Protože dobrý chléb si také nejspíš koupíte v oblíbené pekárně a nebudete se s tím doma pachtit.

Přesně toto přirovnání jsem chtěl použít na začátek, ale vzhledem k současné době, kdy droždí zažilo svou největší slávu a pomalu začalo platit, že co Čech, to pekař, už není tak trefné.
Zkusím to tedy jinak.

Pokud se vám pokazí vůz, objednáte se do servisu, nebo si obléknete montérky?

Tuším, že odpověď je jasná, a že montérky ještě nějakou chvíli zůstanou ve skříni.

V dnešní době sice existují možnosti, jak si stránky vytvořit na pár kliknutí. Jedná se ale o pronájem, za který budete muset měsíčně platit, anebo strpět cizí reklamy na svém webu, který bude na doméně třetího řádu (vas-nazev.nazev-sluzby.cz).

Mezi další nevýhody považuji to, že máte na výběr předem připravené šablony vzhledu. To by se na první pohled mohlo zdát jako výhoda, ale výsledkem je to, že stránky jsou si podobné jako vejce vejci a pokud na ně chcete přidělat něco, co služba nenabízí, máte smůlu.

V neposlední řadě je kód, který je generovaný těmito systémy zbytečně velký a zpomaluje načítání stránek, což je jedna z věcí, kterou nemá rád Google a co je důležitější, návštěvník.

Pokud jste toto „snadné řešení“ zavrhli, a já doufám, že ano, můžeme pokračovat dále.

Tvorba stránek, díky přímé návaznosti na rychlost vývoje technologií, má tu nemilou vlastnost, a to, že co bylo cca před půl rokem ještě trendy, je nyní zastaralé. Stránky rozhodně nezrají jako víno.

K tomu, aby vznikla dobrá a úspěšná webová prezentace je potřeba několika profesí, ať v podobě jednoho člověka, nebo celého studia. Podmínkou je, aby se tvůrce zabýval, a především rozuměl webdesignu.

Co je webdesign?

Je to souhrn několika oborů, mezi které patří:

UX/UI designér
Který navrhne rozložení webových prvků tak, aby byly funkční, aby se na nich návštěvník cítil jako doma, a aby neutekl bez provedení objednávky, nebo alespoň na sebe zanechal kontaktní informace. Vytvořený wireframe předá grafikovi ke zpracování.

Grafik
Který alespoň trochu rozumí řeči programátorova kmene a díky tomu nenavrhne neřešitelný layout stránky. Společně s tím vytvoří takové grafické podklady, že stránka bude fungovat tak jak má a klient bude z vizuálu nadšený.

Kóder
Který je schopen naprogramovat stránky nejen tak, aby byli grafik s UXákem spokojení, ale aby se stránky načítaly rychle na všech dostupných zařízeních a plnily svůj účel na výbornou.

Marketingový a SEO specialista
Který se postará o to, aby vaše stránky byly hojně navštěvovány a přinášely patřičné konverze.

Copywriter
Který se postará o naplnění stránek poutavým textem. Sice ho uvádím na posledním místě, ale to je jen díky mé vlastní zkušenosti, kdy získat kvalitní obsah od klienta je většinou oříšek, který se nelehko louská.

Tester
Který celé to dílo patřičně otestuje na hlavních prohlížečích, nejen na počítači, ale i na mobilech a tabletech. Zároveň se pokusí napodobit i nestandardní chování návštěvníka.

Webmaster
Který bude stránky pravidelně doplňovat obsahem v takové formě, která ladí s celým webem a zároveň kontrolovat jejich funkčnost.

Pokud vás tento výčet neodradil, a stále se do tvorby webu chcete pustit vlastními silami, držím vám palce a rozhodně od toho neodrazuji. Přece jen je to skvělý pocit, když z těch jedniček a nul zaobalených do hatmatilky vznikne něco krásného a funkčního.

Na závěr si dovolím malou poznámku, nebo spíš doporučení.

Pamatujte na to, že webovky nevytváříte pro sebe, ale pro návštěvníky, z kterých, když se vše podaří, se stanou vaši zákazníci.

www.cisadesign.cz