Není to tak dlouho, kdy stačilo prodávat to, co jsme vyrobili. Nyní nastala doba, kdy je třeba vyrábět to, co chceme prodat na základě poptávky trhu. A zcela otevřeně je třeba říct, že jak množství poptávky, tak její typ, se podstatně změnily, jak je zřejmé s postupem času. Tento fakt nevyhnutelně vede k mimořádné důležitosti analýzy trhu pro optimalizaci zdrojů, marží a vedení investic.

V tomto bodě osobně považuji potřeby „respektu k životnímu prostředí“ a „ekonomiky výroby“ za úzce propojené. A v tomto momentě můžeme nastavením správného procesu dojít k oboustranně výhodné winwin situaci „čím více optimalizujeme, tím méně plýtváme“.

Jak udělat kuchyni udržitelnější k životnímu prostředí?

Pokud tomuto bodu nevěnujeme dostatečnou pozornost, patří kuchyně k oblastem s nejvyšším množství odpadu vůči životnímu prostředí. Jednak se zde nachází většina spotřebičů v domácnosti, ale také zde vzniká největší množství potravinového odpadu. Je to místo, kde voda takřka neustále protéká mezi baterií, myčkou a dalšími. Ale nejen v těchto bodech je třeba ke kuchyni přistupovat. Pokud chceme vytvořit ekologičtější domov, je třeba vytvořit udržitelnou kuchyni.

Skupina LUBE staví na třech pilířích udržitelnosti: ekonomika, společnost, životní prostředí.

Poté, co Gruppo LUBE jako první společnost vyrábějící kuchyně v Itálii získala certifikaci ekologických produktů (GREENGUARD) a následně certifikaci enviromentálního managementu (ISO 14001:2015), získala také důležitou certifikaci FSC®. Tato certifikace představuje hlavní nástroj záruky původu dřeva a touto certifikací si společnost LUBE INDUSTRIES stojí za závazkem vůči životnímu prostředí a vymezuje se proti nekontrolovatelnému odlesňování a nelegálnímu kácení lesů. Odpovědné hospodaření v lesích bereme jako závazek v oblasti ochrany životního prostředí, záruku biodiverzity a ekologických procesů a skutečný přínos pro obyvatelstvo a ekonomickou efektivitu.

Díky certifikaci Chain of Custody je každý krok v produkci sledovatelný. Chápejme to tak, že celý výrobní řetězec – od lesa po pilu, od průmyslu až po maloobchodníka – je transparentní a kontrolovaný. Skupina se zavázala v nadcházejících letech rozšířit certifikaci FSC® na všechny výrobky „dřevěného“ původu.

Dalšími kroky ke snížení spotřeby energie v kuchyni a domácnosti lze shrnout do 7 bodů:

  1. Nová kuchyně a další nábytek z ekologicky udržitelných materiálů
  2. Výměna starých spotřebičů – hledejme spotřebiče v energetické třídě A++
  3. Opatrnost s odpadem – třídění, věnovat pozornost datu spotřeby a vyvarovat se nákupu ve velkém
  4. Uchovávat potraviny ve vhodném prostředí, například ve vzduchotěsných sáčcích, využít UV světlo ve spotřebičích
  5. Renovace kuchyně udržitelnými materiály – například použitím materiálu s menším množstvím formaldehydu, jako příklad můžeme uvést použití melaminu versus laminátu
  6. Použití ekologických, nebo dokonce recyklovaných materiálů, například na šatní skříně nebo podlahy vyrobené z udržitelných materiálů
  7. Sledování spotřeby vody – v kuchyni se spotřebuje velké množství vody. Například místo ručního mytí nádobí s otevřeným kohoutkem je lepší napustit dřez, využít myčku s menší spotřebou vody. Také malý detail jako kapající baterie může mít velký dopad – může vyplýtvat přes 5 litrů vody denně.

Souhrnně – z jedné strany lze dosáhnout výsledku zavedením oběhového hospodářství, díky čemuž se prodlužuje cyklus produktů a minimalizuje odpad, dále také optimalizací skrytých nákladů podniků a řídit se výše zmíněnými pravidly. Ale především vidíme jako nesmírně důležité propojení značek v maloobchodě, a to spojením s profesionály v oblasti architektury a interiérového designu.

Díky této spolupráci jsme schopni mnohem lépe porozumět konkrétním cílům a představám zákazníků a vyjít jim svým produktem maximálně vstříc. A profesionálové v oblasti architektury a interiérového designu jsou úzce propojeni s vizemi a potřebami, mají dokonalý přehled a vědí, kam pro který produkt „sáhnout“ a jak který produkt „ušít na míru“ potřebám každého klienta. Tato spolupráce v konečném důsledku přináší výhody pro každého: přístup k inovacím, do kterých společnosti investují, průběžné vzdělávání na vyvíjejícím se trhu díky úzké spolupráci s předními značkami v oboru na mezinárodním poli a v neposlední řadě provize a zisky.

Foto: archiv firmy