Nebavíme se zde o psychoterapii nebo podobnému tématu, ale o určování a zkoumání trendů. Co trendy vlastně jsou? Jde v podstatě o zkoumání chování spotřebitelů a předvídání, co se bude v blízké budoucnosti líbit/kupovat.

Je to velmi specifická oblast, která však hraje v ekonomice, marketingu i designu velkou roli. Kdo trendy zkoumá a jak? Jedním z evropských špičkových odborníků je Anja Bisgaard Gaede z Dánska, která letos zavítá jako hlavní řečník na konferenci Materiál +Trend. Konference se koná ve čtvrtek 30. března a zahájí již 10. ročník úspěšného veletrhu Design Shaker v PVA Expo Praze v Letňanech.

Anjy jsme se zeptali:

Jak jste se dostala k tak specifickému oboru, jako je sledování a vyhodnocování trendů, tedy predikce chování zákazníků?

Móda a spotřebitelské chování mě vždy zajímaly. Nemůžu si pomoct a pozoruji lidi a jejich chování. Vystudovala jsem tedy komunikaci a mám magisterský titul v tomto oboru, kde jsem se specializovala na spotřebitelské chování v maloobchodě. To se stalo mou vstupenkou do práce v dánské trendové agentuře, kde jsem přes 7 let získávala jakousi mistrovskou výuku v předpovídání trendů.

Jak moc se podle vás liší oblast interiérů (soukromé bydlení) a klasického spotřebního zboží z pohledu vývoje trendů?

V interiérech jsou některé širší a trvanlivější spotřební druhy zboží, jako je nábytek, který sleduje pomaleji pohybující se trendy, ale stále trendy. Ale v interiéru máme také krátké sezónní věci, které sledují více podobných trendových vzorů, jako je móda a rychloobrátkové zboží. Další rozdíl je mezi módními a interiérovými produkty je ten, že interiér zůstává za dveřmi, a nenosíte jej s sebou jako svou identitu (to platí hlavně o módě). Na druhou stranu se pro řadu spotřebitelů stal také díky sociálním sítím výkladní skříní, takže je svým způsobem naše soukromé bydlení také vystaveno našemu okolí (vzhledem k tomu, že zveřejňujete obrázky svého domova).

Jste autorkou knihy „Customer Chemistry – Experience Economy in Retail“. Můžete vyhodnotit, zda je spotřebitelské chování (v oblasti interiérů) spíše o emocích nebo logickém rozhodování?

Všechno ve spotřebitelském chování je o emocích. Nakupujeme na základě emocionálních „potřeb“ nebo honby za potěšením. Dokonce i ti, kteří říkají, že se rozhodují, staví na racionálních/logických základech. To jsou jen jejich emocionální preference, jak to udělat.

Jak moc ovlivňují emoce a nálada ve společnosti budoucí potřeby a preference, například barevnost?

Ten vliv je velký. V mnoha případech jde o přímé zrcadlení, jindy je tam jasná protireakce. Sledování vývoje společnosti je tedy zásadní pro pochopení budoucích trendů. Také díky minulým trendům lze předvídat, co by mohlo přijít. Pokud jde o barvy, je vidět, jak cíle udržitelného rozvoje a klimatická krize ovlivňují to, jak je vidíme a co je dnes.

Jak náročná je práce s definováním trendů pro významný veletrh Heimtextil, kterému se věnujete již několik let? Co všechny tyto aktivity zahrnují?

Průběžný výzkum trendů provádím po celý rok. Každý den je zkoumám různými způsoby. Mou prací je sledovat vývoj, číst o nadcházejících věcech, cestovat, dělat prezentace a strategie, pomáhat společnostem vyvíjet produkty. Specifické pro Heimtextil je opravdu dlouhodobý vývoj. Ve skutečnosti začínám s prací předtím, než proběhne aktuální veletrh, tzn. více než rok dopředu. Další zajímavostí je také práce ve větším tvůrčím týmu.

Co představíte publiku na konferenci v Praze?

Představím některé své trendové metodologie založené na emoční segmentaci, která pomáhá společnostem přeměnit trendy v byznysu. A také se dotkneme různých interiérových trendů pro rok 2024.

Nezapomeňte se registrovat on-line!

REGISTRACE KONČÍ 27. 3. 2023