Aneb jak vyrobit rendery, které vypadají jako fotografie v Lumionu

Fotorealismus je většinou společným cílem architektů/designérů za vizualizacemi – vytváření renderů tak přesvědčivých, že by je bylo možné zaměnit za fotografie. Ale dosažení této úrovně realismu závisí na zvládnutí několika klíčových technik, včetně osvětlení, které působí přirozeně, materiálů, které vypadají hmatatelně, a kompozic, které přitahují pozornost.

#1 Udělejte svůj model co nejpodrobnější

Čím podrobnější je váš model, tím realističtější bude váš vykreslený obrázek. Nezapomeňte svůj model neustále vylepšovat, abyste zajistili co nejlepší výsledky. Některé věci ale můžete nechat na Lumion, třeba zaoblení rohů, materiály srsti apod. Chcete-li tento proces zefektivnit, vytvořte živé připojení ke svému CAD softwaru pomocí Lumion LiveSync , abyste mohli modelovat a prohlížet vedle sebe, pak bude vše jednoduché.

#2 Detail povrchů s materiály PBR

Realistické textury jsou tajnou přísadou k dosažení fotorealistických obrázků. Materiály PBR integrované v programu jsou zde neocenitelné, protože napodobují interakci světla se skutečnými povrchy. Editor materiálů vám také umožňuje definovat každou poslední vlastnost vašeho dřeva, kamene nebo textilu, takže můžete přidat realistické opotřebení, drsnost, odrazivost a další. Lumion umí automaticky vylepšit i importované materiály.

#3 Navrstvěte svou kompozici

Každá fotografie, kterou vidíte, má popředí, střed a pozadí – nebo alespoň dvě ze tří těchto vrstev. Ty nejsou jen kompozičními prvky, ale jsou nezbytné pro vyjádření hloubek a prostorových vztahů ve vašich renderech. Strukturováním vaší scény tímto způsobem vytvoříte vizuální cestu pro diváka, která povede jeho oko od výchozího bodu popředí přes detail středního pole a nakonec k rozsáhlému pozadí, rozšíříte jeho perspektivu a plně jej ponoříte do prostoru. Když budete mít při vytváření scény na paměti tyto odlišné vrstvy, můžete vytvářet soudržnější a dynamičtější rendery, které diváka vtáhnou do děje a zlepší celkový dojem. Dnes, v internetovém uspěchaném věku, je důležitější než kdy jindy udržet aspoň chvíli pozornost sledujícího a zaujmout.

#4 Světelné podmínky

Aby se vykreslování shodovalo s existující fotografií, musí být světelné a povětrnostní podmínky naprosto stejné. S tím může pomoci efekt slunečních studií tím, že simuluje světelné podmínky konkrétní části světa v konkrétní den nebo čas. Najděte jej v +FX v režimu fotografie, zapněte jej a poté odpovídajícím způsobem upravte nastavení (vyberte polohu na zeměkouli + čas). Pokud byla původní fotografie pořízena za slunečného červencového rána, jednoduše zadejte tyto podrobnosti, abyste znovu vytvořili stejné prostředí pro vaše rendery.

#5 Vylepšete realismus pomocí technologie sledování paprsků

Jedním z nejúčinnějších nástrojů pro dosažení fotorealismu je efekt sledování paprsku (ray-tracing). Ten v podstatě simuluje, kudy jde světelný papsek, kde se při dopadu rozpadne na jakou složku světla a kam putuje tato dále k dalšímu odrazu atd. Přesnou simulací přirozeného chování světla vytváří Lumion příjemnou zkratku k vykreslování scén s úžasně realistickým osvětlením, odrazy a stíny. V Lumionu to najdete pod +FX. Jednoduše jej zapněte, abyste zvýšili úroveň realismu ve svých scénách. V nejnovější verzi Lumionu můžete také vidět dopad sledování paprsků na vaše návrhy v reálném čase, čímž odpadá nutnost čekat na načtení náhledů. Pokud plánujete používat ray-tracing u všech svých fotografií nebo filmů, můžete jej přidat do hlavního zásobníku efektů a bude použit na každý snímek.

#6 Vytvořte správnou kompozici

Na rozdíl od videí vám obrázky poskytují pouze jeden snímek k vyprávění vašeho příběhu. Proto je rozložení obsahu na nich zcela zásadní. Pokud znovu vytváříte existující fotografii (třeba inspirativní), je důležité pokusit se kompozici co nejvíce přiblžit originálu. Zde vám pomůže mřížka, která se objeví v okně náhledu fotografického režimu – zarovnáním určitých prvků vašeho návrhu v ní můžete vytvořit vyváženou kompozici. Pravidlo třetin je praktické vodítko, které pomáhá přitáhnout pozornost diváka k vašim preferovaným ohniskům zájmu. Máte možnost si vybrat z několika těchto kompozičních vodítek. Efekt dvoubodové perspektivy zde může také pomoci tím, že pomáhá svislým čarám vypadat rovně a odstraňuje jakékoli zkreslení. Obraz je tak čitelnější, resp. trochu jednodušší.

#7 Nasměrujte pozornost diváka

Mezi další nastavení, která umožňují snadnou manipulaci s tím, co divák vidí, patří ohnisková vzdálenost a výška kamery. Úprava ohniskové vzdálenosti v Lumionu vám umožňuje ovládat, jak velká část scény je viditelná a jak jsou zobrazeny prostorové vztahy mezi objekty. Posuvník Ohnisková vzdálenost najdete pod oknem náhledu v režimu fotografie. Pro efektivní zachycení architektonického návrhu v jeho kontextu se doporučuje rozsah 24–35 mm. Pokud jde o výšku kamery, obvykle se doporučuje úroveň očí, aby napodobila pohledy viděné lidským okem. Tento rozsah je obvykle někde mezi 1,5 a 1,8 m, ale můžete jej nastavit, na cokoliv chcete pomocí pole pod oknem náhledu. Skvělou pomůckou může být i zaostření kamery, kdy volíte, co má být vidět zcela ostře a co bude trochu rozmazáno. No a pokud se nevejdete s 35mm ohniskovou vzdáleností do místnosti, tak v +FX najdete třeba efekt Řez poblíž kamery, nepostradatelnou pomůcku.

A zkusit to můžete sami zde: https://www.lumion.cz/zkusit/

www.lumion.cz
Foto: archiv firmy