Foto: Lights4fun
Termín „Cocooning“ v podstatě znamená zůstat doma a izolovat se od vnějšího nebezpečí. Kvůli celosvětové korona krizi patří za poslední rok mezi hlavní trendy, a přesto se nejedná o nový pojem. Tento název poprvé použil během studené války, přesně v roce 1981, Faith Popcorn – prognostik trendů a marketingový konzultant. Určitě netušil, jak skloňovaný název to
během roků 2020 a 2021 bude.
O tomto aktuálním trendu se rozsáhle zmiňuje portál veletrhu IMM, který se měl konat letos v lednu v Kolíně nad Rýnem, ale byl přesunut na rok 2022. V článku se hovoří o velké popularitě
„zakuklování“ se doma a velkém nárůstu tržeb výrobců nábytku a dalšího vybavení (např. terasy, bazény atd.). Řada lidí totiž odkládala renovace svého bydlení do nedohledna, ale až v této krizi
zjistili, jak je třeba mít pěkné prostředí kolem sebe.
Jak si tedy vybavit svůj kokon?
Není to o levném nebo luxusním vybavení, není to o velikosti místností – je to o pohodlí. Je to také o možnostech různých aktivit, které můžeme dělat z domova. Ať jde o kancelářskou
práci, nebo o sport či relax. Také se napodobuje prostředí zvenčí, které se přináší dovnitř interiérů. Naše domovy se staly nyní našimi projekty a jsou jedinou alternativou k vnějšímu světu. Dalo by se dokonce říct, že je to jediné místo, které nám dává pocit jistoty a možnost kontroly. Vše ostatní často postrádá smysl a pro mnoho lidí negativně působí na jejich psychiku.
Hlavní smysl „Cocooningu“ tedy spočívá v pobytu doma, mimo ostatní lidi. Jde tedy o vytváření příjemných prostor a příjemného pocitu izolace.
Jaký je rozdíl mezi „Homing“ – dánským pojmem „Hygge“ a německým „Heimeligkeit“ (útulný) nebo také „homeliness“? Hranice mezi nimi je v podstatě velmi tenká až nejasná. Vždy jde o myšlenku, že naše obydlí jsou v centru našeho života a jejich vzhled a pohodlí mají vliv na naše rozpoložení a pocit štěstí.
Hlavní rozdíl však je v tom, že „Cocooning“ v sobě nese distanci od ostatních lidí.
Vydrží trend zakuklování?
Cocooning bude pravděpodobně ještě nějakou dobu trvat. Ať se stane cokoli, pohodlí bude pro všechny na prvním místě. Podle studie společnosti Accenture plánuje 53 % dotázaných pokračovat v práci z domova, i když to nikdy předtím nedělali.
Hygge je dánské a norské slovo vyjadřující pohodový přístup k životu, spjatý s pohodlným bydlením a uměním najít si něco krásného v každém okamžiku.
Foto: Light4sun, Sage and Clare, Tom Tailor