

Od roku 2020 jsem nezávislým designovým konzultantem, prognostikem trendů a designérem se specializací na barevný, produktový a interiérový design. I když dělám hodně práce zaměřené na trendy, jsem velkým zastáncem mnohem udržitelnější a regenerativní cesty.

Jak dlouho se profesionálně věnujete designu/trendu/barvám?

Této oblasti se intenzivně věnuji posledních 18 let, a pokud počítáte od začátku mého designérského vzdělání, tak už 24 let.

Kde získáváte informace pro definování trendů a trendových barev?

Předpovídání trendů je založeno na rozsáhlém výzkumu. Sleduji, co se děje v kultuře, politice, v obchodě. Je důležité sledovat nové technologie, postoj k životnímu prostředí, různé obory designu, CMF (barva, materiál, povrchová úprava) atd. Ať už jde o neustálé čtení různorodých postřehů z mnoha částí světa, vizuální výzkum a monitorování designu/barvy (například „Jsou nyní červené více teplé, nebo chladnější?“ „Co je nového v oblasti domácí zábavy?“). Nutné je navštěvovat veletrhy a týdny designu, dělat online průzkum. Sleduji více než 1000 vlivných kreativců, poslouchám rozhovory a podcasty. A když cestuji nebo se procházím, musím mít stále otevřené oči a uši. I když veškerá moje práce dalece přesahuje estetiku. To, jak věci vypadají, je také velmi důležité. Dobrý prognostik trendů a trendový konzultant má nejen zkušenosti ve svém oboru, má také dobrou intuici.

Dám vám příklad z předpovědi barev a poradenství. Často existuje velmi málo číselných údajů nebo žádné, které by naznačovaly, že se barva bude dobře prodávat. Pokud je číselných údajů hodně, trend je již v plném proudu. Ale není to jako ve firmu Ďábel nosí Pradu, kde si jeden člověk vybere barvu. Všechny barvy jsou tam neustále – moje dovednost je pochopit, které barvy jsou důležitější pro jaký trh v kterou dobu.

Kdo jsou Vaši klienti a co Vaše práce obsahuje?

Pracuji s mezinárodními značkami, agenturami, organizacemi, maloobchodníky a různými výrobci. Mezi mé klienty patří například RAL, Midea, Trend Bible, COAT Paints, COLORNETWORK, Design Network a mnoho dalších globálních hráčů. Všechny je neumím vyjmenovat.

Moje poznatky odfiltrují to, co potřebují vědět teď i v budoucnu. Inspiruji a radím, jak navrhovat, aktualizovat nebo prodávat produkty, služby a kolekce a jak být ekologicky a eticky odpovědnější. Častým výstupem jsou mood nebo look boardy doplněné o barevné palety na míru, o poznatky relevantní pro značku a konkrétní pokyny. Mohu také pomoci s implementací, poskytováním zpětné vazby ve všech fázích. Často jsem také najímána jako hlavní řečník, facilitátor workshopů a školení zaměstnanců nebo jako člen odborných panelů.

Kde je to možné, zaměřuji se na mezisezónní nebo bezsezónní přístup. Doporučuji dlouhodobější myšlení v designu a barevné strategii. Jedna z mých nedávných spoluprací s RAL COLOURS a IIT (RAL Trendbox 2025+) získala zlato na German Design Award 2024 za vynikající produktový design. Jedním z hlavních důvodů bylo, že poskytuje barevné profily vysoce relevantní pro současnost i budoucnost vedoucí k vytvoření dlouhodobých prostorových a designových řešení.

Kromě toho jsem hrdá na to, že jsem globálním ambasadorem značky pro RAL COLOURS.

Jaké nástroje využíváte k získávání nových klientů?

Jsem docela aktivní na LinkedIn a Instagramu, kde sdílím články, postřehy a inspirace. Mé volně dostupné příspěvky jsou poměrně podrobné a velkorysé, takže jsem si vybudovala dobré jméno díky kvalitě práce – nad rámec mých klientů a kolegů. Abych byla upřímná, moje práce je často doporučena nebo jsem díky tomu vyhledána. Někdy získám nové klienty po prezentacích nebo rozhovorech, ale to záleží na publiku.

Navrhujete také interiéry nebo produkty?

Ano. V minulosti jsem dělala spoustu interiérových návrhů a stále občas na těchto zakázkách pracuji. Teď dělám často (re)-design barevných palet pro fyzické a digitální produkty a kolekce – ať už jde o nábytek, domácí spotřebiče, doplňky, obaly, branding design, UI design, scénografie, ale i výmalbu na stěny nebo kolekce různých materiálů. Dále navrhuji geometrické potisky a vzory například na textil, do oblasti papírnictví, také obklady, tapety a jiné dekorace.

Co je Vaší vysněnou prací/zakázkou?

Opravdu miluji to, co dělám. Ještě více bych se ale chtěla věnovat vzdělávání v oblasti barev, což často chybí v osnovách škol a univerzit zaměřených na design a architekturu. A docela upřímně řečeno, mnoho profesionálních architektů a designérů by také mohlo projít školením, aby lépe porozuměli vztahu mezi formou, funkcí, emocemi, navigací, blahobytem, vyprávěním příběhu nebo identifikací ve vztahu k barvě, materiálu, povrchové úpravě a osvětlení. Příliš mnoho designérů se bojí barev nebo o tom mají příliš povrchní a stereotypní znalosti.

Kolekce RAL Trendbox 2025+ byla oceněna nejvyšším oceněním German Design Award v kategorii „Vynikající produktový design“ v sekci „Material and Surfaces“. Mezioborová porota složená z mezinárodních odborníků na design potvrdila vynikající, holistický a inovativní design RAL Trendbox 2025+, na kterém spolupracovala Alina Schartner.

Porota hodnotila RAL Trendbox 2025+ kladně díky pečlivému výběru barev a rozmanitosti materiálů. Výběr 15 barev z palety RAL byl totiž dokonale sladěn a převeden do 5 různých materiálů a povrchů. Trendbox vyzývá designéry, aby experimentovali s barvami a materiály a vyvíjeli koncepty orientované na budoucnost.

Foto: Tim Conrad, archiv Aliny Schartner