Pracuji z domova dlouhodobě, pro mě nenastaly v době pandemie až tak velké změny a zjistila jsem, že mohu přispět i radou, jak práci z domu zefektivnit. Snaha být spokojená, nemít ponorku ani nervy se v 70 m2 bytě vyvažuje zlatem…

I. Pokud máte doma malé děti

Ovládnutí časoprostoru je má dávná touha, pobíhám v pyžamu, mezi hovory uklízím hračky nebo vařím. Nejhorší asi je, když vyřizuji hovory a mám u sebe děti. Hodinu si mě nevšimly, jak vytočím číslo, mají neodkladné potřeby přes opravy hraček až po návštěvu toalety. S vyšším věkem se tato intenzita zmenšuje. Zkušenost mám s věkem 0–6 let. Čekat na správný okamžik pro hovory dříve znamenalo vyčkávat třeba tři dny. Sledovat totiž hovor a neodbytné děti současně je výzva.


Rada a zjištění: Riskněte hovory hned a mějte u sebe papír, kam si průběžně zaznamenáte i banální poznámky z hovoru a nedejte se! Dlouhý a důležitý hovor vyžaduje pohádku v TV, nestyďte se, nejste špatný rodič.
Práce u jídelního stolu, děti hrající si pod stolem na bunkr a vaše polovička s pracovním místem na pohovce? A oba chcete prožít osmihodinovou práci?

Rada: Doma se zkuste s partnerem vystřídat v domácím a pracovním nasazení. Pokud jeden z partnerů bude alespoň částečně s dětmi a „vytvoří“ druhému partnerovi klid na jeho práci, efektivita i psychická pohoda stoupne. Tvořte plán i na několik dní dopředu, ať oba máte pracovní čas „jistý“. Hovory a meetingy lze provádět jen v určitý čas. Samotná práce na počítači je časově pružnější. Do časového plánu si i pište, jak ve vypjatých časech zabavit děti. Když to přeženu tak „zrušte víkendy“. Při střídání se u dětí a společném rodinném podvečeru vám asi ani nic jiného nezbude. Nyní neplatí nic, máte před sebou dobu určovanou sluncem.

V médiích zmiňují, jak si nyní lidé čas s rodinou užívají, a vy? Už neplatí, že rodina a práce jsou odděleny, máte možnost dětem ukázat, co znamená pracovní proces. Jak se přizpůsobit vnějším vlivům a přitom fungovat. Přestali jste být mizící osoba s taškou ze dveří bytu. Ten, kdo má děti školou povinné, tomu mohu složit jen poklonu. Práce a učení se s dětmi je velká výzva. Mimo překonání fyzikálních zákonů a rozdělení se ve dví, nemám radu.

II. Pracovní místo

Mám jen jeden notebook, papíry a blok. Partner dva notebooky najednou a monitor. Tak vyhrál rodinný (můj) pracovní stůl. Po měsíci jsme koupili druhý stůl, menší a skládací a přeorganizovali ložnici.

Rada: Snažte se nepracovat od jídelního stolu, z kterého je nutné se často stěhovat. U mě to vytváří pocit nekonečného nedokončení, nejistot a hledání. Nyní se mám kam vrátit a své věci najdu. Pokud nezasáhne vyšší dětská moc…

III. Jak konzultovat interiér přes Skype

Moje zkušenost s prací na dálku začala už v těhotenstvích, která jsem dlouze proležela, a dokud velikost břicha dovolovala, tak jsem rýsovala. Fyzický pohyb, a tedy i návštěva klienta či řemeslníka byla zakázána. Přesto bylo možné zakázky zvládnout.

Jestliže jste Skype používali pouze mezi přáteli nebo kolegy designéry, tak se na konzultaci s klientem připravte dopředu. Popis návrhu interiéru lidem bez uměleckého či technického zaměření může skončit fiaskem. Běžná konzultace probíhá nejspíše s rozložením papírů a vzorků na stůl, kde všichni sedíte. Vysvětlujete a ukazujete, snažíte se zhmotnit v lidech představu místa, vztahu jednotlivých částí v celek. Nyní koukáte na dvě tváře v protisvětle, spíš jen jejich obrysy. Hovor dvakrát spadnul. Teď kamera sleduje podlahu bytu a pantofle, je nutná dobíjecí baterie. Vysvětlování s gesty nefunguje, jste v malém okénku a na monitoru klienta je otevřen půdorys. Ikonku chatu, kam jste poslali obrázek na otevření, neumí najít. Mezitím stále přitakává.

