Možná trochu neatraktivní nadpis článku, ale o to více důležitý je jeho obsah. Pojďme si říct o tom, jak bílou vnímáme, co od ní v interiéru očekáváme a proč není vždy bílá bílá.
Základem je samozřejmě účel použití. Někde je to předem dané, například zdravotnická zařízení jsou s bílou barvou spojená hodně nebo prostory s minimem přirozeného světla. Ale původní myšlenka byla, že není bílá jako bílá. Výrobci se dlouhodobě předhánějí v popiscích produktů slovy extra bílá, zářivě bílá, polární bílá, když byste však barvy aplikoval i na zeď vedle sebe, zjistíte, že každá bude bílá jinak. Důvodem je samozřejmě složení a také materiály použité při jejich výrobě. Výsledek může někdy překvapit. Na obalu produktu jsou uvedeny hodnoty v procentech, které mají vyjadřovat stupeň bělosti dle MgO nebo BaSO4. Mezi těmito stupnicemi je rozdíl 2,5 až 3 %, takže v praxi dochází k tomu, že výrobky dle BaSO4 v hodnotě od 91 % jsou rovny výrobkům dle MgO s bělostí 94 %. Jinými slovy, až bude zákazník malovat příště nebo dělat opravu zdi, tak pokud nezná barvu, kterou se malovalo nebo hodnotu MgO nebo BaSO4, může se mu stát, že stěna nebude stejně „bílá“, ale bude našedlá, namodralá nebo nažloutlá. A věřte tomu, že se to stane. Naštvaný zákazník pak začne nadávat a první to schytá výrobce barvy, pak prodavač v obchodě, a pokud mu dělal interiér designér, tak přijde na řadu i on.
Vše je zcela zbytečné, když si přestaneme komplikovat život tím, co je to bílá. Například značka barev Vitex takové problémy neřeší. Všechny její barvy jsou stejně bílé, dle výše uvedené terminologie extra bílé a cena určuje pouze jejich funkci (otěruvzdorná, omyvatelná, proti plísním, antibakteriální, pro operační sály…). Jak jednoduché řešení. Barvy jsou postavené na titanové bělobě, takže mají na víc vysokou kryvost a rozliv. Práce s nimi je tedy rychlejší, a tedy i ekonomická.
Lomená bílá – degradace barvy
O to více zamrzí obavy zákazníků, že interiér v extra bílé barvě bude až moc světlý, a dotlačí designéra nebo malířskou
firmu k barvě s nižší bělostí, nebo dokonce k degradaci barvy přidáním pigmentu, aby vytvořili tak zvanou
lomenou bílou. Barva tak není bílá, ale dostává nádech do žluté, modré nebo šedé. A jsme zpět u problematiky
následné opravy. Zákazník jde do obchodu a bude chtít lomenou bílou? Co asi dostane za barvu? Vžijme se do
jeho situace!
Proč si to komplikujeme
První věcí je, že se designéři a malíři nechávají často vmanipulovat do obav zákazníka. Není lepší pracovat s vybavením interiéru, kterým se extra bílá barva rozbije? Nebo se zákazníkem pracovat a stěny interiéru barevně zkombinovat v klasických RAL, NCS nebo Pantone odstínech? Už jen to, že bílý interiér odráží světlo, interiér rozzáří a zákazník tak ušetří za svícení, je důležité. Nehledě na to, že lomená bílá se musí vytvořit a to pro malířskou firmu znamená kbelík s barvou otevřít, strojem dodat pigment, zavřít a nechat barvu promíchat. Zvýšená manipulace, čas, riziko chyby při míchání. Vše si zbytečně komplikujeme.
Zjednodušení práce, nebo originální interiér
Někdo bude namítat, že na bílém podkladu jsou více vidět zednické nedodělky, že se špatně opravuje nebo se s ním špatně pracuje. Tak to vezměme obráceně. Za prvé: i zedník je člověk, udělá občas chybu, ale jeho práce by měla být dobře odvedená a malíř si má zeď před nátěrem zkontrolovat. Za druhé: pokud máte dobrou barvu, opravy nejsou problém ani pro bílou barvu. Za třetí: každá barva má své, ale dobré nářadí a dodržování pracovního postupu povedou vždy k dobrému výsledku.
Podpora od začátku projektu
Zmíněná značka Vitex, která je zde již od roku 1932, se v posledních měsících snaží komunikovat s investory, projektanty, designéry i se samotnými zákazníky a poukazovat na klady nejen bílé barvy, ale také na to, co barva umí. Tedy věnovat pozornost omyvatelnosti pro zvýšení hygieny, antibakteriálním účinkům nebo účinkům proti plísním dle prostředí, kde má být barva použita. Poukazuje také na cenotvorbu, kdy s barvami Vitex lze malovat na dvě vrstvy, a to i sádrokartonové zdi, které jinak vyžadují tři i více nátěrů, a tak je malba provedena rychleji. Cílem je poukázat, že je potřeba vystoupit ze zajetých kolejí a nebát se začít používat nové moderní produkty, které zrychlí malířský proces a přesto ctí pracovní postupy a zákazníkovi vytvoří skvělý interiér, ve kterém každý den žije.
„Není to jednoduché, narážíme na konzervativní, až laxní přístup. Ale když pak najdeme díky ochotě komunikace a zájmu o změnu projektanty, designéry, investory a malíře, kteří se přesvědčí o tom, co říkáme, tak jsou spokojeni všichni a my víme, že zákazník dostane to maximum nejlepšího. U nových projektů jsme vždy od začátku v úzké komunikaci a poskytujeme technickou podporu.“
V novém se starými
Nemělo by se stávat, že při milionových investicích do staveb, ať se jedná o domy, byty, nebo kanceláře, dostane zákazník s novou stavbou na stěny produkty, které jsou nemoderní, které časem sprašují, jsou nehygienické, blednou a bílá to rozhodně není. A právě tím, že se investoři stavebních projektů snaží malířské nátěry srážet na co nejnižší cenu za metr čtverečný, se na stěny dostávají zastaralé produkty, protože jen ty se vejdou do rozpočtové ceny. „Rádi bychom, kdyby nám investoři více naslouchali. Komunikovali s námi architekti a projektanti. Vytvoříme pro ně kontrolní nátěry, spočítáme ekonomiku takových maleb a ukáže se, že není potřeba vymýšlet ceny pod kvalitou moderních barev,“ říká o malování s novými druhy barev majitel malířské firmy MOKUSO Jakub Moravec, který například značku Vitex používá na 90 % projektů, kde malují.
Není bílá jako bílá
Pohodlí je to, co nás žene k tomu, že nepřemýšlíme nad jinými možnostmi a nevidíme širší souvislosti (třeba manipulaci s barvou při vytvoření lomené bílé nebo problémy zákazníka při opravě zdi). Přitom jsou zde možnosti, které všem ulehčí práci a zákazníkům zpříjemní bydlení. Značka Vitex jich nabízí mnoho, a proto je dobré naslouchat a udělat úkrok stranou z pohodlí a objevit nové a moderní možnosti pro všechny.
www.bodycolor.cz
Foto: PXhere.com