Tento oblíbený veletrh, který se každoročně konal v lednu v Kolíně nad Rýnem, zažil opravdovou covidovou pauzu a nyní jej čeká další. Ve své standardní podobě a termínu se v roce 2024 uskutečnil po tříleté odmlce. Proto jsme byli v lednu letošního roku plni napětí, jak bude celá akce probíhat a zda bude stát vůbec za to.
Nejdříve ke statistice. Podle organizátorů sem zavítalo přes 42 tisíc návštěvníků ze 129 zemí světa a vystavovalo zde téměř 750 značek. Zní to dobře, ale výstavních hal ubylo a chyběly i různé doprovodné programy, které byly vždy obohacující. Velkým šokem byla absence expozice „Das Haus“, jež byla ročníky předchozí velkým lákadlem. Místo ní se zde prezentovaly dvě kruhové expozice s názvem Inspiration Circles. Jeden na téma Supernatural, který kurátorovali Elisabetta Rizzato a Stefan Nilsson, a druhý In Contrast, jejž měli za úkol vytvořit Claudia Böttcher a Igor Josifovic-Kemper.
Pro rok 2025 byl veletrh zrušen. Odůvodnění je následující a najdete ho na oficiálních stránkách organizátora:
imm cologne 2025 is taking a time-out in January. After intensive discussions Koelnmesse, the Association of the German Furniture Industry (VDM) and the Furniture and Kitchens Trade Association (BVDM) have decided to cancel the trade fair next year. The current challenges in the furniture industry, above all the difficult, economic framework conditions in Germany, are the reason for this move.
Future-oriented trade fair concepts already in progress
To continue satisfying the needs of the furniture industry, we are already working intensively on a new format that takes the changed demands of the exhibitors and visitors into account. The past years have made it clear that the demands in trade fairs have changed significantly – we are ready to actively find innovative solutions for these developments together with the industry.
Převzato z https://www.imm-cologne.com/
A teď ohlédnutí za expozicemi z loňského ledna
Samotná prohlídka veletrhu byla velice příjemná. Přiměřené množství lidí a dobré nasvícení expozic umožňovaly detailní prohlídku bez stresu. I když bylo obsazených méně hal s přívlastkem Pure (dle tištěného veletržního průvodce tedy „The exlusive premium segment“), bylo se na co dívat.
Jednoznačně převažují stejně jako loni na Salone del Mobile oblé tvary. Jsou aplikovány na stolové desky, podnože, stolky i komody, detaily, jako jsou úchytky, hrany, kostry, konstrukce, područky, dekorace, lampy, zrcadla atd. Neznamená to však, že by najednou nebyl k vidění nábytek klasické konstrukce ve tvaru kvádru, ale i ten má například kulatou úchytku nebo jiný zaoblený prvek.
Barevnost nás nepřekvapila, spíše jen potvrdila aktuální vývoj a jeho aplikaci na reálně prodejné kusy. Co to znamená? Nábytek a další interiérové vybavení jsou více pestré než před pár lety. Výrazné odstíny již nešokují, nevyčnívají a nejsou chápany jako něco nestandardního. To je znamením, že nejde o časově krátký trend, ale postupnou integraci do běžného vybavení.
Stále běžnější jsou lomené červené a oranžové odstíny, a to hlavně na solitérním nábytku, jako jsou židle, pohovky, komody, odkládací stolky nebo i jídelní stoly. Tato barevnost je ve většině případů utlumena neutrálními odstíny.
Někdy je oranžová nahrazena žlutou, která je více tlumená a připomíná spíše okr. Ta se často kombinuje s různými tmavšími odstíny modré, někdy i modrofialové, což vytváří maximální kontrast, i když jde v některých případech jen o detail nebo záměrnou barevnou provokaci celé expozice (např. stánek značky Bretz, která se na extravagantní prezentaci zaměřuje).
Modrá je tedy také v aktuálních trendových paletách umístěna, velmi však záleží na jejím konkrétním odstínu a kombinaci.
