Letošní veletrh Heimtextil, kde se pravidelně prezentují trendy na další sezonu, se sice nekonal, nicméně jeho organizátoři nelenili a ještě v roce 2020 – přesně v září – vyhlásili trendy pro letošní rok.

Sice nebudou tak pečlivě popsány a jejich inspirace nemá takový dosah jako při prohlídce veletrhu, ale stojí za to je znát a zamyslet se nad nimi.

Jaké trendy to tedy jsou?

Hlavní název vystihuje celou situace asi nejlépe. Jde totiž o heslo:

„NOTHING NEW, EVERYTHING NEW“.

Toto heslo je dílem členů Trend tablu, jako jsou Anja Bisgaard Gaede ze společnosti SPOTT, Anne Marie Commandeur ze Stiljinstituutu z Amsterdamu a Kate Franklin a Caroline Till z londýnského studia.

Jak vlastně přišli odborníci na toto heslo?

Po mnoho let se všichni ptali, „co je nového v této sezoně?“. Novinky, trendy a vývoj patří mezi hlavní hnací síly průmyslu a tento životní styl z konce 20. století posunul životnost řady produktů. Nakupování se posunulo od nutnosti potřeby k potěšení a spotřebě a výrobky se většinou nevyrábí na celý život. Nyní je čas na nové vnímání nového, protože jak spotřebitelé, tak průmysl začínají měnit stávající systémy a způsoby práce různými způsoby.

RE-THINK RE-do RE-make

Krize – ať způsobené pandemií, nebo krachem na burze – jsou však také hybnou silou inovací. V textilním průmyslu jsou digitalizace a udržitelnost v současnosti hlavními inovačními tématy.

Trendy byly rozděleny na tyto čtyři sekce: „Repurpose“, „Rewild“, „Reinforce“ a „Revive“.

Repurpose

Tohle není pomíjivý trend! Jde spíše o způsob, jak změnit příběh vývoje produktu v textilním průmyslu. Hovořit lze o cestě od vytváření originálních textilií k úpravě stávajících textilií za účelem vytvoření nových. Na rozdíl od tradičního procesu návrhu, který začíná myšlenkou, jde zde spíše o zvážení toho, co lze vyrobit ze stávajících tkanin. Hlavní myšlenkou je vážit si toho, co již bylo vyrobeno.

Rewild

V tomto případě jde o myšlenku návratu přírody zpět do původního divokého stavu a ještě dál. Cílem není, aby byla příroda autentická, ale spíše jde o pochopení skutečné moudrosti přírody. Snahou je, aby generace žijící v městském prostředí pochopily ekosystém a vliv jednotlivce na okolní svět. Smyslem je znovuobjevení přírodních zdrojů a jejich použití v moderním kontextu, přinášející udržitelná, nebo dokonce regenerativní řešení. Tento vizuální směr inklinuje k přírodní laboratoři, přívlastkům, jako je domorodé, divoké a „basic living“.

Reinforce

Architektura ve stylu brutalismu definuje hlavní prvky tohoto trendu. Smyslem totiž je vytvořit něco silnějšího. Nadčasovost má zásadní vliv na barvy, materiály a celkový design. Tento směr má jednoduchou a odvážnou náladu s minimalistickým vzhledem ve stylu moderní Skandinávie. Jedná se v podstatě o osvědčený přístup v průběhu času, kde dominují těžké a trvalé materiály.

Revive

Tento trend je o zkoumání kreativity a odráží mladistvý postoj a chování k našemu světu „věcí“. Neplatí zde žádná pravidla pro opravy, zpracování, učení a experimentování. Důraz se klade více na emoce při procesu vytváření než na samotný výsledek. Jde tedy o pocity a spojení se s lidskými dovednostmi. Zde se oživuje nehmotný stav, ke kterému dochází při tvorbě, na rozdíl od běžného zaměření se na konečný produkt. Dřívější „samo-domo“ opravy jsou nyní vnímány jako kreativní metody. Je to trend plný experimentování!