Zná to každý, dlouhá práce na interiéru, promýšlení každého detailu a zkoumání vizualizace z každého pohledu. Hodiny strávené optimalizací fungování prostoru i jeho estetiky a následná prezentace investorům.

Naneštěstí to je ten bod, kde se často všechno zvrtne. Setkáváme se s nepochopením záměru a musíme neustále přicházet s novými návrhy. A přesně zde nám může výrazně pomoci virtuální realita.

Přijde vhod i ve chvíli, kdy není možné klienta navštívit osobně a vše mu vysvětlit.

Velkou výhodou je i fakt, že pro její nasazení můžeme využít modely, se kterými běžně pracujeme.

Lepší než vizualizace v každém směru

Vizualizace umožňuje představit klientům zamýšlený interiér prostřednictvím fotografie, která je pro ně výrazně čitelnější než půdorysný zákres. Bohužel ale jen málokdy dokáže postihnout skutečné měřítko, nebo docílit pochopení ergonomie celého prostoru. Jen přibližně umožňuje vysvětlit vliv osvětlení, hru barev v průběhu dne, nebo například umístění zrcadla v konkrétním místě interiéru.

Dynamické zobrazení ve virtuální realitě však dává možnost pozvat klienta do interiéru vykresleného v reálném měřítku. To mu umožní nejen ocenit rozvržení jednotlivých obytných či pracovních zón, ale také estetiku jednotlivých prvků v prostoru. Zároveň je možné poukázat na jednotlivosti způsobem, který statická vizualizace neumožňuje.

Stačí si představit klienta v situaci, kdy je upozorněn na výběr hlavních svítidel. Má možnost obejít je, prohlédnout ze všech stran a skutečně si uvědomit, jak ladí se zbytkem interiéru a také, jak působí jejich světlo. Možnost projít prostor a vyzkoušet kam dosáhnu je pak naprosto nenahraditelnou.

Zmíněné výhody ušetří mnoho času při domluvě a úpravách projektu. Vše je možné rychle vysvětlit a případně doladit takříkajíc „přímo na místě“. Není třeba ztrácet čas úpravou modelu, zdlouhavým renderováním dobře vypadající vizualizace, následnou komunikací s klientem a v případě připomínek dalším a dalším opakováním celého procesu.

Okamžitá a snadná implementace

Může se zdát, že nasazení virtuální reality bude vyžadovat vysoké investice do vybavení a přípravy virtuálních zážitků pro klienty. Nic ale nemůže být vzdálenější pravdě. Virtuální realitu dnes dokáže pohánět téměř jakékoli PC určené pro práci s grafikou. Jediným finančním nákladem tak bude nákup headsetu, což je položka, která by se měla vejít do honoráře za jediný projekt. Jinak tomu nebude ani z pohledu učení a přípravy podkladů pro živé prezentace klientům. S pomocí moderního software je možné okamžitě zobrazit jakýkoli zásah do modelu a využít při tom stejná data, která dnes využíváme k renderování.

Prezentace není problém ani u klienta v obýváku

 

Často se setkáváme s představou, že virtuální realita vyžaduje velké statické instalace. I když tomu tak v minulosti bylo, vývoj byl v posledních letech překotný a přinesl mnohem kompaktnější řešení.

Pro fixní instalace je aktuálně nejlepším systémem HTC Vive Pro,

který umožňuje pracovat s prostorem o rozměrech 10 x 10 metrů, pyšní se vysokým rozlišením zobrazovačů a díky OLED displejům i úchvatnými barvami. Technologie sledování pohybu Steam VR navíc umožňuje manipulovat s virtuálními objekty s přesností pod 1 mm. Nechybí ani podpora bezdrátového adaptéru Vive Wireless, které poskytuje nebývalý komfort a svobodu pohybu.

Pro prezentace v externích lokacích se pak mohou hodit nezávislé headsety, jako například Vive Focus Plus.

S jeho pomocí je možné navštěvovat virtuální světy bez pomoci PC a dokonce i bez základnových stanic. O sledování pohybu se totiž starají přímo kamery, zabudované v jeho čelním panelu. Narážíme zde však na omezení daná výkonem vnitřního HW, ale s vhodně přichystaným modelem získáváme možnost, zaslat klientovi celý headset ve chvílích, kdy se není možné setkat osobně.

Nejvšestrannějším řešením a vhodným kompromisem pak může být headset Vive Cosmos Elite,

který je sice omezen na pracovní prostor 4 x 4 m, ale v oblasti zobrazení a přesnosti sledování pohybu je nekompromisní. Disponuje totiž výměnnými čelními moduly. Předinstalovaný modul umožňuje využít základnové stanice systému Steam VR v kanceláři, kde oceníme maximální přesnost. Existuje ale možnost vyměnit jej za takzvaný Cosmos Motion faceplate, který zpřístupní provoz v režimu inside-out sledování pohybu. Základnové stanice pak můžete nechat ve firmě a vyrazit za klientem pouze s headsetem a notebookem. Pak už nezáleží na tom, zda se schůzka koná v bytě před rekonstrukcí, kanceláři či kavárně. Ohromit ho virtuálním výletem do jeho budoucího interiéru tak bude možné kdekoli.


www.htc.com