JSTE TO VY?

Jste freelancer architekt nebo designér? Nemáte vůbec na nic čas? Chtěli byste se profesně posunout „někam dál“? Nepamatujete si, kdy jste měli naposledy dovolenou? Pak čtěte dál.

NA CO NEZAPOMÍNAT

Abyste jako freelancer (OSVČ) odváděl kvalitní práci, není to jen o samotné tvůrčí práci na zakázce, ale je třeba si najít čas na odpočinek, kurzy, inspirativní cesty na veletrh, do nových showroomů nebo do zahraničí, poznávání nových materiálů a technologií, marketing (a to nikdy nekončící telefonování a mailování). Na to je třeba najít nejen čas, ale i finanční pokrytí. Nenechte se vláčet po stavbách, když někdy stačí telefonát.

Pak je třeba mít prostor také neprodleně reagovat na „zakázky snů“, které se nemusí opakovat. Nedávno jsem měl šanci navrhovat rekreačně sportovní areál u jezera, ale byl jsem totálně zasekaný nějakými koupelnami a pokojíčky na dva měsíce dopředu. A jsou také stálí klienti, které jste si vychovali a kteří když se ozvou, tak jim nemůžete říct „za půl roku“.

ASI JSTE LEVNÍ

Když pošlete 10 cenových nabídek a z toho 10 klientů vám je odsouhlasí, jste levní. Zdražte! Já často trpím přemírou ochoty vyhovět a „pomoct“ každému a také si ještě pamatuji rok 2010, kdy jsme čekali již na druhou výplatu a museli jsme vzít každou zakázku. Pokud z 10 klientů odsouhlasí nabídku 6 nebo 7, máte cenu nastavenou dobře. Je pak jen na vás, jestli v případě opravdu zajímavé práce cenu úmyslně podstřelíte, protože ji prostě chcete dělat.

Důchod naši generaci asi nečeká, takže pamatujte i na investice. Nezapomínejte, že hodinová sazba právníků začíná tak na 1500 Kč/hod. Kvalitní řemeslník bere to co vy, ale ve 40 má už víc než polovinu hypotéky splacenou a víkendy tráví na výletech s rodinou.

POZOR NA REFERENCE

Vrána k vráně sedá a u referencí to platí snad bez výjimky. Když s vypětím sil uspokojíte klientku, co neví, co chce, má divný vkus, špatně komunikuje, volá vám v neděli a vymýšlí nesmysly o půlnoci na WhatsAppu, tak je jasné, jak bude vypadat spolupráce, když vás nadšeně osloví její kamarádka. Naopak příjemná spolupráce s milým klientem, který má slušné vychování a váží si vaší práce a nasazení, určitě přinese další podobně příjemnou spolupráci. Takže pečlivě važte, čemu chcete věnovat svůj čas a energii. Další problém je, že stavba například rodinného domu se často realizuje třeba 3 až 5 let od první schůzky nad architektonickou studií. Takže uplyne třeba 5 let vaší praxe a teprve se naskytne šance si vyfotit nějakou hezkou realizaci. Velkou část práce klienti ve finále něčím zprzní, takže mít v portfoliu působivou sadu hezkých realizací, kterými se nebudete bát prezentovat, je běh na dlouhou trať a to je další důvod vážit, čemu chcete věnovat svůj čas.

DEJTE NA POCITY

Tvůrčí člověk by měl mít docela slušně vyvinutou intuici, tak jí naslouchejte. Když máte na první schůzce řadu nejistých pocitů nebo vidíte prostě, že se na základních věcech s klienty neshodnete, slušně se ze spolupráce omluvte. Ušetříte si spoustu trápení během zakázky. Naopak nedávno jsem po hlavě skočil do jedné spolupráce vlastně bez cenové nabídky a začal jsem na tom okamžitě pracovat, protože jsem cítil, že si s klienty rozumíme a že jsou to super lidé. Vyplatilo se.

www.instagram.com/tomaspodrazsky