Když v keramičce vyrábí jednotlivé dekory, vyrábí vždy určité množství od každého druhu (formátu) najednou a označí danou výrobu číslem šarže, která zaručuje totožnou tonalitu pro všechny formáty a varianty.


To se stalo úskalím při jednom velkém projektu rodinného domu, kdy si po delší prodlevě vzpomněli vybudovat ještě zimní zahradu a do ní použít totožnou dlažbu, kterou měli v obývacím pokoji a na který zimní zahrada navazovala. Bohužel se materiál objednával po více jak roční prodlevě a v šarži, která byla použita v celém prostoru domu, již nebyla dlažba dostupná.

Jednalo se o světlý dekor dřeva, kde jsme se domnívali, že barevný rozdíl mezi jednotlivými šaržemi nebude tak zřetelný. Nicméně zrovna šarže, kterou nám z keramičky poslali, byla znatelně jiná a při položení do prostoru byl rozdíl viditelný pouhým okem. Naštěstí se na to přišlo před samotnou pokládkou.

Začali jsme hledat možnosti, jak celý problém vyřešit. Prostory byly rozděleny velkými prosklenými dveřmi, které ještě často zůstávali otevřené, zároveň podlahy byly rozděleny prahem, takže drobná barevná odchylka se dala přehlédnout a vysvětlit jiným působením světla v jednotlivých prostorách. Zjišťovali jsme, zda keramička nedisponuje materiálem ještě v jiné šarži, která by byla barevně té původní, námi použité, podobnější.

V množství, co jsme potřebovali, měli materiál ještě ve dvou dalších šaržích. Nejprve nám poslali fotky pro porovnání (cca do týdne). Na fotografiích bylo patrné, že ani jedna šarže nemá tak patrné načervenalé zbarvení, jako měla dlažba z šarže, kterou nám zaslali. Poprosili jsme následně o zaslání vzorků od každé z šarží, abychom mohli barevnost konzultovat s klientem na místě. Vzorky dorazily do 14 dnů.

Byl to sice zdlouhavý proces – projekt se tímto problémem protáhl o 6 týdnů, ale nakonec s dobrým koncem. Když vzorky dorazily, zjistili jsme, že zvlášť jedna šarže se lišila od té původní tonality jen nepatrně a při použití do prostoru zimní zahrady dokonce ve výsledku vypadala světlejší než ta uvnitř v interiéru, i když v reálu to bylo naopak. Keramička vzala zpět všechny nerozbalené balíky dlažby, a tak ani ztráta nebyla velká a klient byl spokojený.

Poučení: Pokud již není stejná šarže skladem, neriskujte a nechte si zaslat vzorky od ostatních šarží dlažby nebo obkladu.