Mezi hlavní doporučení zkušených interiérových designérů patří: „vybírejte materiály podle vzorkovníku nikoli podle katalogu nebo webových stránek“.

A takto jsem postupovala i při výběru podlahové krytiny – vinylových dílců při návrhu jednoho bytu pro náročnější klientku. Vzorkovník jsem jí také spolu s dalšími materiály na konzultaci ukázala a zadavatelka vše schválila dle předloženého návrhu. Vše se vyvíjelo bez problémů a zádrhelů do chvíle, kdy proběhla realizace podlahové krytiny.
Po položení zvolené a odsouhlasené podlahy proběhl nepříjemný telefonát s výsledkem „je všechno špatně“. Teď se ptát, co se stalo?

Napadá vás možná, že přišly dílce s jiným dekorem a podlaháři si toho nevšimli – nebo že zákaznice byla „divná“ a změnila názor? Ani jedno!

Bohužel se stalo to, že v reálném vzorkovníku byla zrovna vložena dlaždice s velmi jemnou texturou.

Každý dekor obsahuje několik různých dlaždic, ze kterých se podlahová krytina skládá. V této variantě byla většina s velmi (opravdu velmi) výraznou texturou, ale ta jedna jediná s jemnou strukturou byla právě v prezentovaném vzorkovníku. V té době, kdy probíhala realizace (je to již opravdu řadu let) nebyly ještě všechny dekory ukázané v ploše a navíc se jednalo o novinku v nabídce.
Takže nešlo této nepříjemné situaci vlastně v ten moment předejít. Mohla jsem si to však u dodavatele podlahoviny vyžádat, ale to mě opravdu nenapadlo.

Poučení tedy zní:

1, vždy vybírejte podle vzorkovníku
2, u plošného materiálu s texturou vždy mějte co největší vzorek
3, vždy se podívejte, jak vypadá materiál v celé ploše (to platí hlavně u pracovních desek nebo netradičních dekorů lamin a laminátů)
4, když se dekor skládá z více segmentů (jako to bylo v tomto případě), tak si vždy zkontrolujte celkový pohled na velkou plochu a ten také odprezentujte klientovi a dejte do projektu reálný vzhled celku
To, že se materiál líbí vám, ještě neznamená, že stejnou představu a přání má i klient. Je třeba si nechat vše potvrdit a i to někdy nestačí!

A jak to dopadlo s výše zmíněnou realizací?

Designér – tedy já – se v tento moment stal obchodníkem, psychologem a diplomatem. Bylo třeba klientku uklidnit a nejdříve zjistit problém. Když jsme celkem rychle došli k závěru, co je vlastně špatně (podlaháři to zprvu vůbec nechápali), bylo třeba jednat a dát vše do pořádku. Bez toho by projekt skončil patovou situací. Návrh by se nerealizoval, nemohl by se namontovat nábytek, klient by byl nespokojen a pravděpodobně by nedoplatil ani návrhy.

Postup řešení:
Nejdříve jsem kontaktovala výrobce podlahoviny a upozornila na tento problém a probrala možnosti řešení. Následně jsme se s klientkou domluvily, že vybereme jiný dekor na podlahu, který bude odpovídat její představě. Výrobce podlahy dodal nový dekor rychle a za symbolickou cenu dle naší předchozí domluvy (na základě mého apelu a vysvětlování). S podlaháři jsem také domluvila nižší cenu za pokládku. Vše jsem klientce v klidu vysvětlila a ta uhradila relativně drobné vícepráce na položení druhé podlahoviny. Následně se mohl namontovat nábytek a vše již proběhlo bez problému ke spokojenosti klienta. Vše bylo řádně uhrazeno včetně mých návrhů!

Nakonec je třeba dodat, že ten problematický dekor podlahy výrobce již v nabídce nemá.

Poučení: je třeba s klienty komunikovat a před problémy neutíkat, hledat řešení – nikoli viníka!