Jsem fotograf, jehož specializací je fotografování architektury, exteriérů a interiérů. V dnešním článku vás provedu některými úskalími z této oblasti.

Při samotné práci je obrovský rozdíl v tom, pro koho fotíte a jakým způsobem budou fotografie použity, tedy za jakým účelem.

Fotografování pro realitní inzerci

Jestliže budu fotit pro realitního makléře nebo majitele nemovitosti, tak musím mít na paměti, že práce musí být na místě fotografování co nejrychleji hotová. A to včetně finálního výstupu po postprodukci. Většina makléřů spěchá, aby mohli co nejdříve inzerovat. Proto je naprostá většina mé práce hotova v tentýž den.

Úskalí realitního fotografování spočívá v tom, co fotíte a jakým způsobem. Většinou se totiž fotí prostory, které jsou dlouhodobě zabydlené a mnohdy vybydlené. Mnoho kosmetických prvků, které hyzdí interiér i exteriér, již jeho majitel nevidí nebo je nevnímá jako „problém“. Problém to opravdu není, ale netuší, že takové věci mají obrovský vliv na kupní cenu a rychlost zobchodování. Pojem UKLIZENO vnímá každý z nás opravdu jinak a mí klienti, pro které fotím, mne už dobře znají, takže ve spolupráci s majitelem dochází k úklidu a přemísťování věcí z pokoje do pokoje. Někdy tak místo 30 minut focení strávím na lokaci o více než hodinu déle.

Mnoho realitních makléřů se mylně domnívá, že vzít si na nemovitost profesionálního fotografa jsou vyhozené peníze, a pokud si jej objednají, tak jen na prostory s luxusním zařízením nebo po práci home stagera. Je to obrovský omyl, protože dobře udělaná fotografie (i těch nevzhledných prostor) zvedá návštěvnost inzerátu a počet osobních prohlídek. Zatraktivní celou prezentaci v inzerci. Navíc to zvedá povědomí jejich zákazníků o jejich práci, protože jim mohou nabídnout lepší službu než konkurence.

Technický způsob realitní fotografie spočívá v tom, aby fotografie prostoru pojala co nejvíce objektů v prostoru, ale zároveň tak, aby nedošlo k dojmu, že je místnost dvakrát větší. Fotografie by na
sebe měly vizuálně navazovat a udržovat v divákovi pojem o vnitřní dispozici prostoru. Není problém nafotit místnost 5×5 metrů tak, že tam zaparkuji Boeing 747!

Všímám si, že někteří inzerující prezentují vnitřní prostory tak, že je nafocen například kout místnosti obsahující křeslo, stoleček s lampičkou a drobná dekorace. Nebo detail „snídaně do postele“ – nejlépe tak, že je rozmazané pozadí. Zdůrazněné detaily otevřené láhve s vínem a číšemi… Pokud v inzerátu převažují tyto fotografie, tak je něco špatně. Neukazují prostor, který má fotografie prezentovat a ukázat jej v nejlepším světle a úhlu. Ukazují jen zátiší, která mají v divákovi vyvolat určité pozitivní emoce, které však těžko povedou k emoci, že chtějí zakoupit danou nemovitost. Možná bude chtít divák zakoupit jen vyobrazené vybavení, ale to není účelem realitní fotografie. Tyto „příklady“ jsou samozřejmě součástí i mnohých mých fotografií, ale jsou foceny v kontextu s okolím, jen jako doplněk, ne jako ústřední motiv. Takové focení se používá pro jiný účel prezentace – například pro home staging, bytové architekty, dekoratéry, designéry, časopisy, ubytovací zařízení…

Svislé linie na snímku by měly být kolmé a horizont rovný, aspoň takové technické minimum by měly fotografie realit splňovat. I snaha se cení… Pozdvižené obočí a skrčenou kůži na čele mi způsobují fotografie z mobilů, které jejich majitelé drželi nad hlavou v rohu místnosti a šikmo směrem dolů se snaží zachytit co nejvíce místa. Taktéž úhlově natočené fotografie, tmavé, přesvětlené, neostré, rozmazané, podivné barvy atd. Přijde mi to jako neúcta ke klientovi a vlastní pověsti, kterou si tímto sami poškozují.

