Jedním z klíčových aspektů, jak se jednotlivá studia a designérky/ři mohou od sebe odlišit, je jejich vlastní rukopis, do kterého otisknou svůj přístup k zakázce. To může být tvarosloví, práce s materiály, barvami a prostorem. Důraz na ergonomii, zohlednění zvyků a koníčků klienta. Výčet je v podstatě nekonečný.

Rukopis je zároveň individuálním výrazem přístupu ke klientovi. Ten je v soukromém bydlení objednavatel, ale i uživatel zhmotnělých návrhů. Neměl by se cítit jako v realizovaném projektu pro kohokoliv, kdo koupí novou jednotku, ale jako ve svém. Vaše znalosti a kreativita samozřejmě mohou narazit na zakomponování rodinných odkazů v podobě historizujícího nábytku do návrhu, ale položme si otázku. Kdo tam bude bydlet? Kdo naváže na své citové vzpomínky v novém obydlí? Vy to nejste. Vaši míru empatie lze také označit za součást rukopisu, i když někdy to jsou prekérní situace.

Ergonomické cítění a důraz na praktické používání interiéru představují další aspekty designu, které významně ovlivní vnímání a hodnocení navrženého prostoru. Lidé, kteří vyznávají praktičnost, se nesoustředí pouze na vnější estetiku; namísto toho kladou důraz na to, jak daný interiér může efektivně splnit praktické potřeby a zároveň poskytovat pohodlí. Sportovně založení lidé, s všestrannými koníčky, ti ocení praktické a trvanlivé prvky v interiéru. A třeba páry s rozdílnou výškou postavy individuální přístup, který ergonomií řeší nedostatky běžného nábytku.

Navrhování interiérů považuji více za službu než za uměleckou disciplínu právě z důvodu, že výsledek slouží dalším osobám. Jak přitom naložit se všemi těmi krátko- i dlouhodobými trendy, co se valí okolo? Rukopis by se neměl omezit na současné klišé bílá – béžová – šedá. Bílý lesklý lak, šedá stěrka, dubové parkety. A co lamely na stěně? Můžeme pak vedle sebe poskládat fotografie moderních interiérů a položit si otázku: Kdo to navrhoval? Na co asi ta kreativní osoba myslela, má svůj rukopis?

Vezmeme to z druhé strany. Klienti hledají návrháře, kteří jim pomohou vyjádřit jejich osobnost a vkus skrze interiér. Co rádi dělají, kdo jsou? Plno lidí se neumí charakterizovat. Když se rozhodnou vybrat si designéra pro svůj domov, často nevědí, co vlastně očekávat. Jsou překvapeni osobními otázkami o způsobu žití, stresuje je zamýšlet se nad předloženými návrhy a zvolit si. Pokud vaše tvorba bude obsahovat charakteristický rukopis, intuitivně si klient vybere někoho, s kým souzní. Osloví ho přístup k navrhování, specifický styl, práce s barvami, ekologický přístup. Rukopis umožňuje vytvořit prostor, který není pouze módní nebo shodný s aktuálními trendy.

Rukopis také napomáhá udržovat konzistenci v práci. Ve výsledných prezentacích realizací ho lze rozpoznat a dává důvěryhodnost v očích klientů. Lépe pak můžete svoji tvorbu přestavit. To samozřejmě nezakazuje experi-mentování s jinými styly nebo individualizaci projektů. S každým projektem se zkušenosti prohlubují, styl se vyvíjí. S tím jde ruku v ruce celoživotní vzdělávání a interpretace trendů. Jaký vliv mají současné trendy na bydlení pro následujících dvacet let užívání interiéru? Ano, odraz své doby, ale kvalita je v nadčasovosti.

Rukopis hraje roli i při překonávání kreativního vyhoření, poskytuje stabilní základ v práci. Je to vodítko pro zachování tvůrčí konzistence a posílení profesionálního přístupu v obtížných obdobích. Tato osobní „designová“ identita přináší důvěru a ujištění ve vlastní tvorbu. Po překonání krize se rukopis může posouvat dál a stávat se opět bohatším.

Rukopis je formován podle vlastní volby a inspirace – ať už se rozhodnete soustředit na detaily, vytvářet výrazné celky, nebo se zaměřit na konkrétní kombinaci materiálů. Možností, jak být „svůj“, je nespočet. Váš klient, co přesně tohle hledá, je poblíž!

Foto: Pexels.com a Annie Sloan