Často dostávám otázky od začínajících designérů a odpovídám všem podobně. A tady ty otázky i odpovědi jsou…
Je potřeba mít pro povolání interiérového designéra nějakou školu nebo kurz?
Na to se dá odpovědět ze dvou pohledů. Z pohledu živnostenského zákona je interiérový design činnost vol- ná, tudíž nemusíte dokazovat žádné vzdělání a stačí vyřídit si živnostenský list. Z pohledu praxe je ale vzdělání k vykonávání tohoto povolání rozhodně potřeba. Jde o velmi komplexní obor a musíte mít znalosti a dovednosti, díky kterým dokážete odvést perfektní a kvalitní práci. Neznamená to, že máte smůlu, pokud jste interiérový design nestudovali už od střední školy. Ale musíte nějakým způsobem získat potřebné znalosti a zkušenosti. A i potom je potřeba se vzdělávat. Sledovat novinky na trhu, nové materiály, technologie, trendy…
Co všechno musím jako designér vědět po technické stránce?
Samozřejmě, čím více toho budete vědět, tím lépe. Ale nemusíte se bát úplných technických detailů. Je důležité si uvědomit, že interiér nikdy nevznikne jen vašima rukama, vždycky tam musí být tým lidí – řemeslníci, dodavate- lé – se kterými musíte spolupracovat. Když si najdete ten správný tým profesionálů, můžete se na ně spolehnout a kdykoli se na cokoli zeptat. Pak se díky spolupráci vlastně i učíte praxí. Nezapomínejte ale, že technické věci musíte s odborníky konzultovat ideálně už během tvorby návrhu, aby nebylo pozdě.
Je dobrý nápad začít s designem na vedlejšák při zaměstnání nebo při mateřské…?
Rozhodně ano. Protože podnikání je riskantní a je do začátku dobré mít nějaký bezpečný zdroj příjmu. Pozor ale, že když budete chodit do práce a mít jistotu příjmu, nebude vás to možná úplně
nutit vystupovat z komfortní zóny, pracovat na sobě a na svém podnikání. Možná také budete po celém dni po práci unavení a večer nebudete mít energii. Je to tedy těžší. Když je ale člověk motivovaný a ví, co chce, tak to jde. Často říkáme „nemám čas“, ale i když přijdete z práce, hodina dvě se vyšetřit dají. Nebo můžete vstát dřív ráno apod. A nebo si zkraťte pracovní úvazek například na poloviční. Záleží, jak moc jste motivovaní a odhodlaní.
Na druhou stranu někteří lidé potřebují nad sebou nějaký bič. Když máte pořád jistotu příjmu, tak se možná ne- budete tolik snažit. Nic se nestane, když jeden měsíc nebudete mít klienta na interiérový design… Ale bohužel tímto tempem ani nic úspěšného nevybudujete.
Jistota příjmu je ale obecně více než dobrá. Možné je také udělat to tak, že si před odchodem na volnou nohu něco našetříte – ideální je částka ve výši nezbytných životních nákladů na 6 až 12 měsíců.
Co dělat, když zatím nemám reference nebo ukázky práce?
Pak je vaším úkolem je získat! Určitě už ale nějaké zkušenosti máte. Možná jste vytvořili svůj první návrh v re- kvalifikačním kurzu. Tak ho ukažte. Nebo jste si zařídili vlastní dům nebo byt. Nechte si ho profesionálně vyfotit. Nabídněte přátelům a známým své služby a postupně začněte sbírat reference.
S čím vlastně začít pokud bych chtěla v tomto oboru podnikat? Vytvořit nějaké portfolio, založit si Pinterest nebo Instagram?
Základem je začít si budovat portfolio. A také kontakty v reálném světě. Neříkám, že online svět a sociální sítě jsou pro podnikání v interiérovém designu špatné. Ale abyste si na nich vybudovali
nějaké povědomí o vás, nasbírali fanoušky a začali je proměňovat v pravidelný přísun zákazníků, trvá velmi dlouho. Je to práce „na plný úvazek“ mi- nimálně na rok. A tak dlouho čekat asi nechcete. Potřebujete vydělávat ihned. Takže sociální sítě můžete postupně začít budovat, ale nečekejte, že se stanou hned vaším hlavním zdrojem klientů. R , jak být vidět ve vaší komunitě, městě a okolí, a na to, jak získat klienty a reference off-line.
Jaké obrázky dát na webové stránky, když ještě nemám žádné projekty?
