Na veletrh Cersaie, který se pravidelně koná v italské Boloně v září, jsme se v redakci moc netěšili. Loni byly prezentace dost nudné, plné šedo-béžových dekorů, které splývaly stánek od stánku. S o to větší radostí jsme si letos prohlíželi novinky, které dostaly i barvy nebo alespoň barevnou expozici. Veletrh nabral novou energii, vystavovatelé zlepšili expozice a velkou radost nám udělal i doprovodný program.

První místo, kam jsme zavítali, byla B2B prezentace Famous Bathrooms. Tento projekt zaměřený na odbornou veřejnost se konal již pošesté a tentokrát se opravdu povedl. Cílem pořadatelů bylo vytvořit nový výstavní formát, který v sobě kombinuje rysy umělecké galerie a decentní prezentaci vybraných produktů. Koncept byl inspirován slavnými osobnostmi z oblasti vědy, umění atd., které výrazně ovlivnily historii (The Beatles, Sigmund Freud, Coco Chanel nebo Piet Mondrian a Le Corbusier), a návštěvníci se tak najednou ponořili do jiného světa prostřednictvím vizuálně velmi zajímavých kompozic. Jednotlivé výstavní kóje ukazovaly tematicky zařízené koupelny dle těchto osobností s myšlenkou, že koupelna je místem pohody, místnost, která má být zařízena a přizpůsobena podle osobních potřeb a vkusu uživatele. Této zajímavé prezentace se zúčastnilo 35 firem (např. Flaminia, Cordivari či Oikos, ale i známé značky mimo oblast koupelen, jako je Slamp, Pedrali nebo Adrenalina) a kurátory byli architekti Angelo Dall‘Aglio a Davide Vercelli.

I když šedé a béžové obklady nevymizí (což je dobře, protože do řady projektů jsou nezbytností), zmizela nuda, fádnost a jednolitost napříč celou nabídkou keramiky. U barevně neutrálních obkladů a dlažeb přibyly zajímavé povrchy, někdy i lehce plastické, nebo kombinace lesku a matu či kombinování různých odstínů. Velkým překvapením bylo zařazení motivů džungle, tedy velkých listů, zvířat a hlavně ptactva, které jsme objevili u velkého počtu vystavovatelů. Ptáci dominovali veletrhu Heimtextil a nyní se přesunuli z textilu a tapet na keramiku. Zda je volba dobrá, či nikoli, závisí hlavně na reakci trhu. U nás možná zaujmou zákazníky více motivy květin a listů, které byly v různých velikostech, v různé barevnosti i provedení. Někdy totiž šlo spíše o decentní reliéf než obří obrazec. Samozřejmostí byly dekory dřeva, o kterých nelze hovořit jako o novinkách. Nás však zaujalo jeho použití. Někteří výrobci začali s tímto dekorem pracovat jinak a tvořit kombinace například s šedou barvou, dělat pomyslné mozaiky, které jsou však natištěny na jedné velké dlaždici. Také byla k vidění reliéfní dřeva, např. doplněná „dekorem“ katrování.

Celý článek najdete v tištěném magazínu 03/2019.