Tentokrát jsme za trendovými barvami a styly vyrazili i do Nizozemska, přímo do Keukenhofu. Není to ale veletrh s designem, ale největší květinová zahrada v Evropě, která se každoročně otevírá v jarním období, od března do května. Byla založena poblíž městečka Lisse, necelou hodinu od Amsterdamu, již v roce 1949, a letos tedy slavila 75leté výročí.

Park se rozkládá na 32 hektarech a každoročně zde vykvete 6 až 7 milionů především cibulovitých květin, jako jsou krokusy, narcisy, tulipány, hyacinty, lilie a další. I když spatřit pole hyacintů patří k úžasným zážitkům (a to i po čichové stránce), pro nás byla důležitá návštěva vnitřních pavilonů, kde se nacházely velmi zajímavé květinové instalace spojené s různými interiérovými doplňky.

Určitě je třeba vyhodnotit, že barevné trendy z interiérového designu velmi úzce navazují na ty floristické. Nejde jen o obaly květináčů, doplňky a dekorace, ale dokonce i o květy (více o tom v komentáři floristy Jana Kopřivy na konci článku).

Také jsme se na místě setkali s průzkumem trhu, kdy se personál doptával návštěvníků, jaká květina, resp. její barevnost se jim líbí a proč, jak na ně působí a jaké vzbuzuje emoce. Je tedy vidět, že trendy, hlavně z pohledu barevnosti, mají velký význam i v tomto květinářském průmyslu.

Jaké trendy a barvy byly tedy prezentovány?

Velké téma jsou cukrátkové barvy. Pestré a výrazné odstíny jsou kombinovány s pastely a strhávají maximální pozornost. Je to paleta živých energetických odstínů ve stylu „dopamin design“. Radost, hravost a úsměv z nich tryská na první pohled a někdy jsou až příliš maximální a dominantní.

Jednoznačně byla vidět jemná oranžová, takže odstín od Pantone Peach fuzz a jemu podobné nejsou v aranžmá rozhodně náhoda. Oranžová se používá nejen ve své jemné broskvové či meruňkové podobě, ale také v syté variantě například jako pomerančová. Často se kombinuje s lila odstínem à la „digital lavender“, který byl podle agentury WGSN definován jako barva loňského roku.

V paletě se nachází také výrazná fuschiová, jež je trendy více než 2 roky a podle WGSN o ní uslyšíme i v dalším období. Tu umírňuje pastelová baby blue, která dodává klid a trochu jemnosti. Za zmínku stojí i odstín chartreuse, který celou dopaminovou paletu doplňuje. Jeho využití je na doplňky typu obalu na květináč ideální.

Téma lásky k planetě, k přírodě i mezi lidmi je nejskloňovanější. Proto nebylo žádným překvapením vidět instalaci „green love“ v zeleném i růžovém provedení, s hravostí a originalitou, doplněnou o trendové neonové osvětlení.

All you need is love!

Významné heslo nejen interiérových dekorací a květinové výzdoby, ale i globálních interiérových trendů. Podle odborníků bude mít červená velký význam nejen jako barva lásky, ale i barva stopky.

V případě instalací v Keukenhofu šlo však o první variantu.

Byla vidět prezentace červené a pastelové růžové v extravagantním pojetí ve stylu velkých oslav lásky, zamilovanosti a příchutě retra.

Zajímavá byla instalace v černobílé kombinaci, kde sehrála červená barva jen vedlejší roli, přesto by to bez ní nešlo. Zde navíc upozorňujeme na motiv očí, který je trendový od minulého roku a napříč trendy je vidět například i na tapetách nebo bytovém textilu.

Ani aranžmá vytvořené z amarylisů ve všech možných odrůdách neuniklo tématu lásky. Jednoduše řešený velký nápis LOVE dominoval uprostřed jednoho pavilonu a stal se z něj dnes oblíbený insta point. Za pozornost stojí nejen ten a nádherně rozkvetlé rostliny, ale i volba květináčů. Znovu se opakující kombinace červené a pastelově růžové v různých velikostech dodává dynamiku.

Komentář interiérového zahradníka

Ing. Jan Kopřiva

Rostliny a trendy

Na mezinárodních zahradnických výstavách, kde se můžete setkat s prezentací novinek a nových trendů, si určitě povšimneme podobných stylů a směrů jako u mezinárodních interiérových designových akcí. Trendy, které určují každoroční směřování vývoje nábytku a interiérového bydlení, jsou také inspirací pro marketingové společnosti, exportéry květin a výrobce květináčů. Kromě osvědčených bestsellerů přicházejí každý rok s novinkami, s vlastními trendy, kde pozorujete podobné prvky jako například na veletrhu Salone del mobile v Miláně.

Nejinak tomu je i v parku Keukenhof v Nizozemsku, kde mezi záplavou tulipánů jsou výstavní prostory s prezentací současných trendů pomocí řezaných květin a hrnkových rostlin. Není to náhoda, za částí těchto akcí stojí Holandská květinová kancelář, která má za úkol propagovat rostliny a květiny široké veřejnosti. Tato organizace vytváří každoročně svoje trendy, kromě vybraných barev charakterizujících daný trend zmíní i odrůdy rostlin vhodných jak barvou, tak tvarem i velikostí. Výběr je dělán i s ohledem na dostupnost v daném roce. Vytvořené trendy jsou pak podpořené stylizovanými fotografiemi a jsou propagovány v médiích, v současné době pouze v západní Evropě. Reálná prezentace pak probíhá na veřejných akcích, kde pomocí květin, nábytku a doplňků jsou prezentované tyto trendy. Více se můžete dozvědět na stránkách www.flowercouncil.com.

Na trhu je široká škála barev květin řezaných, o něco méně květin kvetoucích hrnkových. Šlechtěním se každý rok dostává na trh celá řada nových odrůd s novými odstíny růžové, červené, žluté a fialové aj. Ovšem proces šlechtění a uvádění nových odrůd je zdlouhavý (i přes značné zrychlení v posledních letech), a tak nelze šlechtit nové rostliny každý rok podle trendů. Vzniklé trendy se musí pokrýt z aktuálně dostupných barev růží, orchidejí atd. Pokud je však zájem, dají se některé květiny „obarvit“, a tak vzniknou květy s barvami vhodnými pro daný trend. Hodně často se používá modré barvivo, které zcela nebo jen částečně obarví na několik měsíců květ do modra. Podle toho, zda se obarvuje bílý nebo např. růžový květ, se pak odvíjí konečný výsledek.

A kde se dají sehnat rostliny z daného trendu? Kde sehnat ten ideální odstín orchideje, hortenzie, růže, když v nabídce květinářství ani hobbymarketů nejsou? Vše se dá sehnat, jen je potřeba oslovit specializované zahradnické centrum či květinářství a požádat je o konkrétní rostlinu. Novinky a speciální odrůdy rostlin bývají dražší, a běžný květinář je proto nebere na sklad. Rostliny lze objednávat také v určitém minimálním množství, tak je potřeba počítat i s tím.

Foto: archiv autorky