Kolikrát za život jste již slyšeli slovo „designové“? A co si pod tímto přídavným jménem vlastně představujete?

Musím se osobně přiznat, že jsem na ně již alergická a snažím se vysvětlovat, co to znamená, respektive vlastně neznamená. A protože už mě to vysvětlování dokola nebaví, rozhodla jsem se to shrnout a dát na papír.

Začneme ale od začátku a podíváme se nejdříve na slovo DESIGN.

Toto anglické slovo znamená, jak najdeme v různých slovnících a vysvětleních návrh, nákres nebo výkres, plán, tvar či formu nebo jej lze přeložit jako sloveso, tedy plánovat či navrhovat. Může se také používat ve významu vzoru nebo modelu. Také znamená název oboru, který se zabývá navrhováním výrobků, interiérů, grafiky, módy apod.
A ten, kdo návrh – tedy design – tvoří je designér. Podle druhu činnosti a výstupu je pak interiérový, produktový, grafický designér, jemuž se dříve říkalo jednoduše návrhář.

Dobrý design by měl splňovat několik základních požadavků.

Prvním z nich je funkce předmětu nebo interiéru. Pokud svou funkci neplní nebo ji plní problematicky, nemá dobrý design. Další hlavní charakteristikou je estetika. Lze sem dát i další body jako je ergonomie, ovladatelnost – jednoduché pochopení funkce, trvanlivost, environmentální zatížení a další. Výrobek nebo interiér má dobrý design, když dobře funguje a slouží majiteli a navíc ještě dobře vypadá – lahodí oku a přináší potěšení.

Vraťme se ale k mému oblíbenému „designovému“ slovu. Řada lidí jej vnímá a používá jako charakteristiku pro něco výjimečného a úžasného, co je většinou výrazné, netypické a více či méně jiné než průměrné zboží a také ve většině případů dražší. Stačí vybrat například hlášky „vybrala jsem si do obývacího pokoje designovou lampu“ nebo „dala jsem si do ložnice designovou tapetu“. Uživatel(ka) chce pravděpodobně říci, že lampa je například futuristická, nebo že tapeta je velmi výrazně barevná apod. A protože slovo „designové“ je u nás nyní trendy – tak má doma i designovou lampu a tapetu.
Jedna skupina lidí tak charakterizuje tímto slovem něco pozitivního. Pak tu máme druhou skupinu lidí, kteří vnímají „designové“ jako přívlastek pro něco předraženého, nesmyslného, zbytečného, výrobek s divným vzhledem a často i špatnou funkčností, určeného snobům a bláznům.

Jak je to ale doopravdy? Jaký skutečný význam má slovo designové?

Dalo by se říct, že v podstatě žádný. Každý výrobek či interiér je ve většině případů někým navržený – ať se jedná o zkušeného designéra nebo amatéra. Řadu výrobků i interiérů nenavrhují profesionální designéři, mohou to být jen uživatelé a zadavatelé do výroby, mohou to být konstruktéři, projektanti, technologové nebo přímo výrobci. Vždy je tu nějaký autor nebo skupina autorů a jejich jména jsou buď veřejně známa či nikoliv. Výsledný produkt má pak dobrý či skvělý design nebo špatný až šílený.

A jakou má produkt prodejní cenu?

To už nemusí s designem jako takovým souviset. Cenu určuje trh, a k vyššímu prodeji (někdy za vyšší cenu) pomůže marketing. Dobrý či skvělý design nejen výrobku, ale i obalu a celkového vizuálu, pak může pomoci k vyššímu prodeji za vyšší cenu. Ale to už se dostáváme k jinému tématu, které si necháme na příště.
foto: PXhere.com