Jedná se o knihu, která popisuje vášeň pro harmonii v interiéru, dokonalý soulad barev, materiálů a kvalitní design, jež jsou přirozenou součástí domova u samotné autorky známé pod jménem @kajastef.

Kajastef je internetová přezdívka české designérky, fotografky, grafičky a influencerky Kláry Davidové, kterou na Instagramu sleduje přes 250 000 lidí z celého světa a jejíž účet patří k největším se zaměřením na skandinávský design v naší zemi. Svou stránku původně založila v roce 2016 jako vlastní galerii nápadů na interiérové dekorace, nakonec se ale se svými fotografiemi stala inspirací pro mnoho domovů po celém světě. Na sociálních sítích, Instagramu a Facebooku, sdílí fotografie svého bydlení ve skandinávském stylu a společně s tipy na dekorování a zařízení domácnosti inspiruje denně své sledující.

Napadlo vás, proč právě Kajastef? „Kája“ je její přezdívkou z dětství a „Štef“ zase symbolem rodného příjmení, které svatbou zaniklo. Její „nickname“ se sice čte bez diakritiky, ale propojení s rodinnými kořeny je z něj zcela patrné. Klára vystudovala marketing a management na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Oboru se profesně věnovala po ukončení vysokoškolského studia deset let, pak se ale její cesta začala ubírat zcela jiným směrem, nicméně ten byl, a stále je, s prvky marketingu úzce propojen.

Klářino působení na poli interiérového designu začalo v lednu 2015. Tehdy společně s manželem Ondřejem podepsali smlouvu na koupi hrubé stavby menšího funkcionalistického domu na periferii Zlína, do kterého se i se synem Kryštofem o půl roku později nastěhovali. Těchto šest měsíců dotváření a zvelebování nového interiéru dalo vzniknout základním obrysům, jež jsou, i přes množství neustále probíhajících změn, v jejich bydlení patrné dodnes.

Při hledání inspirace tehdy zakotvila u severského minimalismu, který ji svou jednoduchostí a strohostí natolik pohltil, že mu realizaci vlastního domova zcela podřídila. Ovlivnil ji natolik, že se dnes návrhům interiérů ve skandinávském stylu věnuje naplno, pracuje také jako grafička a fotografka a každoročně vydává kolekci minimalistických kalendářů, z jejichž výtěžku přispívá české nadaci Dobrý anděl.

Ptáme se Kláry:

Kdy a jak vznikl nápad na knihu?

Nápad na knihu se v mé hlavě zrodil už před dvěma lety. Chtěla jsem vytvořit něco reálného, hmatatelného, co by působilo jako kontrast vůči virtuálnu, ve kterém se už 9 let pohybuji. Pro mě je interiérový design skutečný, pro lidi, kteří mě sledují, je to jen vyladěná fotografie nebo video a pár mých slov k tomu. Snažím se, aby vedle inspirujícího obsahu byly mé posty také edukativní a přinesly publiku malou osvětu, vlastní nápad nebo myšlenku. Kniha mi dala možnost vydat ucelený sborník takových rad a tipů doprovozený mými fotografiemi, v kterém lze komplexně prezentovat základní pravidla pro vytvoření harmonického interiéru, jenž ctí zásady skandinávského designu. Doba mému nápadu nepřála a krize v knižním průmyslu způsobená covidem a ekonomickými vlivy odsunula jeho realizaci až na duben roku 2024. O to víc si důvěry nakladatelství v mé dílo vážím, protože odsouhlasilo vydání NORDIC HOME v období, kdy se publikovaly jen přeložené bestsellery od zahraničních autorů, u kterých se daly předpokládat zaručené prodeje. Z hlediska obsahu je kniha rozdělena na dvě hlavní sekce – první obsahuje bazální informace o skandinávském designu, jeho historii a základní specifika, druhá pak případovou studii našeho domu. Díky již realizovaným online postům jsem měla z čeho čerpat, jak textově, tak obrazově, protože v „šuplíku“ jsem měla schováno více než 5000 fotografií.

Napadlo Vás při založení účtu na Instagramu, jaký to vezme během let vývoj?

Nenapadlo. Hledala jsem jistou formu realizace v období mateřské a přidávala fotografie stylingů (jestli se to tehdy tak dalo nazvat) na svůj osobní Facebook – jen tak, pro radost. Ale jak už to bývá, a co je českému člověku vlastnější víc než kterémukoliv jinému národu, neobešlo se to bez jízlivých poznámek. Takže jsem začala hledat nějakou platformu, která by mému koníčku byla více nakloněna, a vyloupl se Instagram jako nový fenomén. Vzhledem k tomu, že v té době ještě něco jako algoritmus neexistovalo a dobře hodnocené byly jednoduše hezké a kvalitní fotografie, bylo mi jasné, že pokud se chci někam posunout, musím na sobě po obsahové stránce pracovat. Následovaly kurzy fotografie, nákup foto hardwaru nebo hodiny práce s editačními programy a vedle toho také hodiny trávené na sociální síti komentováním a reakcemi na dotazy. Po 3 měsících můj účet naskočil na 1000 sledujících, po dalším půlroce jsem dosáhla 100 000 a za další 3 měsíce 200 000 sledujících.

