Propagace své značky, produktů nebo realizací na facebooku je stále diskutované téma.

Někteří to považují za zbytečnost, jiný to vidí jako jedinou cestu. Jak je to doopravdy? Na toto téma jsme hovořili se specialistou na výkonnostní reklamu na Facebooku Honzou Bartošem, který za sebou má milióny vydělané v reklamách, tisíce hodin práce, stovky kampaní a desítky klientů. Této činnosti se věnuje od roku 2011 a sám říká: „ Je to místo, ve kterém se vyzná i poslepu“. Konzultuje, spravuje reklamy, provádí audity, školí firmy a budoucí specialisty. On je ten pravý, který může odpovídat na naše zvídavé dotazy.

Jaký profesní příspěvek na FCB má smysl propagovat (placená reklama)?

Pokud jde o příspěvek psaný za nějakým účelem a má něco přinést (povědomí o vás, prodej, představení produktu…), tak bych ho každopádně podpořil. Podívejte se na to takhle. Tvorba příspěvku vám zabere čas, a pokud se dělá opravdu pořádně, tak není problém, aby to trvalo půl hodiny nebo hodinu. Věnujete dost času něčemu, co potom nikdo nevidí a pokud to neuvidí dostatečný počet lidí, tak z toho ani nic nebude. To je obrovská škoda a vaše práce je více méně zbytečná.

Doby, kdy byl na Facebooku velký organický dosah, jsou pryč. Dnes se, bohužel, firmy bez placené reklamy, neobejdou. Já se na organické šíření u klientů nespoléhám, pro mě je to jen bonus k placené reklamě.

A kolik by se mělo do reklamy na Facebooku  investovat?

Tady se nedá jednoduše říct konkrétní číslo. Každý je jiný a má jiné možnosti a cíle. Někdo investuje pár tisíc měsíčně a někdo milion. Tohle je věc, kterou řeším s klienty. Často je doslova krotím a zakazuji jim utrácet více :) Nejdříve je potřeba zjistit, co funguje a pak se do toho pořádně opřít. Utratit peníze v reklamě není těžké, ale vydělat je zpět už tak snadné není.

Je třeba si plánovat kampaň? Na jak dlouho dopředu to má smysl?

Já určitě doporučuji kampaně plánovat dopředu. Je pak čas vše v klidu vyladit a propojit s dalšími marketingovými aktivitami. Moje zkušenost je taková, že když se to dělá na poslední chvíli, tak se ne vše stihne, jak má a dělají se chyby. S klienty plánujeme menší kampaně pár týdnů (výjimečně pár dní) a velké kampaně plánujeme i půl roku dopředu.

Může být FCB prodejní kanál v oblasti návrhů interiérů a nábytku nebo spíše na podporu značky?

Facebook je pro budování povědomí ideální platformou, ale může být i hlavním prodejním kanálem. Hodně záleží na tom, jak se propagace na Facebooku uchopí. Určitě to není o tom házet jeden příspěvek za druhým a to nějak propagovat. Chce to vytvořit si dlouhodobější strategii a tu správně zapojit do celého marketingového plánu.

Lze počet fanoušku a lajky brát jako jediné číslo nebo jsou tam i jiné vztahy – konverze účinnosti?

V dnešní době měřit úspěšnost kampaní jen pomocí fanoušků a lajků je nedostatečné. Dříve to byla skoro jediná metrika, ale dnes už je jiná doba. Facebook za ta léta dospěl a začal používat jiné metriky pro měření. Já se s klienty zaměřuji hlavně na cenu za klik, CTR, počet a hodnotu konverzí (prodej, registrace, konzultace …).

Je rozdíl mezi propagací služby a produktu, resp. služby designéra a prodej nábytku – jak to uchopit?

K nábytku se dá přistupovat téměř stejně jako jakémukoliv jinému výrobku. Zjednodušeně řečeno kvalitními příspěvky se snažím oslovit tu správnou cílovou skupinu. Je ale potřeba počítat s tím, že nákup nábytku není krátkodobý proces. Výběr správného nábytku může trvat i několik dní, týdnů i měsíců a tomu musí být přizpůsobena i marketingová strategie. Se službou je to malinko jiné. Zde se mi osvědčilo využít Facebook k získání kontaktů výměnou za konzultaci zdarma. Kontakty jsem získával jak přímo pomocí formuláře, tak i tím, že jsem uživatele poslal na články/reference a tam se po přečtení mohl zaregistrovat. Každopádně bych nespoléhal jen na Facebook a zamyslel se nad tím, jak ho zapojit do celého marketingového mixu.

V čem může dle vás FCB pomoci designérovi a v čem výrobci nábytku?

Designér může pomocí Facebooku prezentovat svou práci, ukazovat postupy a budovat si povědomí o sobě a své značce. Díky správné komunikaci na Facebooku tak může získávat kontakty a tím i potencionální klienty. Prodejci nábytku mohou pomocí Facebooku aktivně oslovit potenciální klienty, kteří ještě ani o nákupu nepřemýšlejí. A tím si “vychovat” budoucího zákazníka. Zároveň se dá Facebook skvěle využít pro výprodej skladových zásob nebo pro prezentaci novinek.

www.honzabartos.cz