Možná znáte Honzova nějaká díla, protože má za sebou již pěknou řádku projektů. Mluví o sobě jako o  „průmyslovém designérovi s přesahem do brandingu“ a rozhodně je to pravda. Nyní žije již 14 rokem v zahraničí a my jsme měli možnost zeptat se ho na mnoho věcí z oboru. A tady jsou odpovědi….

Obor designu jste vystudoval nejen na UPRUM v Praze, ale i na zahraničních školách. Kdy doopravdy vás tento obor začal zajímat?

Pod slovem “design” vnímám stále jeho královskou disciplínu – průmyslový design. Přečetl jsem si ve VTM nebo ABC někdy ve druhé třídě, co dělají průmysloví designéři a prohlásil jsem, že to chci dělat. Chtěl jsem jít na střední školu do Uherského Hradiště, kde se průmyslový design učil, ale komunisté neměli pro následující pětiletku pro jihočeského průmyslového designéra požadovanou kvótu, a tak jsem mohl studovat “jen” grafický design.

Jaká byla první léta praxe po ukončení školy?

Při ukončení studia na VŠUP jsme již pár let spolupracovali s Filipem Streitem a Petrem Mikoškem (původně i Ondřejem Tobolou) ve slibně se rozjíždějícím File-Studiu. Bylo o nás slyšet, ale nakonec jsme se rozpadli. Já zatoužil po zahraniční zkušenosti a začal jsem ještě studovat postgraduální studium na Univerzitě v Lundu. V roce 2004 jsem odešel do Švédska, a díky tomu jsem mohl pracovat v Design Centru IKEA, dostal jsem se do Programu “Star Design” Americké NASA. “Krátká” zahraniční zkušenost trvá dodnes. Ze Švédska jsem se přesunul do Londýna, kde jsem spolupracoval s Lunar Design na vývoji počítace pro HP, odtud jsem se přesunul do Itálie, kde jsem pracoval jako designér pro Elektrolux a zejména AEG. Od roku 2014 pak žiji v Německu a pracuji v divizi ledniček a mrazniček pro firmu Liebherr.

V současné době tedy pracujete jako hlavní designér ve společnosti Liebherr. Jaká je to práce? Co přesně obnáší?

Díky tomu, že jsem byl první interní průmyslový designér v Liebherru, musel jsem ve firmě pomoci nastavovat proces vývoje výrobku a návaznost designérských disciplín na ostatní oddělení vývoje a produkce. Do mého zaměstnaneckého působí Liebherr veškerý design out-sourcoval a nechával si navrhovat výrobky od prestižního studia Frog design. Musel jsem tedy projít všechny disciplíny a najít způsob, jak vizuálně sjednotit naše výrobky, aby byly identifikovatelne jako “od Liebherru”. Ve firmě jsem implementoval koncept Vizual Brand Language na podkladě firemních hodnot.

Zabýval jsem se postupně vším, od designu uživatelských rozhraní, a testování jeho logiky a intuitivnosti na základě simulací, přes grafický design a implementaci korporátní identity na výrobkovou grafiku.

Zabýval jsem se tvorbou výrobkových ikon, CMF designem a definováním barev, materiálů a povrchových úprav a jejich použití vhledem k postavení spotřebiče v hierarchii produktového portfolia. Jako průmyslový designér jsem dělal návrhy všech součástí ledniček a pak jsem je pomáhal realizovat s přihlédnutím k možnostem výroby a výrobních nástrojů.

Je rozdíl dělat designéra v ČR a v zahraničí?

Dnes nevím, ale před 14 lety musel průmyslový designér nejprve naučit zákazníky jak pracuje, co od něj mají chtít, musel jim vysvětlit co a jak pro ně může udělat a co nikoliv. Designérské postupy nebyly příliš známy a tím také vyžadovány. Role průmyslového designéra byla v očích veřejnosti devalvována záplavou designérských disciplín. Volba designéra závisela spíš na viditelnosti osobnosti než schopnosti profesionáně navrhnout úspěšný produkt.

Zahraniční firmy, ve kterých jsem pracoval, si nemohou dovolit utratit obrovské peníze za špatně navržený výrobek. Výška investice do nové platformy sporáků přesahovala 8 000 000 Euro, a proto je přesně definováno jakou zodpovědnost má ten který člen týmu. Vývoj je podřízen přesným kritériím a nemůže být závislý na okamžité inspiraci…

Co vás na práci v tomto oboru nejvíc baví?

Baví mě se stále dozvídat a učit něco nového. Baví mě hledat jak udělat to, co “nejde”. Baví mě práce s lidmi a mám radost, když ranní “It is not possible” dokážeme změnit na večerní “yes we can”.

Navrhoval jste někdy interiér nebo jen produkty?

Navrhoval jsem kdysi interiéry automobilů, a nyní velmi intenzivně řeším interiéry ledniček :-D. Interiérovým designem jsem se zabýval v rámci designových trendů a rešerší v návaznosti na produkty pro bydlení.

Máte nějaký vysněný projekt, který se ještě nerealizoval? A popřípadě jaký?

Mám vysněný projekt, na kterém spolupracuji již asi osmý rok. Postupně přichází na světlo světa. Nyní se jmenuje Zoxcall a jde o mobilní telefon, který se vrací k prazákladům telefonování. Jeho koncept má fantastický potenciál a já doufám, že se nám jej podaří neutopit v záplavě možností, které poskytuje.

Jak hodnotíte vývoj profese designéra i designu u nás za posledních pár let?

Design je stále více nahlížen prizmatem konceptuálního umění. Více je hodnocena abstraktní myšlenka, než utilitární hodnota designu. Funkce je pozapomenuta, zbývá těžko vyrobitelná forma, která se často nedá hodnotit estetickými termíny, ale spíš termínem “zajímavé”.

Český průmyslový design zato vzkvétá! Je skvělé vidět jak dobře nyní vypadají Škodovky! Ůžasný je nový vzestup českého skla, které díky víře invstorů zase září na světových trzích.

Děkujeme za rozhovor!