Abychom mohli správně uchopit chyby, které vznikají při tvorbě moderních počítačových vizualizací, je třeba se nejdříve podívat na to, co vlastně taková vizualizace v jádru je:
„proces vytvářející zrakový vjem za účelem prezentace myšlenky“1. Přeloženo do běžné řeči a aplikováno na design/architekturu se tedy jedná o nástroj pro prezentaci díla. Já bych ale dodal, že je to i nástroj pro jeho samotnou tvorbu. Účelem je pak co největší srozumitelnost prezentovaného designu pro klienta. Když se podíváme do minulosti, za stejným účelem se používala tvorba modelů, kresba a malba (obr. 1). Bylo to poctivé řemeslo, které patřilo k práci každého designéra/architekta. Vyžadovalo zvládnutí zvolené techniky a samozřejmě i umělecký talent. Některé malby dokonce dosahovaly až fotorealistických výsledků (obr. 2-1). Tedy stejně jako dnes při použití počítačového vykreslování (obr. 2-2). I to vyžaduje zvládnutí techniky – ovládání softwaru, navíc správné technické vybavení – hardware (PC, monitor…) a samozřejmě i ten umělecký talent. Moderní počítačová vizualizace je tedy nový nástroj hodný stejného respektu jako staré techniky.
Popisů chyb při tvorbě vizualizací je, hlavně ve formě videí, na různých internetových platformách spousta. Co mi ale v této záplavě informací chybí, je nějaká základní strukturalizace. Proto jsem se o takové jednoduché rozdělení pokusil:
1. Chyby technické
Do této kategorie bych zařadil nedostatky vznikající primárně kvůli nezvládnutí softwaru pro tvorbu vizualizací.
a) Modelování
U použitých objektů-modelů je důležité, aby tvarově odpovídaly svojí reálné předloze, v ideálním případě aby ji vizuálně přesně kopírovaly. Základem je správná geometrie – mesh2. Měla by být hlavně jednoduchá a spojitá. Díky tomu se pomocí softwarových funkcí dá tvar dále jednoduše modifikovat, vyhlazovat – zkrátka vytvořit realistický model (obr. 3). Použití nekvalitních modelů je totiž na první pohled patrné a razantě sráží kvalitu výstupu (obr. 4).