Na otázky odpovídá zkušený designér a manažer ze studia design Atak – Ing. Milan Vrbík.

1, CO ZNAMENÁ NÁVRH ZDARMA?

Je to jako s Yetim. Každý o něm mluví, neexistuje a kdo si myslel, že ho viděl, byl vyveden z míry, že to bylo něco jiného. V praxi jsem se s tímto setkal mnohokrát. Ale logicky, zdarma nic neexistuje. Přeci každý kdo pracuje, potřebuje výplatu. Obvykle návrh zdarma nabízí jen interiérová studia, která tímto chtějí prodat svůj produkt a v ceně produktu jsou pak tyto náklady započítány.

Osobně jsem měl několikrát zkušenost, kdy jsme se s design ATAKem objevili na výběrovém řízení na dodavatele architektonických a designérských služeb a klient po nás do soutěže požadoval návrh zdarma. V době, kdy jsme byli neznámé studio a začínali jsme, byla krize a málo práce, tak jsme to brali jako investici a do soutěže takový výjimečně udělali. Dnes je to nemyslitelné. Vždy se snažíme klientům vysvětlit, že co je zdarma, není logicky kvalitní, není včas a mnohdy ani není realizovatelné. Raději pak takovou zakázku opustíme, s omluvou, že na poptávku neumíme reagovat. Většinou se ale podaří s klientem dohodnout alespoň tzv. skicovné, které uhradí ideovou práci, na níž ukážeme pár nápadů, které bychom do jeho projektu mohli vnést a pokud tímto zaujmeme, rozpracujeme pak teprve celý projekt.

2, INTERIÉROVÝ DESIGNER vs. INTERIÉROVÝ DEKORATÉR

V anglosaském světě jsou to striktně definované disciplíny, které mají mezi sebou jistý průnik. U nás se to tak jakože slévá tím, že pro českého člověka je slovo design vše, co je spojeno se zkrášlováním interiéru. Je to podobně, jako se v interiérech prolíná a vzájemně navazují práce architekta a interiérového designéra.

Designér, na rozdíl od dekoratéra, má z podstaty svého technického/polytechnického vzdělání právo zasahovat do vnitřních struktur a dispozic stavby, inženýrských sítí, nastavuje světelné scény, plánuje inteligentní řízení, připravuje v návaznosti na interiérové prvky koncové prvky elektro, vývody vzduchotechniky, připravuje dílenské výkresy pro výrobu atyp nábytku, spárořezy dlažeb a obkladů, plány pokládky krytiny a výmalby, atp…

Dekoratér zatepluje interiér doplňky, čalouněním, vybírá z typových výrobků nábytků a interiérových prvků a ladí vše dohromady, aby dosáhl požadované atmosféry. Nicméně již pracuje s prostorem tak, jak to určil architekt stavby, nebo interiérový designér. V design ATAKu pracujeme mnohdy v multi týmech – tzn. dům kreslí architekt, ale již dispozice řeší s kolegou interiérovým designérem, světelné scény se vymýšlí se světelným designérem, a jakmile se začne plnit virtuální realita prvky, interiérový designer konzultuje s dekoratérem a řeší se doplňky, tapety, čalounění a bytové textilie.

3, Kolik stojí návrh interiéru?

Doporučuji mezi studii/designéry vybírat podle toho, jak moc individuální chci design. Interiérový designér připravuje pro svého klienta virtuální řešení jeho představy o budoucím bydlení. Pokud chci interiér jen „tak nějak“ pěkný, určitě nemusí klient oslovovat rovnou studio, které patří k těm dražším. Má-li zájem, aby mu budoucí bydlení někdo domyslel do posledního detailu, pak se mu určitě vyplatí zainvestovat. I tak má ještě možnost se rozhodnout, jak náročné požaduje řešení a od toho se odvíjí cena.

Již na konferenci Interiéry v roce 2017 jsem přede všemi dokázal, že takový freelance designér má v důsledku k dispozici pouze 30% svého času na samotnou tvůrčí činnost. Pokud takovému vysokoškolsky vzdělanému designérovi dopřejeme 30tis./měsíc, tak z toho vyplívá hodinová sazba tvůrčí práce cca 570kč. A to je vyjádřeno v čistém, po odvodech, a po odečtení veškerých nákladů na provoz a vedení své kanceláře. Podle toho, jak je kvalitní designér, jaké má režie, jaké má reference, jaké má zkušenosti a vzdělání a nakonec jakou má cenu na trhu, se pak odvíjí jeho skutečná cena hodiny práce.

