Je to již několik let, co nám na konferenci Interiéry přednášel Jan Vacek o tom, jak navrhoval knihovnu X SYSTEM, za kterou získal ocenění RED DOT DESIGN AWARD. Nikdy nebylo dost času se sejít a promluvit, a tak jsme si řekli, že uděláme rovnou rozhovor. Honza Vacek spolu s Martinem Šmídem založili v roce 2011 vlastní studio VACEK & SMID. Pod touto značkou navrhují produktový design – nábytek, svítidla a předměty interierového mobiliáře. Současně se také zabývají designem a realizacemi interiérů. Od počátku založení studia doprovází jeho název přívlastkem “kdo má židli bydlí” podle rýmu ze známé české písně z 50. let minulého století – v přeneseném smyslu slova to představuje “vytváření prostředí pro bydlení”.

Jan Vacek má za sebou úspěšné studium na Technická univerzitě ve Zvolenu – Design nábytku a Slovenskou technickou univerzitu v Bratislavě – Fakulta architektury, obor. interierový design.

Martin Šmíd vystudoval střední uměleckoprůmyslová škola obor nábytkářství a Vyšší odbornou školu ve Volyni – Tvorba nábytku a navrhování interiérů

Za svou kariéru získali již řadu ocenění, a protože jich není opravdu málo, seřadili jsme je chronologicky.

ELLE DECO INTERNATIONAL DESIGN AWARDS 2012 – vítěz národní soutěže v kategorii “nábytek”
(knihovna-TV set “VLNA” ze série “Wood-oo collection“- Jan Vacek, Martin Šmíd).

RED DOT DESIGN AWARD – winner 2013, v kategorii PRODUCT DESIGN
(knihovna-policový system “X SYSTEM” – Jan Vacek)

A’DESIGN AWARD – bronze winner 2013 – 2014
(stolek “LEAF – Martin Smid)

A’DESIGN AWARD – bronze winner 2013 – 2014
(knihovna-policový system “X SYSTEM” – Jan Vacek)

CZECH GRAND DESIGN 2013 – nominace “designer roku”

GERMAN DESIGN AWARD 2015 – nominace
(knihovna-policový system “X SYSTEM” – Jan Vacek)

INTERNATIONAL DESIGN AWARD 2014 – gold winner
(system modulového osvětlení “KUF” – Jan Vacek, Martin Šmíd)

i – NOVO AWARDS 2015 – nominace
(system modulového osvětlení “KUF” – Jan Vacek, Martin Šmíd)

Kdy jste se rozhodli, že obor interiérů je doopravdy vaše správná cesta? Byl nějaký milník, který přinesl zvrat?

JV: Od mala mě bavily modely, rád jsem stavěl z ABC Vyškovského vystřihovánky a celkově nic tvůrčího mi nebylo cizí. Proces vzniku něčeho nového, zhmotnění myšlenky – vzrušení z tohoto procesu mě provází od mala.

MŠ: Od dětství mě doprovázela touha něco vytvářet, stavět, kutit ze dřeva atd., ta přerostla poté celkem přirozeně v jasnou představu, že bych se rád živil kreativně v oboru kolem bytové tvorby.

Kde jste se poznali a jak vlastně začala vaše spolupráce?

JV+MŠ: Poznali jsme se v roce 2004 v předchozím ateliéru. V roce 2011 jsme pak spolu založili studio VACEK & SMID, kdy jsme pod přívlastkem „Kdomážidlibydlí“ navrhli nábytkovou šindelovou kolekci Wood-oo Collection, se kterou jsme prezentovali na Designbloku 2011.

Jak pracujete v tandemu? Je to hodně o konzultacích a děláte na různých projektech zvlášť nebo pracujete dohromady na jednom a činnosti máte rozdělené nebo je to ještě jinak? Je nějaká dílčí činnost, která vás na práci v tomto oboru štve?

JV+MŠ:
“Když začínáme pracovat na novém návrhu nějakého produktu, tak se chceme nejdříve důkladně seznámit s materiálem a technologickými souvislostmi. Než je vůbec možné hledat jiný úhel pohledu a přemýšlet v jiných souvislostech, je nutné poznat to minulé a zavedené, načerpat informace a zkušenosti. Je to neustálý proces poznávání a to nás na tom strašně baví. Někdy začínáte od materiálu a pokračujete procesem hledání vhodného způsobu pro jeho zpracování do formy nového produktu. Jindy je to zase naopak – hledáte materiál a technologii pro nový produkt, resp. pro nápad na nový produkt. Každá z těchto cest je jiná a každá má svoje specifika.

Co máte nejraději – práci na interiérech nebo produktech nebo výzvy s netradičními materiály atd.?

JV: Rádi bychom pracovali více na poli produktového designu, jelikož nyní převažuje práce na interiérech. A nejraději máme takovou práci, kdy obě související směry spojíme, když se může objevit náš produkt i v interiéru, na kterém máme možnost se podílet.

MŠ: S oblibou experimentujeme s netradičními materiály, ale také hledáme nové cesty pro zpracování materiálů tradičních. Spojování a prolínání materiálů, posouvání funkce a s tím spojené nové přesahy, řemeslná tradice vedle kosmických technologií… Máme rádi silné kontrasty, které nakonec ale dokáží vytvořit vjemovou harmonii, přinášejí podněty a vzbuzují emoce. Čerpáme inspiraci ze všeho, co nás obklopuje, design předmětu vnímáme jako proces zpracování myšlenky – někdy je to pohádkový příběh, jindy třeba jen zadání na základě ekonomické kalkulace klienta”.

Skicujete v ruce nebo raději děláte veškeré výstupu na PC? Dáváte přednost více konzultacím nebo vizualizacím?

JV: Většinou vše začíná ruční skicou, která podporuje tvůrčí proces a fázi hledání. Pro ověření proporcí, hmot, barevností a jiných souvislostí přecházíme samozřejmě do PC. Pro další práci, vizualizace – návrhy a prezentace pro klienta, technické výstupy je PC dnes nezbytností…

Vytváříte i jiné výrobky, než ty do interiéru?

MŠ: Mimo obor interiérové tvorby byla např. zajímavá práce na konceptu drobných skleněných prvků do interiéru automobilu jedné renomované značky a dále např. náramkové hodinky.

Prozradíte, na čem právě pracujete?

JV: V současnosti máme rozpracovaných ve fázy návrhu i realizace několik interiérových projektů a průběžně pracujeme na nových skleněných produktech v rámci připravovaného nového design programu pro Preciosa Ornela.

A je něco konkrétního, co byste rádi tvořili a taková nabídka ještě nepřišla?

JV: Máme za sebou práci se dřevem, kovem, se sklem…pokud to tedy vezmeme pouze ze strany materiálu, bez ohledu na typ výrobku, tak by nás lákala práce s plastem.

MŠ: A když to vezmu z pohledu interiérového designéra, tak bychom také rádi pracovali na návrhu židle pro sériovou výrobu.