Takže to mohu zhodnotit tak, že čas investovaný do sebe se bez pochyby vrátil. Díky kvalitě mých výstupů mě dnes oslovují designové značky s nejvyšším designovým renomé, žádají mě o produktové fotografie a musím přiznat, že i dnes je značně vnitřně uspokojující vidět vlastní fotky u top produktů ve fotobankách nebo na webech známých brandů.

Byl to cílený záměr mít tolik sledujících, nebo se to organicky rozvinulo?

Cílený záměr to určitě nebyl. Já v těch začátcích ani netušila, jaký potenciál může Instagram mít nebo co může nabídnout. A myslím, že to v té době nevěděl ani Instagram samotný:) Jen jsem zkrátka postovala vlastní fotky a bylo moc fajn číst pozitivní hodnocení a komentáře, což mě nabíjelo a hnalo dopředu. Jak jsem do toho pronikala, začínali se ozývat PR manažeři, nabízeli spolupráce a já nevěřila vlastním očím. V něco takového jsem ani nedoufala a bylo to jako droga. S jídlem prostě roste chuť:) Celý můj účet je vytvořený čistě organicky, placenou reklamu jsem nikdy nepoužila.

Pomáhá Vám tak široká základna sledujících na sociálních sítích k získávání nových klientů na projekty?

Jistý vliv to dozajista má, ale myslím, že kvalita výstupu samotného (po textové i obrazové stránce) a fakt, že své jméno od počátku stavím za kvalitní design, je daleko důležitější. Odmítla jsem za těch 9 let desítky spoluprací, když se jednalo o produkty mimo rámec skandinávského minimalismu, produkty, které se mi nelíbily, nebo o nekvalitní kousky. Když mám něco garantovat svým jménem, musí to prostě stát za to. Proto se také ani dnes nesnažím před foťákem dělat kašpárka, i když k tomu Instagram nabádá, ale zaujmout seriózní prací.

Pokud se nad tím zamýšlím, neméně důležité bylo asi i to, že jsem od počátku nebrala Instagram jako formu výdělku, ale jako formu zábavy, takže jsem si v průběhu prvních 5 let nikdy neřekla o peníze za spolupráci, vždy to byl jen barter za produkty, což pro firmy bylo jistě zajímavé. Po těch cca 5 letech jsem začala spolupráci fakturovat e-shopům, protože mi přišlo fér mít něco z jejich profitu, který získávají díky mé práci. Dnes to je asi mix všeho zmíněného. U značek převažuje stále barter, ale tvorbu fotogalerie fakturuji, i když to tvoří jen malou složku mého výdělku. Živí mě především grafický design, návrhy interiérů a správa sociálních sítí.

Doporučila byste i jiným designérům se věnovat ve větší míře sociálním sítím pro zvýšení zájmu ze strany klientů?

Pro prezentaci své práce určitě. Pokud někdo chce znát reference, podívá se primárně na webové stránky a pak hledá na sociálních sítích. Není to špatné ani z hlediska zpětné vazby pro kreativce samotného. Problém vidím ale v tom, že v dnešní době je zviditelnění se prostřednictvím sociálních sítí daleko těžší, než tomu bylo, když jsem začínala já. Instagram je dnes moloch, továrna na peníze a velký počet lajků nutně neznamená kvalitní výstup. Instagram očekává, že do něj budete lít peníze, a když mu je dáte, upřednostní vaše fotografie před ostatními. Ovšem když platit nebudete, nemilosrdně upadnete v zapomnění a bude vás znovu nutit otevřít peněženku. Být úspěšný na Instagramu je dnes neuvěřitelná chemie – velké účty potlačuje, malým dává šanci, ale tlačí je do plateb, na chvilku vás vystřelí na výsluní, aby vás vzápětí zase potopil. Musíte sledovat traffic, postovat pravidelně, ideálně být stále na drátě…, pokud to není jediná nebo primární forma vaší obživy, je cestou najít si na to člověka, abyste se mohli věnovat své „skutečné“ práci. Někdy je to opravdu na palici:)))

Jaké máte plány do dalšího období?

Milníkem letošního roku bylo určitě vydání knihy, to už mám splněno, a teď mě čeká prezentace kolekce vlastního nábytku a doplňků v duchu skandinávského minimalismu, na které pracuji už přes půl roku. Dají se očekávat kousky z přírodních materiálů, které doplní nejen interiéry, které navrhuji, ale pevně věřím, že se budou líbit i lidem, kteří mě sledují. Samozřejmě v září vydám další kolekci svých minimalistických kalendářů, díky kterým přispívám nadaci Dobrý anděl, a pokud vše dopadne, ráda bych navázala pokračováním své knihy s tématy, která jsem ještě nezmínila, ale to je zatím ve hvězdách. Každopádně budu jistě pokračovat v tom, co dělám pro svou obživu denně, protože to dělám ráda a i po těch letech mě to naplňuje.

Foto: archiv Kláry Davidové