I když posledních několik měsíců vládne doba virtuální, schůzka nemůže nahradit osobní setkání mezi designérem a klientem.

První schůzka bývá často na tom místě, které se bude navrhovat. Prohlédnout si prostor, vidět ho v maximálních souvislostech včetně výhledu z okna, vstupní části, a také vidět celou architekturu budovy lze jen těžko nahradit.

Stejně tak dle mého názoru jde jen těžko nahradit osobní setkání, kdy se bezprostředně s klientem bavíte a postupně získáváte potřebné informace o jeho potřebách a představách. Někdy jsou to drobnosti, které padnou jen tak mezi řečí, a ty pak mají zásadní vliv na vývoj projektu a běh vašich myšlenek o celkové koncepci. Nebo jde o detaily, jimiž interiér maximálně dotáhnete k dokonalosti přesně na míru zadavateli.

Dalším významným bodem je prezentace vzorků materiálů, které by se měly v projektu realizovat. Čím je vzorek větší, tím lepší – a samozřejmě na živo vidět pohromadě zvolené materiály lze těžko nahradit, obzvášť klientům s velmi malou představivostí.

Z toho mi tedy jednoduše vyplývá, že s klientem je třeba se několikrát během fáze navrhování vidět a mnoho věcí probrat.

Ke klientovi musíte tedy zajet.

A protože sebou vezete různé malé a velké vzorky, katalogy apod. jedete většinou autem, protože jinak byste to jen těžko pobrali. Přiznejme si tedy, že bez auta se tato práce dělat nedá, případně jen v omezené míře a v určité lokalitě.

Ruku na srdce – jak počítáte klientovi cenu za dopravu?

Máte ji započtenou v ceně za návrhy nebo v ceně každé konzultace? Je to paušální částka nebo cena za kilometr?
Pojďme se na to podívat detailně.

První schůzka zdarma? A proč?

A kolik vás to bude stát, když pojede 50 km se podívat na hrubou stavbu?
Rozpočet:
50 km tam + 50 km zpět = 100 km
Dejme tomu, že 1 litr pohonných hmot stojí 30 Kč a ať se to dobře počítá, má váš vůz spotřebu 10 litrů na 100 km.
Tzn. jen za pohonné hmoty dáte 300 Kč.
K tomu je třeba připočítat také opotřebení auta, případně leasing a povinné ručení a samozřejmě i servis a další drobné výdaje spojené s provozem auta.
To vše jsou vaše náklady, které by se měly promítnout v ceně za dopravu ke klientovi.
A dále je to váš čas:
Pojedete tam cca 1 hodinu, protože to nebude po dálnici, a hodinu zpět.
Tzn. máme tu 2 hodiny vašeho pracovního času, který má zajisté také hodnotu. A tu si musíte určit sami!

Pokud za vámi klient přijede do kanceláře, abyste se jen obecně seznámili s projektem a zjistili, zda to bude fungovat, je „první schůzka zdarma“ na zvážení. V momentě, kdy zadavatel požaduje, abyste přijeli na místo, považuji tyto jízdy zdarma za nevhodné řešení. Ano, může tu být výjimka doporučení, když je zakázka na 99 % jistá. Ale obecné jízdy na slepo za klienty „zdarma“ devalvují cenu vaší práce a také kazí trh.

Klienti si musí zvyknout na to, že čas interiérového designéra je třeba uhradit stejně jako jiné služby.

Práce interiérového designéra není jen o projektování. Určitá část klientů vyžaduje pouze konzultace a poradenství. V tomto případě je výpočet ceny za dopravu stejně klíčový jako nastavení hodinové sazby u klienta. Stát se vám může, že u klienta strávíte hodinu, ale cesta k němu a zpět zabere celkem více než 3 hodiny. V případě, že máte hodinovou sazbu za konzultaci přívětivou, je třeba kalkulovat klientovi odpovídající cenu za dopravu. Jinak se vám tato činnost nemůže vůbec vyplatit.

Víme tedy, že klient by měl dopravu platit. Platí ji u jiných služeb a nepřijde mu to divné.

Jak je to vlastně s cenou za dopravu u jiných, často řemeslných služeb?

Napadlo by vás, že přijede opravář na ledničku zdarma? Jen tak se podívat? Ne! Nepřijde vám to divné, protože on nebo firma mají s dopravou náklady, které je třeba uhradit.

Udělili jsme malý průzkum trhu a níže najdete ceny za dopravu ke klientovi od různých profesí.

V některých případech najdete u služeb i poznámku, že cena za dopravu se hradí v minimální částce, například od 300, 500 i více Kč.

Sečteno, podtrženo – je třeba mít dobře nastavenou sazbu za dopravu a předem ji klientovi sdělit, aby nedošlo k nedorozumění.

Podívejte se krátké video – výběr z přednášky na on-line konferenci INTERIÉRY 2020 na téma „Kolik si účtovat za dopravu ke klientovi?“