Do popředí se dostává lomená šedomodrá, která je opravdu velmi jemná a skvěle vypadá s různými béžovými i lomenými zelenými odstíny, jako je šalvějová nebo velmi světlá olivová. Designéři si s barvami pohrávají různým způsobem, někdy je modrá doplněna akcentem červené pro dodání kontrastu, v jiném případě je záměrem spíše harmonie a soulad.
Ať už jde tedy o teplé, nebo chladné palety, je množství barev větší než kdykoli dříve (z pohledu deseti let zpět).
Co představuje aktuální novinku?
Asymetrie
Nejčastěji byla asymetrie vidět u stolových desek jídelních stolů. Ve většině případů šlo o asymetrické zaoblené tvary, ale někteří výrobci sáhli i po ostrých hranách, těch však nebylo moc a většinou šlo jen o dřevěné desky. Ty oválné se objevovaly i na kamenných nebo keramických materiálech.
Stejně jako u jídelních stolů, tak jsme pozorovali asymetrické provedení i u konferenčních stolků, to však nebylo tak patrné a dost často se pojilo i s asymetrickou podnoží.
Dalším druhem nábytku, kde byla asymetrie použita, jsou pohovky. Nejčastěji jde o solitérní kusy, u kterých si nemůže zákazník definovat tvar ani rozměr. Mají buď netradičně řešenou opěradlovou část, nebo přímo celý tvar včetně asymetrické područky. Tento efekt navíc podtrhuje ještě použití různobarevných potahů na jednotlivých částech. Jestli jde o výrazný trend, nebo jen zajímavost, která rychle odezní, uvidíme v příští sezóně.
Na veletrhu IMM se neprezentují jen výrobci nábytku, ale také různých doplňků. Velkou část z nich zastupují výrobci/dovozci koberců. U nich můžeme pozorovat několik trendů:
- aplikaci oblíbeného motivu tváře nebo očí
- přechody barev nebo výšky vlasu
- asymetrické tvary, které navazují na asymetrii v nábytku
- inspiraci ve zvířecí říši, která však panuje několikátou sezónu
I když bylo expozic s koberci na veletrhu velké množství, ničím výrazným se od sebe nelišily, a tak je shrnutí stejně strohé jako jejich prezentace.
Co není moc pozitivní, je nedostatek expozic s dětským nábytkem. Inspirace v tomto směru dost pokulhává. Nás zaujala tato expozice (značka Gautier), kde se velmi zajímavě pracovalo se zaoblenými detaily, které jsou v tomto případě vhodné nejen z pohledu estetiky, ale také ergonomie. Netradiční bylo také LED nasvícení čel postelí v kombinaci s čalouněním. Instalace byla barevně velice příjemná a aplikovatelná do praxe.
Stejně jako se koná veletrh kuchyní Eurocucina jedenkrát za dva roky, tak se dříve konala i sekce Living kitchen na IMM. V letošním roce tomu tak nebylo (důvod je nám neznámý, možná konání Eurocuciny v Miláně), a tak bylo kuchyní vidět v Kolíně nad Rýnem jen poskromnu. Tou nejvíce inspirativní na veletrhu byla expozice značky Team 7, i když jsme od ní viděli i mnohem lepší prezentace.
Velkou, inspirativní a návštěvníky naplněnou expozicí se honosil koncept Schöner Wohnen. Zde byly prezentovány 3 styly:
NEW TRADITION
Tento styl je plný nábytku s tradičními prvky a detaily. Prezentován byl jak ve světlé verzi, tzn. s bílým nábytkem, tak i v modernějším barevném provedení. Hlavní heslo: „Jsou věci, které se osvědčily. Proč byste je měli měnit?“
RETROPOP
V tomto směru jde o využití výrazných barev v popovém stylu a solitérního nábytku, který vystupuje před tmavým pozadím. Zaoblené tvary jsou zde vítané, stejně jako retro doplňky. K tomuto stylu není třeba nic více dodat.
FALSE FIFTIES
Kouzlo padesátých let charakterizuje tento styl, který kombinuje funkčnost s lehkostí a elegancí. V tomto období vznikal ikonický nábytek a to je hlavním nositelem stylu spolu s jemnými barvami a jasnými liniemi.
Foto: IMM – Köln Messe, Iva Bastlová, Schöner Wohnen a archiv firem