K samostatnosti někdy stačí správné kontrastní barvy.
Ráno jsem vstala a zatím nemám své brýle na dálku. M ám jen „pár dioptrií“ a po svém bytě se dokážu orientovat dobře, vyčistit si zuby a ohřát si vodu na kávu zvládám. Víc ale ne, další příprava snídaně začíná hledáním brýlí v ložnici. Tím problém s orientací vyřeším.
Jarmila takové štěstí nemá, trpí diabete m a bohužel delší dobu přestává vidět v zorném poli. Diabetická retinopatie je onemocnění sítnice, tam, kam je třeba se díva t, jsou „fleky“.
Petr mezitím šel na úřad. Byl tu mnohokrát, ale po rekonstrukci jsou přepážky jinde. Věkem mu zeslábl zrak, má problémy s prostorovou orientací kvůli makulární degeneraci. Zrak v pravém oku zůstal pouze periferně a obraz je deformovaný.
Se slabozrakostí se člověk může narodit, přichází po úrazu, s nemocí nebo věkem. Zrakových vad je celá řada a patří k nim i barvoslepost, tedy neschopnost rozeznat nějakou barvu. Těžkou vadou trpí několik procent obyvatelstva. Pro celou populaci přichází zlom v seniorním věku.
Při navrhování zejména veřejných budov by měl architekt a designér potlačit svoji kreativitu a nadřadit základní pravidla pro orientaci slabozrakých osob nad často minimalistické řešení v barevnosti? Záleží na každém z nás, jak k návrhu přistupujeme. Jedna věc jsou dané normy, ale můžeme udělat i něco navíc. Osobně jsem už „zdeformovaná“ návrhy kuchyní pro výuku sebeobsluhy. Nyní navrhuji osmou a samozřejmě už podstatou toho, že jsou výukové, je důležitá bezpečnost, a tedy bezpečná orientace. Jako nástroj používám kontrast barev.
Výukové kuchyně jsou specifickou disciplínou. V krajských Tyfloservisech pro dospělého a lektora, jiné do speciálních škol, tedy 6 žáků a dva učitele. Do kuchyně se jdou učit sebeobsluze osoby s celou škálou zrakových vad. Pro každou z nich je v kuchyni důležitého a viditelného něco jiného, je to mix mnoha prvků. Pomocí kontrastních barev a osvětlení se lze lépe orientovat a zbytky zraku, tedy jakési stíny, maximálně využít.
Co je zde pojem kontrastní barvy? Nemusí to být jen černá a bílá. Nicméně tmavá barva dobře ohraničuje základní prostor. K té doplňuji středně sytou barvu a světlou. Pozor je třeba dát na sytost barvy. Zrakové vady často vnímají barvy jinak, jednoduchou pomůckou je převod barevného návrhu na stupně šedé. Pokud po převodu nejsou tóny
šedivých k sobě navzájem kontrastní, nebude docíleno lepší orientace.
Pro pracovní desku často používám zmíněnou střední sytost, je na vás, zda zvolíte rovnou šedivou, modrou, nebo momentálně často používané zemité, šedohnědé tóny. Na takové pracovní ploše by měla být k nalezení jak světlá cibule a mouka, tak tmavá cuketa či paprika. Pozor je třeba dát i na výrazné dekory, mohou zrak mást. Držím se nenápadných dekorů a uni barev.
Pro základní domácí úpravy lze vymezit členění nábytku kontrastními úchytkami. Přípravu jídla usnadní barvené podložky na krájení. Vhodným osvětlením, zejména studeným světlem s opálovým krytím, lze tak přetvořit nevyhovující kuchyni bez velkých zásahů a rozpočtu. Konzervativní přístup a odmítání pomoci. To si s sebou ztráta zraku často nese, jako jakékoliv trvalé zhoršení zdraví zejména u seniorů. Přesto lze kvalitu života zlepšit. Cílem je udržet soběstačnost. Středobodem této snahy je psychická pohoda. Co jiného nám také na stáří zbude k hýčkání.
U osvětlení je nejčastější chyba v oslnění svítidlem. To může i bolet. Nevhodným místem pro svítidlo je montáž na záda kuchyňské linky i montáž zespodu horního korpusu až k zádům linky. Svítidlo by mělo mít optický kryt z opálu, ideální je mikroprizmatický difuzor.