Trendy v interiérovém designu nejsou jen o barvách a vzorech, které jsou více pomíjivé a mění se rychle – téměř stejně rychle jako v módě. Nejvíce jsou pozorovatelné na tapetách, bytovém textilu a různých doplňcích, jež byt spíše dekorují a jejich obměna je finančně i časově nenáročná. Vývoj je patrný i v tvarosloví, v použitých materiálech, technologiích a různých detailech zpracování. Velký vývoj panuje i v kování, použití svítidel a dalších technických doplňcích. Existují také „mega trendy“ kde se hovoří spíše o životním stylu a potřebách uživatele.

To vše by měl interiérový designér sledovat, aby:

– znal nové materiály a uměl s nimi pracovat
– uměl odpovědět klientovi na rozličné otázky při konzultaci
– měl všeobecný přehled o dostatečnou profesní odbornost

Trendy by měli sledovat i výrobci. Možná by je měli sledovat a zajímat se o ně ještě více než interiéroví designéři. Proč?

– aby věděli, jakým směrem posouvat své produkty
– aby měli dostatek času na vývoj
– aby znali svoji místní i zahraniční konkurenci

Trendy je třeba brát vážně, neznamená to však, že je máme slepě následovat. Jsou i tací, kteří je zcela bojkotů, ale přiznejme si, že ať chceme nebo ne, okolní svět nás ovlivňuje a tvaru k obrazu svému – ve větší či menší míře. A totéž se děje i s našimi klienty. A i když jsou čeští klienti velmi konzervativní, přizpůsobují se novinkám a mají o ně zájem.

Často srovnávám vývoj trendů a jejich zapracování do běžné nabídky k módě. A tak jsem se zeptala na pár otázek prezidenta Asociace vizážistů a stylistů ČR Petra Lukeše, jak to vidí on.

Jak rychle se mění trendy v oblasti módy? Navazují trendy v průběhu sezón na sebe?

V módním světě se trendy mění dvakrát do roka. Připravují ze sezóny jaro-léto a samozřejmě jako protipól sezóna podzim-zima. Někteří módní designéři ovšem sází ještě na takové drobné mezi kolekce, takže se mohou představit například předsezónními obvykle rozsahem menšími kolekcemi nových trendů. Mnoho aspektů, které ovšem přinese jedna sezóna, jsou natolik oblíbené nebo úspěšné že se přenesou i do sezony další, a ty nejúspěšnější mohou přečkat v několika návazných kolekcích. Obecně ale módní trendy nutně nespoléhají na návaznost jedné kolekce na druhou s výjimkou již zmíněných velmi úspěšných prvků. Z nichž se malá hrstka může stát dokonce nadčasovými.

Jak dlouho trvá než se prvek z „haute couture“ dostane do běžné konfekce?

Zpravidla tak dlouho dokud ho někdo neokopíruje. Nutno ovšem říct že haute couture kolekce se představují veřejnosti poněkud opožděně oproti prêt-à-porter. Právě z důvodu zachování co největší exkluzivity. Současně platí, že jakmile je něco veřejně dostupné, ať už na fotografiích nebo na videích, je spíše otázkou, kdo jako první prvky okopíruje a děje se tak v podstatě okamžitě. Důležité je ovšem si uvědomit, že haute couture kolekce ve skutečnosti nejsou to co nakonec vidíte ve značkových obchodech. Skutečné haute couture vzniká vždy v jednom kuse pro konkrétního zákazníka. Většina trendů, se kterými se běžně setkáváme a vidíme je ve výlohách luxusních módních butiků, (Praze například v Pařížské), jsou ve skutečnosti Prêt-à-porter kolekce, které jsou samozřejmě také dále kopírovány masovými značkami.

Jací jsou Češi z pohledu módy – odvážní nebo konzervativní?

Češi jsou velmi konzervativní, možná konzervativnější než by ve skutečnosti odpovídalo nějaké naší tradici v pravém slova smyslu. Možná se ani nejedná o konzervativnost, ale spíše o strach, co by řeklo okolí. Je v nás velmi silně zakořeněn dojem “proboha co by na tohle řekli lidi” a nebo “co si o mě sousedka pomyslí” a bohužel nás to dělá velmi konformními a snadno potlačíme snahy o svou originalitu. Ale současně je nutno podotknout že ani společnost není zvyklá na příliš kreativity ve stylu a tak se v Česku „Dobrý Styl“ často odpouští hůře, než když někam přijdete v oblečení nevhodném. Ale chci být optimista, protože zejména na mladé generaci je postupně vidět, že je odvážnější než generace rodičů a je to jenom dobře. Věřím, že přijde doba, kdy dáme prostor daleko větší dávce individuality a originality.

Myslíte si, že oblast módy a interiérového designu na sebe navazuje a popř. proč?

Nejsem odborníkem na interiérový design, ale jisté paralely zde vidím. Ovšem ono to tak vlastně bylo v historii vždycky. Každé období mělo svůj styl, který se odrážel ve všech aspektech života. V oblékání, kultuře, umění a logicky se navzájem všechny aspekty života navzájem ovlivňují. Odpovídají dobovým hodnotám, dobovým ideálům. Tudíž nebude asi jednoduché hledat trendy z pohledu jedné sezóny, ale myslím si, že z pohledu delšího časového úseku několika let, nebo dokonce dekády, nebo generace – tam bude celá řada pojících prvků.

Více informací o Petru Lukešovi najdete na www.petrlukes.com a www.avs.cz.