Elisabetta Rizzato je italská interiérová designérka, která se specializuje na sledování a vyhodnocování trendů v oblasti interiérového designu. Její instagramový profil zaměřený na tento specifický obor sleduje přes 32 tisíc lidí a její tvůrčí činnost jsme mohli vidět například na expozici Inspiration Circles Supernatural na letošním veletrhu IMM v Kolíně nad Rýnem. Možná si na ni vzpomínáte, když přednášela na konferenci Interiéry v roce 2022.

S Elisabettou jsme stále v kontaktu, a tak není náhoda, že jsme se jí zeptali na detaily ohledně její profesní dráhy.

Kdy jste se rozhodla pro obor interiérového designu?

Už od dětství jsem toužila po kreativní práci zahrnující obor interiérů. V teenagerském věku jsem se rozhodla stát se architektkou. Ale během prvních několika let studia architektury jsem zjistila, že zahrnuje mnoho jiných oblastí víc než jen kreativitu. Proto jsem se tedy rozhodla zaměřit spíše na interiéry.

Jakou školu jste si vybrala a co nejdůležitějšího Vám studium přineslo?

Chtěla jsem studovat umění na střední škole, ale skončila jsem ve vědeckém programu, z čehož stále viním hlavně své rodiče! Nebylo to ale na škodu. Překvapivě mi to vlastně později pomohlo se získáním titulu na architektuře, kde mi matematika přišla vhod. Skutečným přelomem byl však můj postgraduální kurz interiérového designu na Central Saint Martin’s College v Londýně.

Kdy jste se začala zajímat o trendy?

Od svých teenagerských let jsem se vždy aktivně zajímala o trendy, stejně jako mnoho jiných v mém věku. Moje opravdová vášeň pro výzkum trendů však opravdu nastartovala během mého pobytu v Londýně. Právě tam jsem měla možnost proniknout hlouběji do tohoto oboru, což ještě více podpořilo mou zvědavost. Tato vášeň mě nakonec přivedla k tomu, že jsem v roce 2013 založila svůj blog italianbark.com.

Váš instagramový profil má velkou sledovanost. Jak vznikl vůbec tento nápad?

Vytvoření profilu na Instagramu mi připadalo jako přirozené rozšíření mého blogu, které poskytuje cestu ke sdílení mých zájmů za hranicemi psaných příspěvků. Přitahovala mě myšlenka spojit se s ostatními. Zpočátku byl Instagram místem autenticity a inspirace a trávila jsem tam čas naplno. Všimla jsem si však posunu v průběhu času a cítím nostalgii po nefalšované atmosféře, kterou to mělo v počátcích.

Věnujete se ještě projektům – návrhy interiérů?

Před dvěma lety jsem stála před rozhodnutím, jestli se zaměřím na projektovou práci, nebo se budu věnovat výzkumu trendů a poradenství. Vyvážit obě cesty profesionálně a efektivně se stalo náročným. Nakonec jsem si vybrala to druhé, protože mám opravdovou vášeň pro výzkum. I když mě práce na projektech baví, mnohostranná povaha interiérového designu zahrnuje úkoly, které nejsou v souladu s mými přednostmi a preferencemi. Navíc to může být někdy i hodně stresující a časově náročné. Vzhledem k tomu, že můj manžel je architekt zaměřený na projekty, diverzifikace našeho profesního snažení se pro naši rodinu zdála jako moudré rozhodnutí.

Odkud čerpáte informace o trendech a jak s nimi dále pracujete?

Když pracuji s trendy, čerpám z pestré škály zdrojů. Zpočátku spoléhám na cestování, veletrhy a designové akce, abych shromáždila nejnovější zprávy a postřehy o trendech v oboru. Kromě toho rozsáhle prozkoumávám webové stránky, platformy sociálních médií a různé trendy platformy v různých odvětvích. Nakonec si vyměňuji názory a nápady s kolegy, abych dále obohatila svůj pohled na téma.

Co vidíte jako hlavní důvod ke sledování trendů pro výrobce a pro interiérové designéry?

Navzdory obecnému názoru naznačujícímu opak, být informován o trendech může být pro výrobce nábytku vysoce udržitelnou volbou. Uvědomění si trendů se skutečně rovná porozumění preferencím a potřebám lidí. Tak lze efektivně řídit úsilí v oblasti designu a výroby. Předvídání nadcházejících trendů vám umožňuje činit racionální rozhodnutí týkající se vývoje produktů, marketingových strategií a alokace zdrojů. Pro interiérové designéry nabízí sledování trendů další inspiraci a nápady na projekty. Je však nezbytné nesledovat trendy slepě, ale spíše je promyšleně integrovat do svých projektů.

Kdo jsou nyní Vaši hlavní klienti?

Moji klientelu tvoří společnosti v oblasti výroby nábytku, bytových dekorací, materiálů a odvětví souvisejících s designem a také profesionálové v oblasti designu. Kupují mé trendbooky, aby drželi krok se současnými i budoucími trendy.

Jak byste popsala hlavní globální trend v oblasti interiérů – design a barevnost?

Pokud se budeme držet skutečné definice slova „trend“ jako posunu nebo progrese v širším směru, pak tomu nepochybně odpovídá udržitelnost.

Co připravujete do dalšího období?

Pracuji na svém dalším Trendbooku – knize Colour Trends 2025!

Foto: Jessica Speziale