Fotografování pro prezentaci

Tento typ fotografování je v několika aspektech odlišný od předešlého. Pokud fotím pro architekta, je na práci více času. Vždy se osobně sejdeme, dáme si kávu a probíráme konkrétní stavbu. Projdeme dokumentaci, vizualizace, fotografie a jeho nebo jejich (architektů) myšlenky ohledně prostorových dispozic, funkci světel, her stínů a světla, použitých materiálů, co je třeba zdůraznit, co je potřeba potlačit, co nefotit. Na co se zaměřit. V jakých denních dobách se bude fotit. Fyzicky si projdeme dané prostory. Aspektů je mnoho. A to mne prostě baví, takové to vymýšlení a přemýšlení, jak to pojmout.

Je to podobné i při fotografování interiérového designu. Bytový architekt má naprosto jasnou představu o tom, jak jeho prostor funguje, a ví přesně, co zdůraznit a kam zaměřit směr pohledu. Hodně se fotí i detaily, a proto se při tomto typu práce, stejně jako při práci pro architekta architektury, používá větší množství speciálních objektivů. Konečně mohu vytáhnout tilt-shiftové objektivy! Je to speciální objektiv, jehož jednou z mnoha funkcí je eliminace deformace snímku vlivem perspektivy, která se mění v závislosti na vzdálenosti objektů od roviny snímače ve fotoaparátu. Složité, že? Jednoduše – umožňuje potlačení kácejících se svislých linií při fotografování objektů – provádí se posunem přední čočky (shiftováním) v různých směrech a z výsledných fotografií se skládá panorama – ale tak, že nepoznáte, že jde o panorama. Takto jde zachytit větší prostor z menší vzdálenosti. Jak bylo řečeno v Pelíškách: „To muselo dát příšernou práci, přitom taková blbost, co?”

Technické vybavení

Před několika lety jsem přešel na bezzrcadlovku s plným snímačem (full frame) a byla to moje nejlepší profesní volba. Otevřely se mi možnosti, o kterých sní každý fotograf. S tím ale přichází poznání, že pokud uděláte špatnou fotku, tak je to vždy vaše chyba. Fotografování je velmi drahý „koníček“ a každý zkušený fotograf vám potvrdí, že je skoro jedno, jaký máte přístroj, protože ostrou fotku udělá jen prémiový objektiv. Slovo PRÉMIOVÝ lze lehce zaměnit za DRAHÝ. Objektiv za 10 000 korun nebude mít takovou kresbu jako objektiv za 60 000 korun.

Samozřejmostí je těžší stabilní stativ a nejlépe převodová stativová hlava, která vám umožní plnou kontrolu nad pozicí fotoaparátu (vodováha). Není tedy problém mít s sebou vybavení za 100 000 korun. A pokud fotíte se středoformátovým fotopřístrojem, tak připočítejte dalších 100 000 korun.

Tímto se dostáváme k cenové politice:

Realitní fotografie – krátká životnost snímků jen po dobu inzerce, krátké zpracování = nižší cena.

Prezentační snímky – dlouhá doba používání (několik let), delší zpracování = vyšší cena.

Abyste ze surové fotografie udělali atraktivní snímek, je zapotřebí použít kvalitní software. Jsem asi jediný fotograf, který nepoužívá moderní Adobe Photoshop. Než vypustím fotografii do světa, projde v mém PC 6–7 programy. Každý fotograf tak stráví u postprodukce v PC nejvíce času a teprve tehdy, až si oblíbí tlačítko „Vymazat“, stává se profesionálním a zkušeným fotografem.

Na závěr tři zásady komerčního fotografování:

  1. Fotit jen to, co je předmětem zakázky
  2. Vnímat cíle zakázky
  3. Naslouchat klientovi

www.zachoval.net