S koncem roku přichází již tradičně vyhlášení nových barevných palet na nadcházející období. Nebudeme hovořit o tom, proč a jak, ale půjdeme se rovnou podívat na ty nejvýznamnější hráče v oblasti barev napříč světem. Mezi ně bez pochyby patří RAL COLOUR, NCS COLOUR a WGSN + Coloro.
Jejich dosah je zásadní a vliv na designéry a výrobce obrovský, a to nehovoříme pouze o nábytku nebo výmalbě.
Pojďme se tedy podívat, jaké odstíny vybrali specialisté z těchto společností.
Colour Trend Report RAL COLOUR FEELING 2026+
Nová paleta nese název KNOW + IMPROVE a obsahuje 15 odstínů, které se dají vzájemně kombinovat.
RAL COLOUR FEELING sleduje koncept kontinuity a podporuje udržitelný design, proto také paleta barev 2026+ obsahuje pět barev z předchozího vydání a dalších deset odstínů paletu aktualizuje. Tento přístup šetří zdroje, zjednodušuje kombinace a podporuje dlouhou životnost. Tím se uvolní větší kapacita pro skutečná vylepšení. Jednotlivé odstíny jsou navíc rozděleny na pět skupin. Ty ukazují, jak lze barvy k sobě ladit a vzájemně je kombinovat.
Jak je z vývoje barev (viz schéma) patrné, barevnost se zjemňuje a řada odstínů má zemitější charakter. Zcela zmizely studené šedé odstíny, neutrály jsou pouze v teplých tónech. Je nutné dodat, že v paletě z loňského roku zůstává výrazná červená Fox red a že přibyla lehce provokativní a výrazná zelená s názvem Sprout green, která nemá daleko k odstínu Chartreuse. Posuďte sami.
Podle NCS bude barevnost roku 2025 plná kontrastů
Specialisté rozdělili barevnost do 4 směrů:
- Gaia
- On & Off
- Inner
- Ethereal

Gaia
Jedná se o poctu přírodě a vodě se zaměřením na modré a zelené tóny. Vliv změny klimatu, který má za následek sušší a teplejší svět, nás tlačí k barvám, které nám připomínají náš nejdůležitější zdroj: vodu. To podněcuje touhu po uklidňujícím účinku těchto odstínů.
Atmosféra Gaia odmítá teplé barvy připomínající teplo a oheň a libuje si v chladných tónech. Cílem je zprostředkovat pocit ochlazení a zachovat vnímání naší planety jako osvěžující zelenomodré entity. Zelené odstíny budou v roce 2025 stále velmi silnou skupinou, ale budou mít tendenci být více modrozelené než nažloutlé zelené. Všechny modré barvy, které nám připomínají čistou vodu našich vodopádů, jezer, řek, moří a oceánů, nabývají na důležitosti. Tyto barvy představují přírodní zdroje, které chceme na naší planetě zachovat. Jako další připomínka přirozeného původu těchto barev bude důležitý jemný a sepraný efekt. Takzvané „half-way“ barvy jsou jedním z nejmocnějších barevných prvků roku 2025.

On & Off
Tento směr vyzdvihuje kontrasty, ve kterých žijeme, a hledání útočiště ve všech extrémech. Světlé a tmavé odstíny kombinují dvě chromatické barvy, které symbolizují jednotu. Snažíme se vyjádřit pocit spojení a naděje přemostěním našich protikladů. Doba je extrémní a je rozdíl v tom, jak věci vnímáme. Mnoho různých problémů se vyskytuje současně a jsou často katastrofické a popisované jako krize (klima, energie, zdroje, jídlo…). Sociální a tradiční média promítají jeden extrém za druhým, svět je považován za nejistý. Bezpečnost je klíčové slovo.
V tomto trendovém směru je velmi důležité odvážné použití tmavě tónovaných barev. Chceme mít větší plochy tmavší a vyvážit tuto temnotu světlými barvami. To udává směr k používání světlých a tmavých barev sjednocených jinými barvami. Abychom našli uklidnění, musíme obě strany propojit odstíny, které lze vnímat ve tmě i ve světle. Jednou z těch hlavních je vysoce chromatická svítivě zelenožlutá, která vynikne ve tmě i na světle. Transcendentní fialová se mísí s tmavými barvami a je jemná ve světle. Tyto barvy se stávají majáky v temnotě a vyzdvihují barvy v plném světle.

Inner
Dnešní rozpolcené, skeptické a drsné prostředí nás nutí obrátit se do nitra a důvěřovat svým instinktům a smyslům. Výsledkem je výběr barev, který vyvolává emoce pohodlí, tepla a radosti. Střední tóny jsou teplé, zemité a vykazují jemnou, ale trvalou sílu. Stále více lidí se věnuje koníčkům a odpojuje se od mobilních telefonů a internetu. Naše rozhodnutí o barvách zakládáme na čisté neuroestetice. Neurodesign se stal klíčovým slovem ve světě designu a vytváří návrhy, které lépe odpovídají lidskému poznání, chování a pohodě. Objevte paletu vyzrálých pastelů, nekonvenční střední tóny, nikoli agresivní, ale výrazné. Barvy jsou teplé a zemité, připomínající naše vnitřní já. V jistém smyslu můžeme tyto barvy nazvat fermentované a nostalgické. Všechny odstíny jsou teplé: žlutá a červená nebo červená a modrá. Jsou si velmi podobné ve světlosti (10–30 %), díky čemuž se snadno kombinují, přesto s dostatečným kontrastem, aby působily zajímavě.