4, Proč vůbec hledat pomoc profesionála?

Samozřejmě to platí jako v jiných oborech. Není to nezbytná pomoc, ale v celkovém důsledku se vyplatí, jedná-li se o větší investici do bydlení. Je to stejné, jako si na nákup nemovitosti pozvu znalce technického stavu a na smlouvy advokáta a „nemastím“ to sám. Pokud si i pro další fázi, bavíme-li se o zakázkovém interiéru, pozvu odborníky, nechám si zpracovat obrázky, vize, plány, nebo i pak přímo dílenské výkresy, které definují cílový stav, snižuje se tím rapidně chybovost a zvyšuje efektivnost investice do interiéru. Čímž v důsledku šetřím. Díky takovým materiálům se pak dají precizovat postupy a návaznosti jednotlivých řemesel, existují společné „noty“ podle kterých pak všechna řemesla fungují, já mám „nákupní seznam,“ co mám pokoupit v obchodech a dopředu vím, co mě zhruba vše bude stát, takže si případně i umím takovou investici rozumně rozfázovat. Mám zkušenost, že se to mění a nepracujeme jen pro klienty s rezidenční vilou, ale stejně tak pro klienty žijící v panelovém domě. Tedy dá se tvrdit, že je naše služba brána, mezi investory všech typů a úrovní investice, zodpovědněji.

5, Kdy se obrátit na designéra?

Ideálně hned, ale i kdykoliv. Platí, že čím dříve, tím lépe. Dokud jsou všechny proměnné jen na papíře, lépe se mění, než pak v hotovém interiéru, kde nám pak kvůli interiérovém designu nesedí vývody elektřiny, překáží někde vypínač, nemáme přívod pro LED osvětlení skříně, kuchyni naplánujeme jinak, něž naplánoval stavební projektant, optimalizujeme uspořádání koupelny a musí se pak přesekávat vývody a znovu dělat nové kachličky. Nesedí nám polohy dveří s vymyšleným nábytkem, namyslíme si nějaké světelné scény, protože nechceme jen jedno svítidlo na stropě uprostřed místnosti, nedej bože se s klienty rozhodneme, že budeme osvětlení a interiér inteligentně řídit, na což potřebujeme elektřinu již principiálně vést jinak. Okno nám zasahuje do pozice, kde by byla super skříň nebo topná rohož v podlaze nám topí pod kuchyňský ostrůvek, nebo knihovnu, se kterou stavební projektant při plánování domu nepočítal.

6, Jak vypadá návrh interiéru a co má obsahovat?

Jakkoliv je návrh interpretován, měl by mít klient alespoň pocit, že rozumí konečné podobě a myšlence designéra a je pro něj a pro budoucí realizátory interiéru plně uchopitelné, jak takového cílového stavu dosáhnout v čase, financích a kvalitě, která je klientem požadována. Tedy, že z materiálů od designéra vědí všechny strany, jak se bude vyrábět, co se bude měnit, kdy se budou provádět jednotlivé fáze, a o jak veliké investici se dopředu v jednotlivých kapitolách uvažuje.

To jakou interpretaci vize / myšlenky si mezi sebou klient a designér dohodnou je čistě na nich. Neexistuje správný a špatný způsob vyjádření. Od ústního popisu vize, letmých skic tužkou, přes jednoduché vizualizace, akvarel, fotorealistickou vizualizaci až po detailní projektovou a výkresovou dokumentaci.

Osobně jsem zažil oba extrémy. Situaci, kdy nám klient dal plnou důvěru a jen na základě jeho hlavních tezí a definice vkusu, jsme mu interiér měli zařídit, se vší důvěrou do nás vloženou předal klíče a rozpětí budgetu, nechtěl ani vidět vizualizace, jen se zajímal až o reálný konečný stav. Pracujeme s fotorealistickými vizualizacemi a v podstatě vytvoříme naprosto věrohodnou virtuální realitu budoucího stavu. Naprosto realisticky vyvolá dojem z prostorového uspořádání, kombinace materiálů, látek a působí celkovou emocí, která pak funguje i u takto hotového interiéru.

Přihodit se může i opačný extrém, kdy upravujeme rendery jen kvůli tomu, že je například v policích nádobí, které tam klient chtít nebude a chce jej zaměnit za jiné. Můžeme říci, že u hyperrealismu je zpracování detailu zavazující a může to být bráno i jako jeho veliká nevýhoda.

7, Zakázková výroba – proč?

