Tentokrát si povídáme s architektem Liborem Kaplanem, který vystudoval architekturu v Brně a v Brightonu.
Již během školy spolupracoval s brněnským ateliérem A77, ve kterém působil až do své autorizace. Následně se vydal vlastní cestou a nyní se věnuje návrhům staveb i interiérů. A za návrh interiéru pro firmu BROADCOM Praha získal ocenění Dřevěná stavba roku v kategorii realizované interiéry.

Ptáme se…

Zaměřujete se na stavby, jak často se dostanete k práci na interiéru?

I během návrhu staveb uvažujeme nad interiérem. Klienti ale většinou nafukují objekty na samou hranu jejich finančních možností, a když přijde na interiér, již jim nezbývá mnoho prostředků. U drobnějších objektů a rodinných domů je složité klienty přesvědčit, aby do projektu interiéru investovali peníze. Pokud tedy navrhujeme interiér,
je to obvykle komerční prostor, kavárna, kancelář, fastfood. Obvykle neřešíme více než dva ročně.

Děláte i samotné interiéry, nebo pouze ty, které na stavební projekt navazují?

Děláme i interiéry do již hotových administrativních budov či nájemních nebytových prostor.

V čem vidíte největší rozdíl – stavební část vs. interiérová?

Největší rozdíl je v rychlosti. Projekty domů vznikají mnoho měsíců, následně se dlouho povolují a ještě déle realizují. Od prvních skic k fotce realizace obvykle uběhne mnoho let. Do procesu povolování stavby a její následné realizace se zapojuje nespočet stran, které mají velký vliv na podobu finálního řešení. Kvalita stavebních prací se mnohdy projekt od projektu výrazně liší a architekt musí bojovat za každý složitější detail. Projekty staveb vyžadují komplexní orientaci v limitech využití území, legislativě i stavebním trhu.

Velký interiérový projekt musí obvykle vzniknout během několika týdnů a za 10 týdnů se zrealizuje. Tlak na termíny vyžaduje architektovu maximální koncentraci a efektivitu. Stavební připravenost v administrativních stavbách je ale obvykle velmi dobrá a kvalita firem, které realizují administrativní fit-outy je vysoká. To architektovi umožňuje vymýšlet i složitější věci a soustředit se čistě na design. Do jisté míry je tak prostředí komerčních interiérů
v mnohém svobodnější.

Soukromý interiér je naopak velmi intimní projekt. Klienty obvykle nezajímá, jak bude vypadat jejich vodovodní přípojka či základová deska. Mají však velmi konkrétní představu o poloze jednotlivých úložných prostor nebo zařizovacích předmětů. Barevnost či materiálová skladba mají velký vliv na celkovou atmosféru bydlení. Všechny prvky interiéru jsou pro klienty již dobře známé a jednoduše představitelné. Do rozhodovacího procesu jsou tak plně zapojeni.

Jak byste hodnotili českého klienta – kde je největší kámen úrazu?

Nemyslím si, že by se dal český klient zařadit do nějaké škatulky. Pracovali jsme s velmi odvážnými a inspirativními klienty i s velmi spořivými. Nejsme úzce specializovaná firma na pouze jeden druh architektonické práce, proto i klienti za námi přicházejí s širokým spektrem zadání a přístupů. Velkou část našich klientů tvoří mladí úspěšní podnikatelé, kteří vytvářejí špičkové pracovní podmínky pro své zaměstnance, aby obstáli v tvrdé konkurenci na trhu práce. Jedná se často o velmi zajímavé osobnosti s velkým přehledem, které drží krok se světem jak ve svém oboru, tak ve svých interiérech.

Celý článek najdete v tištěném magazínu 02/2019.