Rada: Pošlete podklady předem a apelujte, aby klienti vše prohlédli a vytiskli. Zjistěte, zda ovládají chat ve videohovoru. Podklady se snažím poslat v jednom souboru, aby nedocházelo k hledání dat během hovoru. Pro kompletaci z různých programů používám tisk do pdfFactory Pro. Stránky řadím dle užití při konzultaci. Po zahájení konference stručně shrnu, na jaké podklady se dívají, co budeme probírat. Díky tomu zjistíte, zda klient předem soubory viděl (protože neviděl), klient se lépe bude v podkladech během konzultace orientovat. Zjistíte také první reakce na návrh, které jinak vizuálně vnímáte při setkání. Pokud se chcete vyhnout listování v podkladech ze strany klienta, použijte při Skype hovoru sdílení obrazovky a vše ukazujte vy. Ujistěte se ale předem, že klient se nebude připojovat pouze z mobilu.

Vlastní konzultace je náročnější na vysvětlování, snažím se mluvit pomaleji, aby klient stíhal vnímat popis a jeho oko sledovat návrh. Při popisu materiálů posílám postupně odkazy a obrázky, a společně vše procházíme. Nezapomeňte, že často jeden z klientů je naprosto netechnický a návrhu nerozumí, ten ale notebook při konzultaci neovládá. Nezapomínejte na něj. Stále se ptejte a při náznaku, že věc byla pochopena jinak, hned znovu vysvětlujte. Skicujte černou tužkou a posílejte fotky, ideálně do mobilu, čímž klient vidí víc podkladů vedle sebe… (PC+mobil) Ukazování skic pouze na kameru je nekvalitní.

Pokud chcete být cool, rozostřete si pozadí místnosti, ze které hovoříte, nebo si nahrajte jako pozadí třeba obrázek skici, Skype tuto funkci umožnuje. Kvalitní zvuk zajistí sluchátka. Pro domácí práci se stala nezbytným pomocníkem sluchátka s aktivním potlačením hluku. Pozor na začátek Skypu s neustálým „už se slyšíme?“ Předem se ujistěte, že vaše připojení je dobré a buďte trpěliví, že druhá strana si myslí totéž.

IV. komunikace podkladů

Den plný schůzek se vzorníky a řemeslníky, s kterými si díky vizuální gestikulaci nad podklady vše vysvětlíte, vám od jídelního stolu bude chybět. Pokud nenarazíte na velmi nepřístupné osoby, tak i na dálku se lze domluvit. Musíte být ale metodičtí. Dobře pojmenovávejte soubory pro odeslání, protože final.pdf a final1.pfd a opravdu finalfinal.pdf na řemeslníka dojem neudělá. Neočekávejte, že si řemeslník pamatuje svůj mail, má tiskárnu a otevře nejnovější verzi všech programů.

Rada: Každá stránka dokumentu by měla obsahovat kontakt na vás, datum aktualizace výkresu, soubor by si v názvu měl nést datum. Jedině tak budou mít obě strany aktuální podklad. Změny se totiž dějí a soubory aktualizují… Podklady musí mít jasnou strukturu, číslování a názvy, nezapomeňte na detailnější popis. V mailu vždy popište, co posíláte, shrňte nejdůležitější body i dotazy a po telefonu dokumenty společně projděte. Pamatujte, že používáním stejných názvosloví není zaručeno, že oba myslíte stejné provedení!

Při zakázkách na dálku řemeslníci (mimo truhlárny) pocházejí z okolí klienta. Každý řemeslník má oblíbený velkoobchod, s kterým spolupracuje a často za roh už nevidí. Mockrát se stalo, že mnou předem vybraný materiál najednou neexistoval.

Rada: K vybraným materiálům přidávejte odkazy na specifikaci materiálu a obchodníka. Druhou možností je zjistit, od jakých firem řemeslník odebírá. Velkoobchody si vytvářejí své vlastní katalogy s výběrem dekorů např. podlahových krytin a výrobce bývá potlačen. Řemeslníkovi je toto jedno a nechává všechny vybrat z 20dekorů imitace dřeva. Určitě si katalog vezme i k vašemu klientovi. Nebuďte zaskočeni, vždy se výrobci i rozdílné názvy dekorů dají na internetu dohledat.

Pokud se zhlédnete v nějakém dekoru na internetu alespoň si přes Google ověřte, zda barevnost vámi najitého obrázku je shodná s ostatními obrázky stejného vzoru. Zkuste najít dekor zasazený v interiéru, tak zjistíte jeho nejspíše reálnou velikost. Někdy je to totiž úplně jinak.

Samozřejmě jsou v realizaci místa, která bez osobní přítomnosti špatně podchytíte, a řemeslná kreativita mimo váš návrh je bezbřehá. Práce na dálku si žádá ústupky a vzájemnou toleranci. Nicméně pokud je tento způsob jediným řešením, jak navrhovat a klient je s tím ztotožněn, lze realizaci provést až do konce. Jednou jsem zapomněla nakreslit drobný detail v koupelně, ale to už nedopíšu „pardon, musím jít spravit hračku.“