Letošní veletrh Cersaie se po roční pauze konal jako vždy na konci září (27. 9. – 1. 10.) v italské Boloni. Oproti milánskému veletrhu s názvem Supersalone, který proběhl o 3 týdny dříve, byl v maximálním měřítku. Na velikosti plochy nebylo znát (150 tisíc m2), že proběhla krize. Plně bylo obsazeno 15 hal. Totéž lze říci o náročnosti konstrukce expozic a jejich celkově vyladěné prezentaci.
Čísla hovoří za vše. Třicátého osmého ročníku tohoto veletrhu se zúčastnilo 623 vystavovatelů a navštívilo jej téměř 63 tisíc lidí. Hned v pondělí dopoledne zde bylo plno návštěvníků, což nebývalo zvykem, a panovala opravdu velmi dobrá nálada.
Expozice byly doladěné do detailu, zajímavé, inspirativní a bylo znát, že se opravdu nešetřilo a nepřipravovalo se vše na poslední chvíli s nízkým rozpočtem. Byla radost prohlédnout si takovou přehlídku pro zařizování koupelen.
Nešlo však jen o expozice jako takové, ale také o nové produkty – hlavně tedy keramické obklady, dlažby a sanitu. V předchozích ročnících byly k vidění hlavně šedé a béžové barvy, které pohltily celé výstavní stánky. Zajímavé vzory člověk musel hledat jako jehlu v kupce sena. To bylo letos zcela jinak. Velké světové značky a i menší výrobci prezentovali kolekce plné barev a vzorů!
Barvy
Velmi výrazně se na obkladech objevily živé tóny. Modrá byla často jemně pastelová nebo tmavá, zelená hodně temná, spíše ale jemná s nádechem do šeda. Červená nezářila v rudém provedení, ale byla nejčastěji k vidění v zastřené vínové. Nechyběla ani růžová v pudrovém provedení. Často se objevoval mix právě těchto dvou odstínů, a to nejen na obkladech, ale i sanitě (tlumená světlá vínová). Objevovala se také oranžová, nejčastěji v terakotových odstínech, což obkladům hodně slušelo. Různé šedé ani béžové barvy nezmizely. V kolekcích zůstaly, jen nebyly prezentovány jako hlavní novinky.
Vzory
Revoluce nenastala jen v barvách, ale také ve vzorech. Ve velké míře byly výše zmíněné barvy použity na výrazných vzorech. Nejčastěji šlo o malé či velké květy nebo listy různých tvarů. Objevovaly se i motivy z ptačí říše, které byly nejvíce „in“ před dvěma lety na veletrhu Heimtextil. Také se používaly různé motivy z oblasti umění, například akvarely, fresky či klasické kresby. Mezi další dekory patřily různé imitace kamenů – někdy v barevně neutrálním, jindy ve výrazném provedení. Vzory byly na velkoformátových obkladech i na malých mozaikách – někdy doplněné metalických akcentem. Také se hojně objevovaly motivy „betonu“, ale nikoli v šedých, ale v terakotových odstínech. Na šedých a béžových obkladech se objevily zajímavé detaily – například plastické dekorativní reliéfy nebo naopak „otisky“ zkamenělin. Nevymizel ani motiv terrassa – ba naopak. Také se přenesl do barev a rafinovaných kombinací. Dřevodekory jsou také stále v nabídce. A i zde si designéři pohrávali s kombinacemi – například dřevodekor „uvíznutý“ v betonovém povrchu, potisky na dřevodekor nebo plastické obrysy letokruhů. Tuto kolekci například představila značka ABK, kterou pro ni vytvořila známá italská designérka Paola Navone.
Sanita
Nejen na obkladech, ale také na sanitě byly často použité výrazné i pastelové barvy. Často je také v nabídce sanita se vzorem – například terrassa či mramoru. Samotné výrobky jsou více elegantní, mají různé tenké obrysy a stěny a často i praktické detaily (např. u umyvadel různé odkládací plochy).
Mnohem více se řeší celkový vzhled koupelny – nejen samotného výrobku. Například sladění barvy umyvadla, baterie se skříňkou nebo obkladem. Samotný koupelnový nábytek neprošel významnou změnou – tou jsou opět barvy. Pryč jsou bílé skříňky, nyní panují jemné zastřené barvy v kombinaci s tmavými povrchy a dřevem.
Trendové koupelny z Cersaie sice nezáří výraznými barvami, ale jsou plné jemných odstínů a pozitivní energie. Uvidíme, jak na to budou reagovat čeští dodavatelé a jejich zákazníci.