K navrhování interiérů přistupuji individuálně, pro každého klienta a jeho prostředí hledám vhodné materiály.
Je to taková pyramida. Nejdříve vize, kde jsou nápady, zajímavé struktury. Procházím kolekce na internetu. Výběr se zužuje a reálné vzorky se přikládají k sobě. Při finalizaci dokumentace už o daném materiálu, barvách a struktuře musím vědět vše. Někdy je cesta z digitálních podkladů k opravdovému vzorku dlouhá a je třeba vytrvat.
Odpovídají dekory z internetu realitě? Nepředkládám klientovi něco, co v reálu vypadá zcela jinak? Mohu si to dovolit?
Případ první: špatně zvolený vzor
Poučila jsem se ze špatně prezentovaného dekoru v prezentaci při realizaci jedné kuchyně pro Tyfloservis. V centrech Tyfloservisu jsou specifické nácvikové kuchyně pro slabozraké a nevidomé klienty, kteří se učí soběstačnosti.
V každé kuchyni je směs kontrastních prvků pro lepší orientaci v prostoru pracovní plochy a osvětlení, které má vyhovovat individuálním očním problémům. Důkladně jsem se vyhýbala dekorům v plochách nábytku, protože v pohledu slabozrakého oka se výrazný dekor může deformovat jako zavádějící prvek – předmět nebo špína. V předchozích realizacích jsem pro Tyfloservis pracovala převážně s uni barvami doplněnými jemnými dřevodekory.
V případě Tyfloservisu Plzeň byla dispozice s velmi limitovaným koutem v rámci velké zasedací místnosti a sváděla k experimentu.
Začala jsem na internetu hledat napříč firmami dekor v laminátu s jemnými liniemi, které oko v rozmazaném pohledu nezachytí a pro vidící bude atraktivní. Našla jsem Kronospan K219 Labyrinth. Geometrický vzor na bílém podkladu pro zádovou desku byl ideální.
Na problematickou dispozici jsem se jela podívat, ale další komunikace s Tyfloservisem probíhala po dobu konzultací a realizace on-line formou.
První prezentace návrhu kuchyně se mi vrátila se zamítavým stanoviskem. Udělala jsem totiž velkou chybu, která mi při řešení dispozice, skládání kontrastů barev a všeho v hlavě unikla. Špatně jsem prezentovala dekor pro zádový panel kuchyně. Aby byl vidět na monitoru PC i při tisku, moc jsem ho zvětšila, a dokonce zdeformovala. Měla jsem skvělý dekor, který splňoval má očekávání, „dokonalý návrh“. V očích tří zaměstnanců – žen vypadal jako symbol s kosočtvercem, který rozhodně nechtěly.
Udělala jsem chybu. Měla jsem dekor co nejvíce přiblížit 1:1, tedy zmenšit v rámci zádového panelu a pak vzor samostatně prezentovat v detailu, ideálně s grafikou měřítka. Pracovala jsme se staženým obrázkem v JPG formátu bez dodaného měřítka výrobcem. Reálný vzorek materiálu jsem v ruce neměla, ale výrobce má alespoň na webu dekor zasazený ve vizualizaci. Hrubý odhad velikosti vzoru by se tedy dal lépe prezentovat.
Případ druhý: hledání dekoru pro PVC podlahu
Pro PVC podlahy a dlažbu, tedy kde se vzor uměle vytváří se spíše snažím vyhýbat imitacím materiálů. Daleko zajímavější mi přijdou fantazijní dekory, které prvoplánově neimitují.
Momentálně realizuji ložnici ve funkcionalistickém domě. V počátku jsem se s klienty domluvila na podlaze z vinylu či PVC pro praktický přechod na balkon.
Prošla jsem tedy napříč internetem kolekce výrobců podlahovin. Náhledy na vzory jsou bez měřítka, pomoc s představou nabízí zasazení dekoru do situačního obrázku.
V první prezentaci klientům s několika směry barevnosti místnosti dominovalo několik podlah od firmy Tarkett. Kromě vzoru s tyrkysovou postoupil do výběru i jeden fantazijní dřevodekor.
Po konzultaci jsem zažádala firmu Tarkett o vzorek. Podle vzorníku jsme se shodli na dekoru Triangle Wood CHALK. Fantazijní dřevodekor v trojúhelníkové skladbě byl ale na malém vzorku. Bylo tedy třeba si vyžádat větší formát, který k nám doputoval až z Francie. Čekání na větší vzorek se vyplatilo jak pro prezentaci klientům, tak pro komunikaci pokládky.
Snažím se neschraňovat moc vzorníků podlah, ale spíše v případě konkrétního zájmu poptávám výrobce o konkrétní vzorky. Na internetu vždy prohlížím kolekce výrobců. Výrobce zdůrazňuji proto, že velkoobchody a firmy tvoří od výrobců své zúžené kolekce se svými logy. Ty předkládají zákazníkům.
Podlaháři na menších městech často jiné vzorníky neznají. Výběr se ovšem zúží na několik imitací dlažby a prkenných podlah. Proto je důležité nenechat se odradit a snažit se získat vzorkovníky. Občas čelím dotazům ohledně mých odběrů, o návaznost na podlaháře a není lehké vysvětlit pozici nezávislého návrháře.
Je třeba vytrvat a překonat vícedenní komunikaci, než vše pro klienty získám. Dobrý obchodní zástupce vzorky dodá a je nápomocen.
Internet bez měřítka
Pracuji s reálnými vzorky pro nábytek v maximální míře. V některých leporelech jsou otvírací okénka pod vzorkem s obrázkem celé desky.
Jen tištěné katalogy neschraňuji, mají pro mne stejnou relevanci jako internet. Reálné vzorky ve vějíři spojeném šroubkem mi jsou sympatické, zaberou méně místa a rozebírám je pro prezentace.
Avšak hledání dekorů na internetu je součástí práce. Už proto, že se v dekorech průběžně objevují novinky. Jednou z možností, jak procházet dekory je stáhnout si aplikaci od výrobce. Egger například nabízí náhledy na desku v měřítku, které se dynamicky mění. Kronospan má intuitivně ovladatelnou část, kde si lze vytvořit Moodboards do vaší prezentace, dekory jsou ovšem bez měřítka.
Je ale třeba si položit otázku kolik chcete mít aplikací a registrací?
Jak se snadno dostat k dekorům a nezahltit si hlavu dlouhou cestou k jejich získání. Zakázku lze v dnešní době vyřešit přes internet kompletně. Zatím mi jen obrazovka neumí nahradit informaci, jak se klienti pohybují v prostoru, čímž získávám důležitý podklad pro návrh dispozice a ergonomie nábytku. I na tom lze v době pandemických omezení zapracovat.
Podívejte se krátké video – výběr z přednášky na on-line konferenci INTERIÉRY 2020 na téma „Z virtuálních podkladů do reálného cíle“.