Plánujeme obydlí vždy tak, aby bylo hezké, ale i funkční a optimální ve vztahu k denním rituálům dané rodiny. Z toho důvodu i uzpůsobujeme prostorové uspořádání zařizovacích prvků, nábytků a vestavných nábytků. Design interiéru uzpůsobujeme vkusu a stylu investora a právě proto nám často vyplyne potřeba vyrábět interiér zcela na zakázku. Setkal jsem se již několikrát i s tím, že chtěl klient sestavit nábytek z nějakého již vyráběného programu. Umíme to respektovat, ale často v rámci našeho designu dospějeme i k tomu, že pak tyto dva zdroje kombinujeme.

Co je zatím fenomén Česka, ale nebude mít dlouhého trvání, je ekonomická výhodnost zakázkové výroby oproti sériově vyráběnému programu. Stále je mnoho truhlářů, kteří mají nízké ceny v zakázkové výrobě. V zahraničí je tomu naopak. Důvodem je nedostatek zakázkových řemeslníků a i v Česku se jejich stavy zužují.

8, Spolupráce s výrobcem?

Dobrá spolupráce výrobce s designérem a naopak je alfou a omegou toho, jak dopadne výsledek. Nasazení obou stran je klíčové a jedna se na druhou musí umět spolehnout. Jedná se jak o předávané informace, tak o zpětnou vazbu z výroby. Design je velmi živá disciplína a i v případě, že je vše možné na výkresech vystiženo a popsáno, najde se něco, na co se zapomnělo. Proto při realizacích našich interiérů preferuji a doporučuji zhotovitele, kteří jsou již s jazykem „našeho kmene“ srozuměni a při malém náznaku již ví, kterým směrem se vydat.

U průmyslového designu je to podobné, ale jelikož se často jedná o ad-hoc sjednaný jednorázový vztah, je třeba jej vybudovat na pevných základech a „komunikační jazyk“ vytvořit v tom daném konkrétním prostředí a týmu lidmi, kteří do projektu vývoje nového designu výrobku průmyslové firmy zasahují.

9, Kdy ukončit spolupráci?

Kdykoliv se jedna, nebo druhá strana začne domnívat, že se nenaplňují jejich vzájemná očekávání. Nestává se to často, ale jsme lidé a tedy i tak může dojít k chybě a neshodě. Slovy klasika: „Raději tragický konec, než-li nikdy nekončící tragédie.“

Bavíme-li se o interiérovém designu, je vždy nezbytné, abychom si hned na začátku podrobně popsali svá očekávání a možnosti i za cenu, že budeme hovořit o věcech, která se sdělují neradostně a mohou být pro někoho třeba nepříjemné. Nicméně jedině tak se pár cizích lidí může vzájemně naladit a minimalizovat rizika ze vzájemného nepochopení. Téměř pokaždé se na očekávání druhé strany sami ptáme dopředu.

U B2B zakázek je to s mírou očekávání podobné, ale jelikož se jedná často o zodpovědnost společenskou a výsledek se neměří až tak subjektivně, jako v případě rezidenčního klienta, lze mnoho rizik a hrozeb z nedorozumění odstranit dopředu precizní tvorbou zadání, analytickými metodami, zapojením všech osob, které mají jménem klienta kompetenci projekt ovlivňovat a nastavením metod projektového řízení do tvůrčí kreativní fáze zakázky.

10, Realizací to nekončí?!

Zodpovědný interiérový designér zůstává s klientem nadále v kontaktu. Již jsem naši profesi přirovnával k advokátovi, ale je to i zde podobné. Interiér, jako životní prostor, má své cykly a s nimi se měnící potřeby uživatelů. Klienti k nám chovají velikou důvěru a mnohdy nám sdělují o své rodině ty nejintimnější informace.

Konzultujeme se svými minulými klienty sezónní úpravy dekorací, změnu bytového textilu, děti začínají dospívat a spiderman a barbie v pokoji jsou trapní. Manželé chtějí koupit do stejné ložnice ještě větší postel, jeden z nich chce nově pracovnu, dáma dámský budoár, nebo se naopak rozvádí a jeden chce vymyslet druhý byt, děti se odstěhovaly a do domu se stěhují prarodiče, kamarádi dostali referenci na skvělé designéry a chtějí zařídit restauraci, kanceláře nebo obchůdek atd. Z jednoho spokojeného klienta je vracející se klient a reference se pak rozšiřují dále. Z toho důvodu si dlouhodobě vážíme každého spokojeného vztahu, který se mezi námi a klientem vytvoří, což doporučuji všem!

Děkuji za odpovědi!