Architektura a projektování rezidencí s velkoformátovými skly nebo muzeí a výstavních prostor, nákupních galerií, VIP a sky zón na stadiónech získává zcela nový rozměr. Za vším stojí antireflexní sklo CLEARSIGHT. Nová technologie zpracování mu dodává jedinečné vlastnosti: nanesením speciálního antireflexního povlaku se na tomto typu skla až 10× sníží světelná reflexe a sklo se stává prakticky neviditelným.

„Odlesky světla ve skle vadí nejen uživatelům skel, ale také projektantům či architektům, kteří musí pracovat se světlem a jeho odlesky. Standardní ploché sklo zhruba desetinu světla odráží, proto jsou předměty umístěné dále od skla špatně viditelné. To je i důvod, proč je nutné instalovat do výloh nákupních center nebo vitrín v muzeích nákladné systémy osvětlení. Při využití skla Clearsight toto odpadá,“ vysvětluje Klára Soukupová, odborná konzultantka v oblasti dekorativních skel ze společnosti AGC Flat Glass Czech.

Vynikající transparentnost a minimální reflexe

Sklo používané běžně ve výlohách či vitrínách přitom odráží až 8 % viditelného světla. Tento jev vytváří zrcadlový efekt, který je pro prezentaci zboží či exponátů nevhodný. Objekty za sklem jsou stěží viditelné. Antireflexní sklo Clearsight dokáže pohltit více než 99 % světla a do prostoru odráží méně než 1 % světla. Je tak prakticky neviditelné a naopak objekty za sklem jsou jasně viditelné, včetně vynikající reprodukce kontrastů a barev. Při aplikaci na fasádách se do budov dostává více světla a zlepšují se také estetické vlastnosti. Clearsight lze také vrstvit, tepelně zpracovat a použít v izolačních dvojsklech a trojsklech. V oknech poskytuje vynikající transparentnost a zaručuje optimální výhled. Ten potom nabízí díky snížené vnitřní reflexi také v noci. Clearsight lze vyrábět s antireflexním povlakem na jedné nebo na obou stranách skla. K dostání je také ve velkých formátech 600 cm × 321 cm. Své místo najde v obchodních, kulturních a sportovních centrech i v rezidenčním sektoru.

Realizace očima zákazníků

Oliver Cafmeyer, majitel Cafmeyer Gallery v belgickém Knokke, říká: „Počátkem roku 2020 jsme se rozhodli galerii zcela přebudovat, protože jsme chtěli být zvenku viditelnější, aby lidé viděli na naše umělecká díla a uvědomili si, jak velká naše galerie je. Jedním z hlavních cílů při renovaci byla modernizace naší přední výlohy orientované směrem na jih. Vznikalo na ní tolik odrazů, že lidé neviděli, co je uvnitř. Po instalaci skla Clearsight bylo zábavné sledovat reakce obchodníků z okolí. Ptali se nás, kdy bude nové sklo nainstalováno, a my odpovídali, že už bylo!“

Frédéric Jeanmart, majitel luxusního NITZ Boutique v Bruselu říká: „Hlavním problémem, který jsme měli, bylo to, že se ve výkladní skříni odráželo tolik světla, že lidé neviděli, co je v ní vystaveno. Když chtěli vidět dovnitř, museli přiložit obličej ke sklu a rukama jej chránit před odrazy. Brzy po instalaci skla jsem si všiml, že mnozí lidé, kteří žili v této oblasti, náš butik vlastně poprvé objevili – nikdy dřív si ho nevšimli. A to jsem byl na daném místě už 10 let, takže si dokážete představit, jaký je rozdíl,“ vysvětluje Jeanmart.

Úchvatný výhled na Newyorské panorama

New York je plný mrakodrapů nabízejících úchvatné pohledy na jeho rušné ulice. Mrakodrap One Vanderbilt, budova tyčící se až do výšky 427 metrů, je čtvrtá nejvyšší budova ve městě. Jejím hlavním turistickým lákadlem je bezesporu výšková plošina Summit One Vanderbilt nacházející se v prostorech mezi 91. až 93. patrem. Na první pohled zaujme především množství použitého skla na této vyhlídce, prakticky vše je tu prosklené. „Nadšení kolem projektu One Vanderbilt je ohromující. Konečně jsme schopni nabídnout pohled na úchvatný, víceúrovňový a do mnoha místností pohlcující umělecký zážitek, kterým je Air (prosklená patra). Díky tomu lidé pochopí, jak moc se tato destinace liší od všech ostatních na světě,“ říká Marc Holliday, předseda představenstva a šéf developerské firmy SL Green Realty. Použitá antireflexní skla Clearsight přinášejí nevšední zážitek z ohromujícího výhledu.

Black & Light Depo

V budově Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie se skrývá expozice otevřeného depozitáře skla, keramiky a porcelánu, jehož autory a kurátory jsou Maxim Velčovský a Radek Wohlmuth. Vitríny přehlcené předměty a evokující „klasickou“ depozitární praxi střídají provzdušněná místa jen s několika málo solitéry. Výplně jednotlivých boxů z antireflexního skla prolamují bariéru klasické skleněné vitríny a prim zde hrají vystavované předměty. Intenzivnějšího návštěvnického zážitku je dosaženo výraznou barevností, optickým i symbolickým prvkem bílé a černé. Na této bipolární linii se také zakládá koncept otevřeného depozitáře, ve kterém sklo představuje transparentnost, keramika naopak hutnost. Realizaci provedla firma SIO2 Production s. r. o.

Foto: AGC Glass Europe