Ethereal
Světlé, plynulé barvy odrážejí tekutý stav mysli a stírají hranici mezi digitálním a fyzickým světem. Kdo skutečně jsme a čím chceme být? Snažíme se ukázat osobnosti, kterými nejsme, ale alternativní osobnosti, kterými bychom chtěli být. Paleta také odráží zjevnou vzpouru proti všem konzervativním školám a hnutím. Barvy jsou extrémně jemné a lehké způsobem, který jako by nebyl z tohoto světa, a jsou popisovány jako snové a krásné. Éterická nálada nás tlačí k používání abstraktních a někdy až hravě absurdních tvarů. Chceme mít disproporční objekty. Prostory, které vytváříme, by měly být snové. Odstíny v této paletě jsou podobné v obsahu černé (5–20%) a většina z nich je podobná v chromatičnosti. Lehké tóny jsou vedeny dokonalou dopaminovou barvou červenou, která buď začíná, nebo dokončuje naši paletu a označuje začátek nebo konec našeho éterického zážitku. To jsou multivesmírné barvy se stříbrným akcentem, které představují spolupráci mezi lidstvem a technologií.

WGSN + Coloro
Toto partnerství přináší předpovědi na preferované barvy roku a spojuje odborné znalosti WGSN v oblasti předpovídání trendů s Coloro, globálním barevným systémem. Každou sezónu vybírají odborníci WGSN trendové barvy přímo z rozsáhlé knihovny Coloro s více než 3500 barvami. Předvídání budoucí popularity zajišťuje minimalizaci plýtvání ve výrobním procesu.
Barva roku 2025: Future Dusk
Ta sedí přímo mezi modrou a fialovou a přináší pocit tajemství a úniku prostřednictvím svých temných a náladových vlastností. Tento surrealistický a nadpozemský odstín má také nebeský a futuristický charakter inspirovaný vznikem druhého vesmírného věku. Je v souladu s tématy přechodu z temnoty do světla, soumraku do úsvitu a připravuje nás na nové obzory.
Náladový a mystický modrofialový tón Future Dusk evokuje ztvárnění digitálního umělce — možná hluboké noční oblohy nebo něčeho blízkého přírodě, ale ne zcela z tohoto světa. Rostoucí fascinace společnosti umělou inteligencí, metaverze a pokračující průzkum vesmíru přispěly k této predikci.
Je ideální tam, kde je třeba vyzařovat profesionální image. Tato barva totiž nepůsobí příliš hravě nebo lehkovážně. Future Dusk je vhodná do businessu a dává najevo, že berete podnikání vážně a snažíte se udržet si svou pověst. V interiéru působí ve velkém množství temně, proto je vhodnější na akcenty a různé doplňky.
Barva roku 2026: Transformative Teal
Jedná se o tekutou fúzi mezi tradiční tmavě modrou a vodní zelenou, která odráží rozmanitost přírody, objevuje se například na křídlech vážek i na vlnách v oceánu.
Tento modrozelený odstín je chladivý, uklidňující a obnovující, s transformačním a regeneračním charakterem inspirovaným přesměrováním našeho úsilí najít kolektivní a nová řešení pro naši planetu. Představuje změnu a může pomoci podpořit odolnost vůči složitým klimatickým výzvám. Je plně v souladu s ekologickou odpovědností, kterou budou spotřebitelé stále více vyžadovat.
Proč padla volba na tento odstín pro rok 2026 a proč je „transformativní“? Podle WGSN ztělesňuje „planetární pozitivitu“. WGSN předpovídá prostřednictvím svých metod na dva roky dopředu. Předpovědi jsou založené na datech a z nich vyplývá, že lidé budou stále více vyžadovat změny v tom, jak interagujeme s prostředím, stejně jako s mikroprostředími, ve kterých se v daný den nacházíme.
Je jen příhodné, že jako zástupce všech těchto konceptů byla vybrána barva spojující jednotlivé odstíny bujných lesů a všech světových oceánů. Nebude se tedy čemu divit, když modrozelenou barvu budete vidět vyskakovat všude: na potahu křesel, na umyvadlech, nábytku, ale i na nejnovějším modelu oblíbených sluchátek.
Zajímavostí je, že v posledních měsících byl zaznamenán rostoucí zájem o zelenou a modrou ve vyhledávání souvisejících s nákupem. Konkrétně se vyhledávání zelenomodré v Google Trends meziročně zvýšilo o 9 %.
Foto: archiv uvedených firem