V tom případě to vypadá, že zatím nepotřebujete webové stránky. Jejich tvorba bývá tím prvním, na co začínající podnikatelé myslí a co řeší. Ale skutečnost je taková, že přes webové stránky vás žádní noví klienti ze začátku nenajdou. Cesty, jak klienty získat, jdou spíše přes osobní kontakty, doporučení, přátele, známé apod. Až budete mít první projekty a nafocené realizace – budete už tedy mít nějaké portfolio prací – můžete je umístit na web.
Mám odmítat zakázky ve stylu, který mi nesedne, i když teprve začínám?
Může to být těžké. Ale pokud jde o zakázku, kde se s klientem skutečně silně rozcházíte co do stylu a vkusu, může být spolupráce velmi těžká. A možná ani nevznikne interiér, kterým byste se chtěli ve svém portfoliu chlubit. I kdybyste zvládli takový projekt ke spokojenosti klienta a byl by to krásný interiér, když ho budete ukazovat, budou se vám hlásit další klienti, kterým se to líbí. Vy ale budete trpět a nebudete si tvůrčí proces užívat – půjdete proti svému přesvědčení a skončíte v začarovaném kruhu. Snažte se proto už od začátku jasně komunikovat, jakému stylu se věnujete, v čem jste nejlepší, a přitáhnete ty správné zákazníky.
Jak řešit s klienty spolupráci, její nacenění a platby, když dopředu nejsem schopná říct, kolik to bude finálně stát?
Primárně je důležité přemýšlet podnikatelsky. Je možné, že ze začátku budete mít problém odhadnout, kolik času vám zabere práce na konkrétní zakázce. To se ale s praxí zlepší. Každopádně musíte mít dobře spočítáno, kolik peněz musíte vydělat, abyste „se uživili“. Zároveň byste měli mít pevné hranice a jasné definice toho, co vaše služba obsahuje.
Designéři často bojují s tím, že klienti chtějí něco navíc, změny v návrhu a podobně. A spolupráce se protahuje. V takovém případě by ale mělo být předem jasné, které změny a dodatečné služby jsou zahrnuté v cenovém návrhu a co je už navíc. A kolik služby navíc stojí. Klient by měl být předem informován, za co platí a jaké jsou ceny za služby navíc.
Dobré je také v případech, kdy nevíte, jak se projekt bude vyvíjet, pracovat na etapy. Například první etapa může být vytvoření konceptu interiéru a černobílé 2D výkresy. Za to stanovíte cenu. Když bude spolupráce pokračovat, naceníte další etapu. (Opět platí, že by měl klient být informovaný o rámcových cenách a průběhu spolupráce předem.) Jako podnikatelé pracujete za účelem dosažení zisku a jste to vy, kdo určuje, jak bude spolupráce s klientem probíhat. Ne naopak.
Jak se řeší platby (zálohy) na nákup nábytku pro klienta?
Záleží na vašem podnikatelském modelu a formě podnikání – zda jste například společnost s ručením omezeným, nebo živnostník, plátce, nebo neplátce DPH. Nemohu radit z hlediska účetního nebo daňového. Pokud chcete zálohy přijímat a za své klienty zboží nakupovat, poraďte se se svým účetním nebo daňovým poradcem. Ale většina designérů funguje tak, že peníze na nákup nábytku pro klienty nepřijímá. Klient platí za zboží a služby přímo dodavatelským firmám (koupelnové nebo kuchyňské studio, obchod s nábytkem atp.). Pokud jako designér máte domluvené provize, zúčtují se po zaplacení zboží klientem přímo mezi vámi a obchodem.
Jsem z malého města a bojím se, že tady nebudu mít dost zakázek? Uživím se?
Tohle není moc podnikatelský přístup. Česká republika není tak velká, aby člověk nemohl dojet za klientem do jiného města. Určete si okruh, ve kterém budete ochotná se pohybovat (např. 50 km od bydliště) a svoje marketingové aktivity rozšiřte na tento okruh. Pokud se naskytne nějaká zajímavá zakázka, která bude vzdálenější, možná zjistíte, že se vyplatí sednout do auta a například hodinu za klientem jet. Určitě tam nebudete jezdit několikrát týdně.
Musím mít jako designér kancelář, nebo můžu pracovat z domova?
I když designéři, kteří mají samostatnou kancelář, si často vychvalují její výhody (větší soustředění na práci, místo pro schůzky s klienty, působí více profesionálním dojmem), mnoho designérů pracuje z domova a s klienty se schází u nich doma, v řešeném interiéru, případně v kavárně. Můžete také příležitostně využívat – třeba pro schůzky – nějaké coworkingové centrum. Záleží na vás, na tom, co vám vyhovuje a jaký je váš podnikatelský model a také kdo jsou vaši cíloví zákazníci a co na ně bude lépe působit.