Před pár lety se tvrdilo, že kamenný obchod vedle e-shopů zanikne. Dnes je již jasné, že to nebyla pravda a naopak význam kamenného obchodu se ještě posílil.

Jeho funkce se však posunula z pouhé „výdejny zboží“ na místo, kde zákazník očekává lidský přístup, atmosféru místa a zážitek při koupi. A to také tvrdě vyžaduje. Uspěje opravdu pouze kamenný obchod, který se soustřeďuje na jádro své odbornosti, na individualizaci a služby pro kupujícího. Tomu všemu se logicky musel přizpůsobit i interiér kamenného obchodu.

Dnešní designer si nevystačí pouze s barvami, návrhem dřeva a rozmístěním nábytku v obchodě.

Ať chce nebo nechce, musí brát v potaz digitalizaci a už dopředu spolupracovat s výrobci v oboru Digital Signage či P.O.P. Také proto se dnes výrazně posílila role těchto výrobců a z dodavatelů komponent do kamenných obchodů se mnohdy vyvinuly firmy, které navrhují koncepty obchodů na klíč. Tito dodavatelé totiž již dávno pochopili, že k tvorbě kamenného obchodu se musí přistupovat koncepčně. Proto dnes mluvíme o konceptech obchodů. Změny v pojetí klasického obchodu a jaká jsou východiska a trendy v konceptech maloobchodů jsou také hlavní myšlenkou světového veletrhu EuroShop v Düsseldorfu, který je vždy jednou za 3 roky největší platformou na toto téma.

Kamenný obchod propojený s internetovým

Pokud se vytvoření vizuálu kamenného obchodu ujme architekt, nemůže dnes již navrhnout design obchodu, aniž by věděl, jaký že poutač hodlá obchodník do prostoru umístit.

Dnešní obchod je tvrdý a tempo inovací vysoké. Díky tomu, že se ke konkurenci kamenných obchodů přidal internetový obchod, je nutným trendem vývoj optimálního omnichannelového řešení. Internet nesmí obchodníkovi kanibalizovat prodej v kamenném obchodě, naopak obchody musí být kombinované – internetový i klasický prodej. To si například nutně vyžádá zónu v prostoru obchodu, kde by designér měl navrhnout místo pro obrazovky a trochu soukromí pro hledajícího.

Nakupování zážitkem

Kamenný obchod současnosti se tak trochu musí znovu nalézt a každopádně radikálně změnit. Pokud poskytovatelé služeb jako Amazon budou v budoucnosti plným rozsahem sortimentu zásobovat lidi v jejich domovech, proč by měl někdo v sobotu odpoledne jet s celou rodinou do města a platit parkovné? Nová role retailistů je znovu udělat naše prodejny zážitkovým světem.

Při víkendovém zdlouhavém nakupování s celou rodinou očekává zákazník exkluzivní zážitek z nakupování. Teprve když obchodník chápe individuální potřeby svých zákazníků a reaguje na ně, vzniká na straně zákazníka loajalita vůči kamenné prodejně. A obchodníkovou snahou je dosáhnout potom co nejdelšího možného pobytu zákazníka v prodejně, aby prostřednictvím motivační prezentace zboží a nákupně stimulujícího prostředí dodal nový impuls pro nákup a zvýšil si průměrnou výši příjmů. Interiér obchodu tedy musí být velmi nápaditý a přinést zážitek. To klade velký důraz na originální, neotřelý mnohdy až bláznivý nápad designéra. Zaujme pouze ten, kdo přijde s něčím neobvyklým a ojedinělým.

Prodejní plocha místem setkávání

Kamenný obchod, aby přilákal zákazníky od internetu do místa prodeje, se stává také tak trochu místem eventů. Už i u nás jsou známy první realizace obchodníků, kteří začínali jako internetový obchod, a přetvořili svoji výdejnu na místo, kde se pravidelně scházejí e-shopoví zákazníci na party. K tomu je kamenný obchod uzpůsoben tak, že z pokladní zóny se stane třeba mixážní pult DJ a regály se zbožím jsou vytaženy nad hlavy hostů. Tak je vytvořen z obchodu eventový prostor.

Podobným příkladem je třeba obchod se sportovním zbožím, který na své prodejní ploše pořádá pravidelné kurzy jógy. Tento trend klade na návrháře interiérů kamenných obchodů zase požadavek maximální variability prostoru.

Ať už se jedná o revitalizace nebo o nové formáty obchodů, včetně pop-up prodejen a showroomů, kreativita obchodních společností roste. Na vzestupu je také jejich zájem inovovat, testovat a tímto způsobem připravovat zážitek pro zákazníka. To je jediný způsob jak přežít době digitálních technologií a dále se rozvíjet. Technologie představují významnou část změn v retailu: mobilní technologie, prezentační systémy, sociální sítě…Dnes více než 70 % klientely v maloobchodě používá svůj mobilní telefon během nákupu. I to je fakt, který se musí zohledňovat.

Oáza v uspěchaném světě

Kamenný obchod mění svoji tvář jako protipól digitální a uspěchané době. Výkladní skříně mají být předělem, za kterým se nespěchá. Uvnitř obchodu je účelem navodit pocit oázy klidu, příjemné atmosféry a místa, kde se chce zákazníkovi setrvat. Proto také před pár lety zaplavila prodejny móda obchodu ve vizuálu obývacího pokoje. Proto ty pohovky, krby, stojací lampy u křesel, protože mají zákazníkovi připomenout místo, kde je mu dobře – jeho domov.

Cílem maloobchodníka je co nejdéle pozdržet kupujícího v obchodě a vytvořit mu příjemný zážitek, aby se vracel. I zákazník, který si dnes vše on-line zjišťuje předem, rád pak v klidu a pohodlí nakupuje v kamenném obchodě. Na to všechno musí myslet architekt prodejny, protože jejím primárním smyslem není oslnit zákazníka designově čistým vizuálem, ale hlavně prodávat.